ΣΤΟ ΥΠΕΡΤΑΜΕΙΟ ΜΕΤΑΦΕΡΕΤΑΙ ΣΤΑΔΙΑΚΑ ΟΛΟ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΟ ΕΡΓΟ
Τη μεταφορά όλων των μεταφορικών εταιρειών αλλά και των υποδομών τους μαζί με τα 24 περιφερειακά αεροδρόμια τα οποία είχαν μείνει στη δικαιοδοσία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας στο νέο Υπερταμείο Αποκρατικοποιήσεων προωθεί η κυβέρνηση ανοίγοντας τον Ασκό του Αιόλου για εργαζόμενους και επιβάτες!
Αν και ανώτατοι κυβερνητικοί παράγοντες έσπευσαν να διευκρινίσουν χθες, κυρίως για τις αστικές συγκοινωνίες, ότι η μεταφορά τους στο ταμείο δεν γίνεται προκειμένου να πωληθούν αλλά για να εξυγιανθούν καθώς είναι ελλειμματικές, ωστόσο η άμεση ένταξη τόσο του ΟΣΕ όσο και των αστικών συγκοινωνιών (ΟΑΣΑ, ΣΤΑΣΥ, ΟΣΥ) στη θυγατρική Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ), δημιουργεί έντονο προβληματισμό.
Η παραπάνω πρόβλεψη υπάρχει στο άρθρο 198 του νομοσχεδίου «Επείγουσες Διατάξεις για την εφαρμογή της συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων και διαθρωτικών μεταρρυθμίσεων». Ειδικότερα, το άρθρο αναφέρει ότι «Μεταβιβάζονται στην ΕΔΗΣ, αυτοδικαίως οι συμβάσεις παραχώρησης των εταιρειών του παραρτήματος Δ. Με απόφαση του υπουργού Οικονομικών δύναται να μεταβιβάζεται στην ΕΔΗΣ η δυνατότητα να συνάπτει ή να ανανεώνει συμβάσεις παραχώρησης, οι οποίες σχετίζονται με τις δημόσιες επιχειρήσεις, οι μετοχές των οποίων μεταβιβάζονται σε αυτή». Στην ΕΔΗΣ, εντάσσονται και τα ΕΛΤΑ επαναφέροντας σχέδια ευρύτερης αξιοποίησης/αποκρατικοποίησης της εταιρείας ή περαιτέρω μείωσης λειτουργικού κόστους, αφού εντάχθηκε στην ίδια κατηγορία με τον ΟΑΣΑ και τον ΟΣΕ.
Κυβερνητικές πηγές τονίζουν ότι «τα περιουσιακά στοιχεία του Ταμείου είναι για αξιοποίηση και όχι απαραίτητα για πώληση» και πως «είναι απολύτως σίγουρο ότι πολλά από αυτά τα περιουσιακά στοιχεία δεν πρόκειται να πουληθούν».
ΟΣΕ
Στο Ταμείο εντάσσεται και ο ΟΣΕ, ιδιωτικοποίηση που προκάλεσε έκπληξη καθώς αφορά την υποδομή του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου.Ο ΟΣΕ, που αποτελεί την εταιρεία που διαχειρίζεται την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την ΕΕΣΣΤΥ οι οποίες βρίσκονται σε διαδικασία αποκρατικοποίησης, αν και δεν αναγραφόταν στην λίστα των ΔΕΚΟ που μπαίνουν στον προθάλαμο των αποκρατικοποιήσεων τον πρόσθεσε ο υπουργός Οικονομικών, Ευκλείδης Τσακαλώτος. Στον ΟΣΕ ανήκει κατά κυριότητα ή κατά χρήση η σιδηροδρομική υποδομή που βρίσκεται εντός της ελληνικής επικράτειας, καθώς και κάθε μελλοντική επέκταση αυτού. Ο ΟΣΕ είναι αρμόδιος για την αναβάθμιση και τη συντήρηση της υπάρχουσας σιδηροδρομικής υποδομής και επιδομής, των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων και της ηλεκτροκίνησης, των σηράγγων, των γεφυρών καθώς επίσης και όλων των εγκαταστάσεων που απαιτούνται για τη λειτουργία του δικτύου.
Σημειώνεται ότι από τις αρχές του χρόνου η Ε.Ε. έχει εκκινήσει διαδικασία ελέγχου για επιδοτήσεις και κρατικές ενισχύσεις του ΟΣΕ, με ανοιχτό το ενδεχόμενο επιστροφής έως και 2 δισ. ευρώ. Η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, το άνοιγμα της αγοράς σιδηροδρομικών μεταφορών, η αποτίμηση της αξίας του τροχαίου υλικού που τελεί υπό τον έλεγχο της ΓΑΙΑΟΣΕ και οι παραχωρήσεις εμπορευματικών κέντρων, όπως το Θριάσιο, αποτελούν βασικά προβλήματα που έπρεπε να έχει λύσει το ελληνικό δημόσιο, προκειμένου να αποτρέψει αυτή την εξέλιξη. Ωστόσο, μέχρι στιγμής, δεν έχει γίνει σχεδόν τίποτα. Υπενθυμίζεται ότι ο ΟΣΕ βαρύνεται με δανειακές υποχρεώσεις ύψους 4,779 δισ., εγγυημένες από το ελληνικό δημόσιο, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία (30/9/2015) του ΟΔΔΗΧ.
Παράγοντες του χώρου εκτιμούν πως η Ε.Ε. θα αφαιρέσει την αξία του τροχαίου υλικού από το ποσό αυτό και θα χαρακτηρίσει τα υπόλοιπα ως κρατική ενίσχυση που πρέπει να επιστραφεί. Από τη ΓΑΙΑΟΣΕ σημειώνουν πως η αποτίμηση θα έχει ολοκληρωθεί έως τα τέλη του χρόνου. Τα ποσά αυτά δεν περιλαμβάνουν, βέβαια, το 1,212 δισ. που η Ε.Ε. έχει χαρακτηρίσει ως μέτρα κρατικής ενίσχυσης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και στα οποία περιλαμβάνεται η διαγραφή χρεών ύψους 714 εκατ. ευρώ.
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ
Αποκρατικοποίηση όλων των αερολιμένων
Περιουσία του νέου Υπερ-ταμείου θα αποτελέσουν και τα υπόλοιπα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας. Εκτός των 14 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας τα οποία μεταβιβάζονται προς παραχώρηση στην κοινοπραξία Fraport - Slentel τα υπόλοιπα 23 περιφερειακά αεροδρόμια θα μεταφερθούν άμεσα στο νέο ταμείο που θα συσταθεί. Ειδικότερα τα 23 περιφερειακά αεροδρόμια που δεν συμπεριελήφθησαν στον πρώτο διαγωνισμό για παραχώρηση δεν θα παραμείνουν στη δικαιοδοσία της ΥΠΑ, αλλά θα «περάσουν» στο νέο Υπερ-ταμείο, το οποίο θα αναλάβει την αξιοποίησή τους! Υπενθυμίζεται, ότι με βάση το άρθρο 66 του νόμου 4146/2013, τα 23 πολιτικά αεροδρόμια που δεν ιδιωτικοποιήθηκαν, επρόκειτο να ενταχθούν στην Ανώνυμη Εταιρεία Διαχείρισης Περιφερειακών Αερολιμένων (ΑΕΔΙΠΑ). Την εταιρεία αυτή, που θα ανήκε κατά 100% στο Δημόσιο, θα δημιουργούσε η ΥΠΑ η οποία θα αναλάμβανε, μεταξύ άλλων, τη λειτουργία, τη συντήρηση και την ανάπτυξη των 23 αεροδρομίων, με πόρους (τέλη) που θα προέρχονταν και από τα 14 υπό ιδιωτικοποίηση αεροδρόμια.
Μεταξύ των αεροδρομίων αυτών, περιλαμβάνονται αυτά της Αλεξανδρούπολης, της Χίου, της Πάρου, της Καλαμάτας, της Σάμου, της Λήμνου, της Αγχιάλου κ.ά. Προβληματισμό προκαλεί τι θα γίνει με το ποσό ύψους περίπου 140 εκατ. ευρώ που εισπράττει κάθε χρόνο η χώρα από το Eurocontrol, για την εξυπηρέτηση των υπεριπτάμενων - διερχόμενων από τον εθνικό εναέριο χώρο αεροσκαφών (τέλη υπέρπτησης).
Τα χρήματα αυτά, προορίζονται αποκλειστικά για τη βελτίωση των συστημάτων αεροναυτιλίας στα διάφορα αεροδρόμια, καθώς και για την εκπαίδευση του προσωπικού. Με την κίνηση ένταξης των αεροδρομίων στο νέο ταμείο τα χρήματα του Eurocontrol κινδυνεύουν να περάσουν στους δανειστές, καθώς μέσω του Ταμείου Αποκρατικοποίησεων θα ελέγχουν τα 23 περιφερειακά αεροδρόμια.
ΑΣΤΙΚΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ
Εξυγίανση και στο βάθος... ιδιωτικοποίηση για τις δημόσιες μεταφορές
Στην κατάρτιση ενός πλαισίου λειτουργίας των αστικών συγκοινωνιών έτσι ώστε να μη γίνουν περικοπές στα δρομολόγια και να μη διαταραχθεί το συγκοινωνιακό έργο προχωρεί ήδη το υπουργείο Υποδομών. Στόχος, όπως αναφέρουν κυβερνητικές πηγές, είναι οι συγκοινωνιακές εταιρείες οι οποίες το 2015 παρουσίασαν πτώση εσόδων και επέστρεψαν στα οικονομικά αποτελέσματα του 2012 να εκσυγχρονιστούν μέσα από ένα πρόγραμμα αναδιάρθρωσης. Που θα εφαρμοστεί στο πλαίσιο της ένταξής του στο νέο υπερταμείο. Αξιοσημείωτο είναι ότι στο ταμείο αυτό θα μεταφερθεί και ο ΟΑΣΑ στον οποίο ανήκει το 100% των μετοχών της ΟΣΥ και της ΣΤΑΣΥ και ο οποίος διαχειρίζεται την κρατική χρηματοδότηση κυρίως για λεωφορεία και τρόλεϊ. Την ίδια στιγμή σε... ελεύθερη πτώση βρίσκονται τα έσοδα των εταιρειών αστικών συγκοινωνιών το α’ τρίμηνο του 2016 σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας τα έσοδα από κάρτες και εισιτήρια (μειωμένα και κανονικά) το πρώτο τρίμηνο του 2015 ήταν 49,2 εκατ. ευρώ ενώ το ίδιο διάστημα το 2015 μειώθηκαν στα 37,7 εκατ. ευρώ (-23.44%). Ο πιο «κακός» μήνας για τις αστικές συγκοινωνίες ήταν ο Μάρτιος του 2016 που τα έσοδα καταποντίστηκαν στα 11,9 εκατ. ευρώ από 17,3 εκατ. ευρώ τον Μάρτιο του 2015 (μείωση 30,8%). Σημαντικές απώλειες καταγράφει και η ΟΣΥ (λεωφορεία και τρόλεϊ) που ενώ τον Μάρτιο του 2015 εισέπραξε από πωλήσεις εισιτηρίων και καρτών περίπου 9 εκατ. ευρώ, τον Μάρτιο του 2016 τα έσοδά της κατρακύλησαν κάτω από τα 6 εκατ. ευρώ!
Μαρία Μόσχου