Ο Reinier
Gerritsen ξέρει τι διαβάζουν οι επιβάτες των τρένων καθώς επί τρία χρόνια τους
φωτογραφίζει συνθέτοντας μία σειρά 500 φωτογραφιών που αποκαλύπτουν την
κουλτούρα των βιβλιοφάγων όπως διαμορφώνεται στους υπόγειους δρόμους
μεγάλων πόλεων του κόσμου.
Σε έναν μονίμως δικτυωμένο κόσμο, όπου το κινητά τηλέφωνα έχουν γίνει η προέκταση του χεριού μας και ο κενός μας χρόνος έχει καταληφθεί από τη μηχανική ενασχόληση με τα προφίλ μας στα διάφορα κοινωνικά δίκτυα, ευτυχώς, υπάρχουν κάποια σημεία των πόλεων όπου το 3G δυσκολεύεται να ανταποκριθεί. Στα βαγόνια του μετρό, εκεί κάποια μέτρα κάτω από τη γη, που θα αναγκαστείς να αποκοπείς από τον ψηφιακό κόσμο και ίσως αρνηθείς να επιδοθείς σε ένα όργιο παιχνιδιών στη μικρή οθόνη, είναι μία καλή ευκαιρία να ανοίξεις ένα βιβλίο και να χαθείς σε φανταστικούς κόσμους.
Σε προηγούμενο κείμενό μας («Οι Έλληνες της κρίσης… διαβάζουν) είχαμε δει ότι είναι τελικά πολλοί εκείνοι οι Έλληνες που επιλέγουν να περιμένουν στις αποβάθρες ή να στέκονται μέσα στα βαγόνια με ένα βιβλίο στο χέρι. Καταφέραμε μάλιστα να συγκρατήσουμε και δύο-τρεις τίτλους από βιβλία των συνεπιβατών μας, όπως η «Πρωτεύουσα των Προσφύγων» και «Νέα Υόρκη, Παρίσι, Βαγδάτη».
Ένας γερμανός φωτογράφος, ο Reinier Gerritsen περιπλανήθηκε για τρία χρόνια στο μετρό της Νέας Υόρκης, του Παρισιού και του Λονδίνου και έστρεψε τον φακό του στους ανθρώπους και τα βιβλία τους δημιουργώντας ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον πρότζεκτ με τίτλο «The Last Book». Τις ημέρες που φωτογράφιζε χανόταν από τις 08:00 το πρωί – τις 19:00 το απόγευμα στις διάφορες γραμμές του μετρό προσπαθώντας να συλλάβει με τη μηχανή του κάθε βιβλίο με τον αναγνώστη του. Μία εξαιρετικά κουραστική διαδικασία, η οποία μεταξύ άλλων απαιτούσε ιδιαίτερη τόλμη, καθώς ο Reinier δεν ζητούσε την άδεια των πρωταγωνιστών του.
Σε περίπτωση βέβαια που κάποιος αντιδρούσε έντονα, του έδινε ένα χαρτί με μία μικρή περιγραφή του πρότζεκτ του και τα πνεύματα ηρεμούσαν. Έχοντας κατά νου την πρόβλεψη του ερευνητή Nicholas Negreponte ότι τα έντυπα βιβλία θα εξαφανιστούν σύντομα εξαιτίας των e-books και ότι το τελευταίο βιβλίο θα εμφανιστεί την άνοιξη του 2016, ο φωτογράφος μέσα από τη δουλειά του θέλησε να εξερευνήσει τη σχέση των ανθρώπων με τα βιβλία. Το πρότζεκτ του που ξεκίνησε σαν παρατήρηση της σύγχρονης πραγματικότητας, γρήγορα απέκτησε τη μορφή ντοκιμαντέρ, από το οποίο αναδεικνύονται χρήσιμες πληροφορίες για την κουλτούρα των βιβλιοφάγων.
Στη διάρκεια των τριών αυτών χρόνων, ο Reinier περιπλανώμενος στο μετρό συνειδητοποίησε ότι π.χ. στη Νέα Υόρκη υπάρχει ουσιαστική διαφορά στα βιβλία που διαβάζουν οι επιβάτες της γραμμής 4 συγκριτικά με τους επιβάτες της γραμμής 5 ή 6. Παρατήρησε επίσης ότι η γραμμή L είναι πιο διανοούμενη καθώς οι επιβάτες διαβάζουν πιο εξειδικευμένα βιβλία.
Εκατοντάδες τίτλοι βιβλίων απαθανατίστηκαν από τον επαγγελματικό φακό του Reinier, διαφορετικού ύφους και περιεχομένου. Μπέστ σέλλερ, κλασική λογοτεχνία, μυθιστορήματα, θρίλερ, θρησκευτικά βιβλία και βιβλιογραφίες πέρασαν μπροστά από τα μάτια του Reinier, ο οποίος κατάφερε τελικά να δημιουργήσει μία συλλογή 500 φωτογραφιών. Η συλλογή του έχει καταγραφεί στο επίσημο site του φωτογράφου, σύμφωνα με το όνομα του συγγραφέα του εκάστοτε βιβλίου καταφέρνοντας να συμπληρώσει με φωτογραφίες όλα τα γράμματα της αλφαβήτας.
Η δουλειά του κέντρισε το ενδιαφέρον του κόσμου, τυπώθηκε σε βιβλίο με τίτλο «The Last Book» ενώ φιλοξενήθηκε σε σημαντικούς εκθεσιακούς χώρους τέχνης. Επόμενο βήμα του ήταν να ανατρέξει ξανά στο μετρό των πόλεων και να εξερευνήσει τη σχέση των ανθρώπων με τα e-books, διαδικασία ωστόσο που θεώρησε αρκετά ανιαρή.
- Φωτογραφίες της δουλειάς αυτής που φέρει τον τίτλο «The Last Book Revisited» μπορείτε να αναζητήσετε εδώ.
pathfinder.gr