Ιδιωτικοποιήσεις Εγνατίας, αεροδρομίων, σιδηροδρόμου και μειοψηφικά πακέτα ΕΥΑΘ, ΕΥΔΑΠ και ΟΤΕ
Στην
αναθέρμανση του σχεδίου για ιδιωτικοποίηση του μεριδίου του ελληνικού
Δημοσίου στο διεθνές αεροδρόμιο της Αθήνας (ΔΔΑ) προχωρεί το Ταμείο
Αξιοποίησης
Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), το οποίο, παράλληλα,
προωθεί τις διαδικασίες αποκρατικοποίησης των μεγάλων συγκοινωνιακών
υποδομών, των εταιρειών ύδρευσης, των σιδηροδρομικών φορέων, των
Ταχυδρομείων και του ΟΤΕ.
Ειδικότερα,
σύμφωνα με το σχέδιο ανάπτυξης των περιουσιακών στοιχείων του ΤΑΙΠΕΔ,
διερευνάται η μέθοδος ιδιωτικοποίησης του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα
Αθηνών, που έχει μεταβιβαστεί στο Ταμείο, σε συνδυασμό με την επέκταση
της σύμβασης παραχώρησης κατά 20 έτη, δηλαδή έως το 2046 (κανονικά
εκπνέει το 2026).
Σημειωτέον ότι
το Ελληνικό Δημόσιο διατηρεί παράλληλα ποσοστό 25% από το μετοχικό
κεφάλαιο του «Ελ. Βενιζέλος». Σύμφωνα με το Ταμείο, η μέθοδος
ιδιωτικοποίησης θα αποφασιστεί και ήδη έχει εξεταστεί η πώληση μετοχών,
καθώς και η είσοδος της εταιρείας στο Χρηματιστήριο.
Τα επόμενα
βήματα είναι το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ να λάβει απόφαση για την
επανεκκίνηση της διαδικασίας και να ξεκινήσει διαπραγματεύσεις τόσο με
τον Διεθνή Αερολιμένα σε σχέση με τους όρους της επέκτασης της σύμβασης
παραχώρησης όσο και με τους μετόχους του με αντικείμενο την πώληση
μετοχών. Η εκκίνηση του διαγωνισμού για την πώληση μετοχών αναμένεται
έως τον Δεκέμβριο του 2015, ενώ η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος τον
Φεβρουάριο του 2016.
Οι σύμβουλοι
του Ταμείου είναι οι BNP και ΕΤΕ (οικονομικοί), οι δικηγορικές εταιρείες
Ποταμίτης - Βεκρής και Clifford Chance (νομικοί) και η ICF
International (ανεξάρτητος εκτιμητής για την επέκταση της σύμβασης).
Προς ολοκλήρωση ο διαγωνισμός για τα περιφερειακά αεροδρόμια
Παράλληλα, το
Ταμείο συνεχίζει τη διαδικασία παραχώρησης των 14 περιφερειακών
αερολιμένων για 40+10 χρόνια, με πλειοδότη του διαγωνισμού την
κοινοπραξία Fraport - Slentel. Η ελληνογερμανική σύμπραξη υπέβαλε
οικονομική προσφορά που περιλαμβάνει εφάπαξ τίμημα ύψους 1,2 δισ. ευρώ,
μερίδιο 28,5% από τα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων έσοδα (EBITDA),
καθώς και ετήσια αμοιβή 23 εκατ. ευρώ.
Επί της
διαδικασίας, ο πλειοδότης καλείται άμεσα να καταθέσει στο Ταμείο μία
σειρά από έγγραφα (οικονομικό μοντέλο, βασικοί όροι σχεδιασμού και
κατασκευής κτλ.) πριν από την υπογραφή και την ολοκλήρωση της σύμβασης.
Σύμφωνα με το
σχέδιο δράσης του ΤΑΙΠΕΔ, οι υπογραφές προγραμματίζονται για τον
Σεπτέμβριο, όμως λόγω των εκλογών εκτιμάται ότι η διαδικασία θα
καθυστερήσει. Στη συνέχεια ακολουθεί η προετοιμασία, υποβολή και έγκριση
της σύμβασης παραχώρησης από την Κομισιόν, η οποία εκτιμάται ότι θα
ολοκληρωθεί τον Νοέμβριο του 2015. Έπειτα, οι συμβάσεις θα κατατεθούν
για κύρωση από τη Βουλή, ενώ έπεται η παράδοση των αεροδρομίων και η
έναρξη της παραχώρησης το 2016.
Σύμβουλοι του
ΤΑΙΠΕΔ είναι οι CitiBank και EFG Eurobank (οικονομικοί), τα γραφεία
Norton Rose, Δρακόπουλος & Βασαλάκης και YourLegalPartners (νομικοί)
και το Γραφείο Δοξιάδη (τεχνικοί).
Για 35 χρόνια σε ιδιώτη η Εγνατία Οδός
Παράλληλα, από το ΤΑΙΠΕΔ «ωριμάζει» η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού και των καθέτων αξόνων της για 35 χρόνια σε ιδιώτη επενδυτή.
Το σχέδιο, το
οποίο είναι υπό επεξεργασία, προβλέπει ορισμένες άμεσες δράσεις όπως η
πρόσληψη συμβούλων (οι συμβάσεις των προηγούμενων έχουν λήξει) εντός του
Σεπτεμβρίου και η άμεση λήψη απόφασης από το διοικητικό συμβούλιο της
Εγνατίας που αφ' ενός θα επιβεβαιώνει την εφαρμογή της υπουργικής
απόφασης του 2014 για τη δημιουργία σταθμών διοδίων με υβριδικό μοντέλο
και αναβαθμισμένα συστήματα και αφ' ετέρου θα ορίζει χρονοδιάγραμμα για
την εφαρμογή της, το οποίο θα συμφωνηθεί με το ΤΑΙΠΕΔ.
Παράλληλα, η
Εγνατία καλείται άμεσα να παραδώσει ένα επικαιροποιημένο κυκλοφοριακό
μοντέλο, ενώ θα πρέπει να εκδοθεί κοινή υπουργική απόφαση των υπουργών
Υποδομών και Οικονομικών που θα ορίζει την πολιτική διοδίων για τον
Αυτοκινητόδρομο, έως τον Νοέμβριο, σε συμφωνία με το Ταμείο και με άμεση
εφαρμογή αμά τη ολοκληρώσει του κάθε σταθμού διοδίων.
Επίσης, το
Δημόσιο θα πρέπει να «τρέξει» ανάλυση κόστους - οφέλους, και μελέτη για
την πολιτική διοδίων, οι οποίες θα κατατεθούν στις συναρμόδιες γενικές
διευθύνσεις της Κομισιόν.
Ακόμη, το
υπουργείο Υποδομών θα πρέπει να συμφωνήσει σε μία νομική λύση με τις
Βρυξέλλες για τη δημιουργία σταθμών διοδίων στους κάθετους άξονες, οι
οποίοι συγχρηματοδοτήθηκαν από την ΕΕ, προς αποφυγήν τυχόν εμπλοκών με
πιθανές κρατικές ενισχύσεις.
Τέλος, το
Δημόσιο καλείται να ενισχύσει την Εγνατία για την αναδιάρθωση του
δανεισμού της έναντι της Τράπεζας Πειραιώς, με την οποία υπάρχει
διένεξη.
Προχωρά η πώληση των σιδηροδρομικών φορέων
Παράλληλα,
προχωρά η πώληση του 100% των μετοχών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της Ελληνικής
Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ), οι
διαγωνισμοί των οποίων βρίσκονται στη β' φάση.
Για την
ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχουν εγκριθεί οι συμμετοχές των SNCF France, Grup Feroviar
Roman (GFR) και Russian Railways - ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ενώ για την ΕΕΣΣΤΥ αυτές
των Alstom-Damco, Russian Railways - ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Siemens.
Σύμφωνα με το
ΤΑΙΠΕΔ, τα κύρια θέματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν είναι η συμφωνία
μεταξύ του Δημοσίου και της Eurofima για την υπεισέλευση του κράτους στη
θέση του ΟΣΕ για τα δάνεια που είχε λάβει για την προμήθεια τροχαίου
υλικού, καθώς και η μεταφορά των τρένων από τον Οργανισμό στο Δημόσιο,
εντός του Σεπτεμβρίου.
Επίσης, το
κράτος θα πρέπει να υποβάλει προς έγκριση στο Ελεγκτικό Συνέδριο τη
συμφωνία εξυπηρέτησης των δρομολογίων των «άγονων γραμμών» από την
ΤΡΑΙΝΟΣΕ και στη συνέχεια να κατατεθεί άμεσα στη Βουλή.
Παράλληλα, θα
πρέπει ως τον Νοέμβριο να ολοκληρωθούν οι συμφωνίες μεταξύ της ΓΑΙΑΟΣΕ
και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τη μίσθωση του τροχαίου υλικού και μεταξύ της
ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την ΕΕΣΣΤΥ για τη δεκαετή συμφωνία συντήρησης των τρένων.
Ακόμη, το
Δημόσιο καλείται να επιλύσει περιβαλλοντικά θέματα που αφορούν τη
μόλυνση των εγκαταστάσεων συντήρησης και το ποιος θα αναλάβει το
επιχειρηματισκό ρίσκο της αποκατάστασης, το ζήτημα της διαγραφής του
χρέους της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και του κλεισίματος του φακέλου κρατικών ενισχύσεων
της εταιρείας και του ΟΣΕ στην Κομισιόν και την προώθηση ενός μοντέλου
συντήρησης του σιδηροδρομικού δικτύου είτε μέσω ΣΔΙΤ είτε μέσω
προμήθειας υπηρεσιών.
Σύμβουλοι του
ΤΑΙΠΕΔ είναι οι IBG και Kantor (οικονομικοί), τα νομικά γραφεία
Μπερνίτσας και Hogan Lovells (υπό διαπραγμάτευση) και Louis Berger
(τεχνικοί).
Πωλούνται μειοψηφικά ποσοστά στις εταιρείες ύδρευσης
Στο μεταξύ, σε
εφαρμογή της πρόσφατης απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας με την
οποία κρίθηκε ότι το Δημόσιο θα πρέπει να διατηρεί τουλάχιστον 50% από
τις εταιρείες ύδρευσης, το ΤΑΙΠΕΔ προσανατολίζεται στην πώληση
μειοψηφικών μεριδίων της ΕΥΑΘ και της ΕΥΔΑΠ.
Συγκεκριμένα,
για την ΕΥΔΑΠ, η οποία έχει το αποκλειστικό δικαίωμα παροχής υπηρεσιών
ύδρευσης και αποχέτευσης έως το 2019, προκρίνεται η πώληση του 11% των
μετοχών - αν και το ΤΑΙΠΕΔ διατηρεί μερίδιο 27% στο μετοχικό κεφάλαιο
της εισηγμένης.
Σύμφωνα με το
σχέδιο δράσης του Ταμείου, το Δημόσιο και το ΤΑΙΠΕΔ θα ζητήσουν
επιστροφή κεφαλαίου στους μετόχους, ενώ το δεύτερο θα προσλάβει
συμβούλους.
Για την ΕΥΑΘ, η
οποία διατηρεί το αποκλειστικό δικαίωμα για την παροχή υπηρεσιών
ύδρευσης και αποχέτευσης για την περιοχή της Μείζονος Θεσσαλονίκης έως
το 2031, προβλέπεται η πώληση του 23% των μετοχών.
Αν και το
ΤΑΙΠΕΔ διατηρεί ποσοστό 74% της εταιρείας, θεωρείται ότι η απόφαση του
ΣτΕ για την ΕΥΔΑΠ έχει παρόμοιο πεδιό εφαρμογής και στην εταιρεία της
Θεσσαλονίκης.
Τα επόμενα
βήματα του Ταμείου για την ΕΥΑΘ είναι η πρόσληψη συμβούλων, η διερεύνηση
των εναλλακτικών επιλογών για την πώληση του 23% των μετοχών και η
βελτίωση του ρυθμιστικού πλαισίου, καθώς και η εφαρμογή μίας
αναθεωρημένης σύμβασης παραχώρησης μεταξύ της εταιρείας και του
Δημοσίου.
Φεύγει το Δημόσιο από τον ΟΤΕ - Στο «ψάξιμο» για τα ΕΛΤΑ
Στο μεταξύ, το
ΤΑΙΠΕΔ καλείται να διερευνήσει τη μέθοδο πώλησης ποσοστού του Δημοσίου
στον ΟΤΕ (το υπουργείο Οικονομικών ελέγχει το 6%, ενώ το ΙΚΑ το 4%).
Άμεσα η νέα κυβέρνηση θα πρέπει να προχωρήσει σε συμφωνία με την
Deutsche Telekom για τη μεταφορά μετοχών στο ΤΑΙΠΕΔ και για την
τροποποίηση της σύμβασης μετόχων (το Δημόσιο θα χάσει τη λεγόμενη «χρυσή
μετοχή»).
Επίσης, η νέα
κυβέρνηση θα πρέπει να αποφασίσει τον Οκτώβριο το ποσοστό των μετοχών
που θα μεταβιβαστεί στο ΤΑΙΠΕΔ και ακολούθως να εκδώσει διυπουργική
απόφαση για την ολοκλήρωση της μεταβίβασης των μετοχών.
Στο μεταξύ, το
ΤΑΙΠΕΔ διερευνά εναλλακτικές μεθόδους για την αξιοποίηση του 90% των
δικαιωμάτων ψήφου που διαθέτει στα ΕΛΤΑ και ήδη γίνεται μία στρατηγική
ανασκόπηση από την PwC.
Τα κύρια
ζητήματα που θα πρέπει να αντιμετωπιστούν, αναφέρει το Ταμείο, είναι η
αξιολόγηση των στρατηγικών δράσεων που απαιτούνται για την αποκατάσταση
της κερδοφορίας και την επίλυση των χρηματοδοτικών αναγκών της
εταιρείας.
Όπως
αναφέρεται, το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ θα συζητήσει τα
συμπεράσματα της μελέτης της PwC και θα λάβει αποφάσεις, ενώ έπονται
αλλαγές στο μάνατζμεντ και η εφαρμογή του σχεδίου αναδιάρθρωσης των
ΕΛΤΑ.
Σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ είναι οι Lazard και PWC (οικονομικοί) και η KLC Law Firm (νομικοί).
Αχιλλέας Χεκίμογλου