Πώς
«απαντά» η Αθήνα στο αίτημα για φρένο στις πρόωρες συνταξιοδοτήσεις.
Ποια σενάρια μπαίνουν στο τραπέζι για τη ρήτρα μηδενικού ελλείμματος. Η
ρύθμιση για περιορισμό των προγραμμάτων εθελουσίας εξόδου, ο συμβιβασμός
στα εργασιακά και τα «αγκάθια».
Συμφωνία-πακέτο με την καταγραφή ακόμη και των παρεμβάσεων που θα
παραπεμφθούν στο μέλλον, στο πλαίσιο της νέας μεγάλης ασφαλιστικής
μεταρρύθμισης που θα προωθηθεί από την κυβέρνηση το φθινόπωρο,
επιδιώκουν για το ασφαλιστικό οι εκπρόσωποι των θεσμών, ενώ για το
εργασιακό, οι πιστωτές δέχονται να συζητήσουν το θέμα των συλλογικών
συμβάσεων στο μέλλον, εφόσον η κυβέρνηση δεν προχωρήσει σε καμία
μονομερή ενέργεια.
Υπό την ασφυκτική πίεση του χρόνου προκειμένου να υπάρξει συμφωνία έστω
και στην... παράταση, τα δύο βασικά σημεία για τα οποία θα δοθεί η μάχη
στις Βρυξέλλες είναι οι πρόωρες συνταξιοδοτήσεις και οι ενοποιήσεις
ταμείων.
Στο τραπέζι των συζητήσεων μπαίνουν μέτρα περιορισμού των πρόωρων
συνταξιοδοτήσεων που θα ισχύσουν από το 2016, καθώς και τοχρονοδιάγραμμα
των ενοποιήσεων, ώστε τελικά να υπάρξουν τρία ταμεία ασφάλισης, για
τους μισθωτούς, τους αυτοαπασχολούμενους και τους αγρότες.
Στις πιέσεις των δανειστών για δραστικά περιορισμένο χρόνο υλοποίησης
των παρεμβάσεων στα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης, ώστε να κλείσουν άμεσα
οι πόρτες εξόδου από την αγορά εργασίας πριν από τη συμπλήρωση του 62ου
έτους ηλικίας των ασφαλισμένων, η ελληνική πλευρά, με βάση πληροφορίες,
απαντά με την άμεση προώθηση οικονομικών αντικινήτρων σε όσους
επιλέγουν την πρόωρη έξοδο στη σύνταξη.
Με στόχο την επίτευξη της συμφωνίας το συντομότερο δυνατό, η κυβέρνηση
φαίνεται πως αποδέχεται την αύξηση του πέναλτι που επιβάλλεται σε
περιπτώσεις ταχύτερης εξόδου το οποίο κυμαίνεται μεταξύ 4,5% και 6% το
χρόνο, ανάλογα με το ταμείο και το έτος θεμελίωσης συνταξιοδοτικού
δικαιώματος.
Παράλληλα, ο αρμόδιος αναπληρωτής υπουργός Κοινωνικής Ασφάλισης
Δημήτρης Στρατούλης καταρτίζει διάταξη σύμφωνα με την οποία θα
περιορίζονται δραστικά τα προγράμματα εθελουσίας εξόδου, στο δημόσιο ή
στον ιδιωτικό τομέα.
Με βάση την πρόταση, η οποία συζητείται και στις Βρυξέλλες, για την
εφαρμογή τέτοιων προγραμμάτων, θα πρέπει οι επιχειρήσεις (κυρίως
τράπεζες και ΔΕΚΟ) να προπληρώνουν όλες τις απώλειες εσόδων που
προκαλούν στα ασφαλιστικά ταμεία, ώστε αυτό να λειτουργεί τελικά ως
αντικίνητρο σε τέτοιες πρακτικές.
Ασφυκτικό χρονοδιάγραμμα και όσον αφορά την αύξηση των λεγόμενων
ενδιάμεσων ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης θέτουν οι εκπρόσωποι των
θεσμών, παρότι η κυβέρνηση δηλώνει πως θα σεβαστεί τα θεμελιωμένα
συνταξιοδοτικά δικαιώματα. Το παιχνίδι παίζεται στη μεταβατική περίοδο
που θα συμφωνηθεί τελικά, καθώς οι δανειστές ζητούν αυξήσεις από το 2016
και μετά και η ελληνική πλευρά ζητεί πίστωση χρόνου τουλάχιστον έως το
2020. Όμως και ο ρυθμός των αλλαγών δεν έχει συμφωνηθεί ακόμη, αφού οι
πιστωτές επιμένουν οι αυξήσεις να γίνουν πολύ γρήγορα, ενώ η κυβέρνηση
συζητά την αύξηση του προβλεπόμενου ορίου ηλικίας κατά 6 ή 12 μήνες το
χρόνο.
Η κυβέρνηση διατηρεί ως κόκκινη γραμμή τη δέσμευση ότι δεν θα μειωθούν
οι συντάξεις, είτε κύριες είτε επικουρικές. Σύμφωνα με πηγές, στο θέμα
της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος ενδέχεται, σε μια ύστατη προσπάθεια, να
υπάρξει συμφωνία με τους δανειστές, η αναστολή της να μην προβλέπεται
επ' αόριστον αλλά έως το 2017. Όσο για τον τρόπο υπολογισμού των κύριων
συντάξεων, η ελληνική κυβέρνηση επιδιώκει να παραπέμψει το θέμα στη
μεγάλη συμφωνία, ενώ οι πιστωτές ζητούν οι όποιες αλλαγές -έστω κι αν
εφαρμοστούν στο μέλλον- να περιγραφούν και στην τρέχουσα συμφωνία.
Στα εργασιακά, οι εταίροι ζητούν να μην υπάρξει καμία μονομερής
ενέργεια από την κυβέρνηση και δέχονται να δουν το θέμα μελλοντικά.
Βέβαια, ο αρμόδιος υπουργός Εργασίας Πάνος Σκουρλέτης επιμένει ότι ο
νόμος για τις συμβάσεις πρέπει να κατατεθεί σύντομα προς ψήφιση στη
Βουλή. Αυτό που θα επιδιωχθεί είναι να υπάρξει μια πιο ελαφρυά εκδοχή
του νομοσχεδίου, χωρίς τη ρητή πρόβλεψη για αύξηση του κατώτατου μισθού.
euro2day.gr