Από Δευτέρα θα ηχήσουν και πάλι τα κουδούνια των σχολείων, αρχικά μόνο για τους μαθητές της Γ' Λυκείου, ενώ μετά από μια βδομάδα θα προσέλθουν στα σχολεία και οι μαθητές όλων των άλλων τάξεων Γυμνασίων και Λυκείων.
Το υπουργείο Παιδείας έχει δώσει οδηγίες για τήρηση 1,5 μέτρου απόστασης μεταξύ των μαθητών στην τοποθέτηση των θρανίων, σπάσιμο των τμημάτων και εκ περιτροπής φοίτησή τους μέρα παρά μέρα, καθώς και πιο συχνού καθαρισμού των χώρων κάθε σχολείου. Στην πράξη, όμως, η τήρηση ακόμα και αυτών των ελάχιστων μέτρων προστασίας είναι σε πολλές περιπτώσεις από δύσκολη έως ανεφάρμοστη.
Είναι πάρα πολλά τα σχολεία αστικών κέντρων (και όχι μόνο) όπου οι μαθητές στοιβάζονταν σε αίθουσες - κλουβιά, όπου τα θρανία μόλις που χωρούσαν, σχεδόν κολλητά το ένα στο άλλο και όπου ακόμα και με το σπάσιμο των τμημάτων στα δύο είναι αδύνατο να τηρηθεί το 1,5 μέτρο απόσταση. Πολλές είναι και οι περιπτώσεις σχολείων που έχουν εξαιρετικά μικρό προαύλιο, όπου οι μαθητές θα θυσιάζουν είτε την αναγκαία ανάπαυλα μεταξύ των μαθημάτων, είτε τους όρους ασφάλειας και προστασίας της υγείας τους.
Στο θέμα της καθαριότητας επίσης εμφανίζονται δυσκολίες, καθώς οι ελλείψεις προσωπικού ήταν μεγάλες και πριν το ξέσπασμα της πανδημίας και η κυβέρνηση δεν προχωρά σε ενίσχυση του προσωπικού με έκτακτο κονδύλι, όπως θα έπρεπε. Αποτέλεσμα είναι σε πολλούς δήμους να επιστρατεύεται προσωπικό καθαριότητας από άλλους χώρους. Στην προκειμένη περίπτωση παίρνουν προσωπικό κυρίως από τα Δημοτικά σχολεία και τα Νηπιαγωγεία, που προς το παρόν δεν ανοίγουν, και το μεταφέρουν στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Αν όμως αργότερα οι ειδικοί γνωμοδοτήσουν για άνοιγμα και των Δημοτικών, το πρόβλημα θα είναι εκρηκτικό.
Και όλα τα παραπάνω «χτυπάνε καμπανάκι» όχι μόνο για αυτήν την περίοδο μέχρι τα μέσα περίπου του Ιούνη, που θα λειτουργήσουν τα σχολεία της Δευτεροβάθμιας, αλλά και για το τι θα γίνει από Σεπτέμβρη, που όπως φαίνεται δεν θα έχουμε ξεμπερδέψει με τον κορονοϊό. Πολύ περισσότερο που με το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, που αναμένεται μέσα στο Μάη να μπει στη Βουλή, η κυβέρνηση έχει το θράσος να αυξάνει τον αριθμό των μαθητών ανά τμήμα σε Δημοτικά και Νηπιαγωγεία!
Στην πλειοψηφία των σχολείων είχαν φτάσει τις προηγούμενες μέρες με ευθύνη του υπουργείου Παιδείας αντισηπτικά, όμως δεν διατίθεται κανένα άλλο μέσο προστασίας (γάντια, μάσκες κ.λπ.) και πετιέται το μπαλάκι στους δήμους για να ενισχύσουν με υλικά την προστασία μαθητών και εκπαιδευτικών. Ετσι, υπάρχουν δήμοι που δηλώνουν ότι θα διανέμουν μάσκες και άλλοι που αρκούνται στα αντισηπτικά του υπουργείου.
Σοβαρές δυσκολίες φαίνεται ότι εμφανίζονται και στη διαμόρφωση προγράμματος. Θυμίζουμε ότι εκπαιδευτικοί που ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες, που νοσούν, που παίρνουν άδεια ειδικού σκοπού κ.λπ., δεν θα επανέλθουν στα σχολεία, οπότε η εκπαιδευτική διαδικασία θα εξελιχθεί με νέα ωρολόγια προγράμματα και κενά που δεν πρόκειται να καλυφθούν. Στις νέες συνθήκες, εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων που μοίραζαν τις ώρες τους σε δυο και τρία σχολεία θα είναι πολύ δύσκολο να μπορέσουν να τα καλύψουν όλα με τα νέα προγράμματα. Στα παραπάνω πρέπει να συνυπολογίσουμε ότι μεγάλο ποσοστό των εκπαιδευτικών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης είναι μεγάλοι σε ηλικία και εκφράζουν δικαιολογημένους φόβους για το πώς θα επιστρέψουν απροστάτευτοι στα σχολεία. Κι όλα αυτά είναι συνέπειες της πολιτικής που ακολουθήθηκε από όλες τις κυβερνήσεις τα τελευταία χρόνια, των μηδενικών διορισμών, των περικοπών για εξοικονόμηση προσωπικού κ.λπ. Ετσι και σε αυτήν την περίπτωση, η πανδημία βγάζει στην επιφάνεια με πολύ πιο έντονο τρόπο ελλείψεις και προβλήματα που προϋπήρχαν στην Εκπαίδευση.
Απέναντι σε αυτήν την κατάσταση, Σωματεία Εκπαιδευτικών, Μαθητικά Συμβούλια και Συντονιστικές Επιτροπές Μαθητών, Ομοσπονδίες και Ενώσεις Γονέων παίρνουν πρωτοβουλίες και διεκδικούν πολύμορφα όλα τα μέτρα ασφάλειας και προστασίας των εμπλεκόμενων στην εκπαιδευτική διαδικασία. Απλώνουν πανό με τα αιτήματα στα σχολεία, προγραμματίζουν παρεμβάσεις σε δήμους, συντάσσουν ανακοινώσεις και υπομνήματα προς το υπουργείο Παιδείας, οργανώνουν κινητοποιήσεις.