Τετάρτη 21 Ιανουαρίου 2015

Μεταφορές: Στις κάλπες κρίνεται το μέλλον του κλάδου

Αντιμέτωπη με το ενδεχόμενο να πληρώσει ρήτρες για αθέτηση συμφωνίας θα βρεθεί η χώρα μας αν δεν ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός για την πώληση των περιφερειακών αεροδρομίων. Από τις αποφάσεις της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις εξαρτάται το αύριο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.



Αποφάσεις και μάλιστα κρίσιμες που σε σημαντικό βαθμό θα καθορίσουν το αύριο των μεταφορών στην χώρα μας θα πρέπει να παρθούν αμέσως μετά τις εκλογές της επόμενης Κυριακής. Ο κλάδος των μεταφορών βρίσκεται την εποχή αυτή σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι, καθώς μια σειρά από σημαντικούς διαγωνισμούς για την αποκρατικοποίηση εταιρειών του χώρου, όπως για παράδειγμα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ και η Ελληνική Εταιρεία Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ) βρίσκεται σε εξέλιξη.

Παράλληλα σύμφωνα με τον σχεδιασμό, τους επόμενους μήνες, αφού προηγουμένως ολοκληρωθούν οι προβλεπόμενες διαδικασίες, είναι προγραμματισμένο να πέσουν οι οριστικές υπογραφές στον διαγωνισμό για τα περιφερειακά αεροδρόμια, μια από λίγες επιτυχημένες προσπάθειες αποκρατικοποίησης της παρούσας κυβέρνησης.

Επιπλέον θα πρέπει να προχωρήσουν και οι τελικές αποφάσεις στο τι μέλλει γενέσθαι με την περίπτωση του αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος, όπου εκκρεμεί το ζήτημα της επέκτασης της σύμβασης, αλλά και της πώλησης ποσοστού του Δημοσίου.

Σε κρίσιμο σημείο βρίσκεται, επίσης, και το θέμα της δημιουργίας του νέου εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο, ένα ζήτημα που συνδέεται ευθέως με το μέλλον της εφοδιαστικής αλυσίδας στη χώρα μας, αφού έως σήμερα απουσιάζει εντελώς ένα οργανωμένο, σύγχρονο εμπορευματικό κέντρο στην Ελλάδα.

Το κόμμα του ΣΥΡΙΖΑ, το οποίο από το σύνολο των δημοσκοπήσεων εμφανίζεται να έχει το προβάδισμα, έχει εκφράσει σχεδόν για όλα αυτά τα θέματα διαφορετικές θέσεις από τις επιλογές της παρούσας κυβέρνησης. Η πιθανότητα να υπάρξει ολική ανατροπή των σχεδιασμών που έχουν ακολουθηθεί έως τώρα προκαλεί αναστάτωση, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις, είναι πολύ πιθανό ότι θα προκαλέσει και την ενεργοποίηση ρητρών σε βάρος της χώρας μας για αθέτηση των δεσμεύσεων της. Επίσης άγνωστο είναι πια θα είναι η αντίδραση της ΕΕ σε κάποιες υποθέσεις, όπως π.χ. στην περίπτωση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αν υπάρξει αλλαγή της ακολουθούμενης ρότας.
Ρήτρα εκατομμυρίων για την αθέτηση συμφωνίας

Ειδικότερα, τυχόν ακύρωση, όπως με έμφαση έχουν αναφέρει στελέχη του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης, της αποκρατικοποίησης των 14 αεροδρομίων τα οποία ανέλαβε μετά από επιτυχή διαγωνιστική διαδικασία η κοινοπραξία Fraport - όμιλος Κοπελούζου θα έχει ως άμεση απώλεια 1,23 δισ. ευρώ. Η διμερής συμφωνία προβλέπει αυτό το ποσό να εισπραχθεί εντός πενταμήνου, οπότε σε περίπτωση που ο διαγωνισμός δεν προχωρήσει το ποσό αυτό θα λείψει από τα φετινά έσοδα.

Παράλληλα, όμως, ακύρωση της συγκεκριμένης ιδιωτικοποίησης, επισημαίνουν πηγές που παρακολουθούν από κοντά την διαδικασία, θα δώσει την ευκαιρία στο κοινοπρακτικό σχήμα με ηγέτιδα τη Fraport να διεκδικήσει τη ρήτρα 50 εκατομμυρίων ευρώ που προβλέπεται σε περίπτωση αθέτησης συμφωνίας. Προς το παρόν από την πλευρά της κοινοπραξίας τηρείται σιγή ιχθύος και δεν έχει υπάρξει καμία αντίδραση στις τοποθετήσεις των στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ για ακύρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας.
Στα χέρια της ΕΕ το μέλλον της ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Στην περίπτωση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της ΕΕΣΣΤΥ το ενδιαφέρον στρέφεται στο ποια θα είναι η αντίδραση της Κομισιόν σε περίπτωση που η εταιρεία δεν ιδιωτικοποιηθεί. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εδώ και πολύ καιρό έχει θέσει στο μικροσκόπιό της κρατικές ενισχύσεις της τάξης των 800 εκατομμυρίων ευρώ προς την εταιρεία τις οποίες θεωρεί παράνομες.

Μάλιστα έχει συνδέσει την τελική απόφασή της για τις συγκεκριμένες ενισχύσεις με την αποκρατικοποίηση ή όχι της εταιρείας, επισείοντας τον κίνδυνο να ζητήσει την ανάκτηση των ενισχύσεων αυτών αν η εταιρεία δεν πωληθεί. Δεν λίγοι, λοιπόν, όσοι επισημαίνουν τον κίνδυνο η ΤΡΑΙΝΟΣΕ να βρεθεί αντιμέτωπη με το ενδεχόμενο του «ξαφνικού θανάτου».

Μάλιστα η πρόσφατη επίδειξη πυγμής της ΕΕ, η οποία με συνοπτικές διαδικασίες οδήγησε στο λουκέτο τις Κυπριακές Αερογραμμές, οι οποίες ελέγχονταν για υποθέσεις παράνομων κρατικών ενισχύσεων, δεν αφήνει πολλά περιθώρια αισιοδοξίας για το ποια θα είναι η ευρωπαϊκή αντίδραση αν η αποκρατικοποίηση δεν προχωρήσει.

Βέβαια πρέπει να τονιστεί ότι ακόμη και αν ο διαγωνισμός συνεχιστεί απρόσκοπτα αυτό δεν συνεπάγεται ότι θα ολοκληρωθεί με θετικό αποτέλεσμα, αφού για την εταιρεία ενδιαφέρον διατηρούν μόνο οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι, που το τελευταίο διάστημα αντιμετωπίζουν μια σειρά από προβλήματα τα οποία σχετίζονται με την οικονομική κρίση στη Ρωσία.
Θριάσιο και ΔΑΑ στην αναμονή

Άμεσες θα πρέπει αν είναι και οι αποφάσεις για την κατασκευή του Εμπορευματικού Κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο. Στην προκειμένη περίπτωση οι ενδιαφερόμενες εταιρείες (Grivalia Properties, η Cosco, η Goldair, η Foodlink, η Sarmed, η MedLog και η Redeplan) έχουν καταθέσει μη δεσμευτικές προσφορές αναμένοντας από την ΓΑΙΟΑΣΕ να λάβει αποφάσεις προκειμένου να προχωρήσει ο διαγωνισμός.

Σε ρευστή κατάσταση βρίσκεται και υπόθεση του Διεθνούς Αερολιμένα της Αθήνας καθώς πρέπει να ληφθούν αποφάσεις για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης, όπως διεκδικούν, οι μέτοχοι. Η παρούσα κυβέρνηση είχε σχεδιασμό και για πώληση του ποσοστού του Δημοσίου παράλληλα με την επέκταση της χρονικής διάρκειας της σύμβασης.Σαφές είναι πάντως ότι αυτή την εποχή ο αερολιμένας της Αθήνας βρίσκεται σε φάση αναμονής περιμένοντας την επόμενη μέρα. Σταδιακά πρέπει να δρομολογηθούν έργα που θα αναβαθμίσουν την χωρητικότητα του αεροδρομίου, ωστόσο αυτό δεν γίνεται με τους μετόχους να αναμένουν τις κυβερνητικές αποφάσειςΜάρω Τσαντήλα