Πέμπτη 15 Σεπτεμβρίου 2016

Λίγο πριν τις υπογραφές του ξεπουλήματος;

Βήμα-βήμα οδεύουμε προς την ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, της μοναδικής επιβατικής σιδηροδρομικής εταιρείας της χώρας. Μετά τον καλοκαιρινό διαγωνισμό, την προσφορά της Ferrovie στα 45εκ.ευρώ και την αποδοχή της από τοΤΑΙΠΕΔ, η προσυμβατική διαδικασία έχει ξεκινήσει για τα καλά.
Από τις αρχές Σεπτεμβρίου έχουν σταλεί τα έγγραφα στο Ελεγκτικό Συνέδριο με στόχο την έγκριση τους μέσα στον Οκτώβριο. Η μεταβίβαση των μετοχών εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του έτους και ο σχεδιασμός της σιδηροδρομικής υπηρεσίας θα είναι εξ`ολοκλήρου στα Ιταλικά χέρια το 2017.


Στο ενδιάμεσο διάστημα, πιθανότατα μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου θα υπογραφεί ηΣύμβαση Αγοροπωλησίας Μετοχών (SPA) από την Ferrovie Dello Stato Italiane. Σημειωτέον ότι η σύμβαση αφορά το 100% των μετοχών. Αυτό είχε συμβεί και στην περίπτωση τουΟΛΠ καθώς είναι ένα καθοριστικό βήμα που επισφραγίζει το διαγωνισμό.
Στη συνέχεια (και μετά το Ελεγκτικό Συνέδριο) θα έχουμε δύο σημαντικά ορόσημα. Το πρώτο είναι το οκ από την Επιτροπή Ανταγωνισμού που θα επισφραγίσει το νόμιμο της διαδικασίας. Το δεύτερο ίσως κορυφαίο ορόσημο είναι η τελική έγκριση από την Κομισιόνγια την διαγραφή των 750εκ.ευρώ ως χρέος (που προήλθαν από κρατική χρηματοδότηση). Η κίνηση αυτή θα είναι το τελευταίο βαρίδι της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην πορεία της προς την επόμενη μέρα.

Την ίδια στιγμή υπάρχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για τον τρόπο με τον οποίο η Ιταλική εταιρεία θα θελήσει να αναπτύξει τις σιδηροδρομικές υπηρεσίες, τόσο επιβατικές και εμπορευματικές.
Η ανάγκη σε μηχανοδηγούς είναι γνωστή εδώ και 3 χρόνια και πιθανότατα θα είναι και το πρώτο βήμα για την ομαλή λειτουργία της "νέας ΤΡΑΙΝΟΣΕ". Από εκεί και έπειτα θα πρέπει να δούμε πως θα διαχειριστεί την καθημερινότητα καθώς υπάρχει ανάγκη και για νέο τροχαίο υλικό αλλά και εμπλουτισμό των δρομολογίων. Με την σταδιακή ολοκλήρωση των έργων η δυναμική του σιδηρόδρομου θα δώσει τη δυνατότητα στη Ferrovie να αποδείξει ότι η επένδυση της στην Ελλάδα ήταν επιτυχημένη.


Η προίκα που παραλαμβάνουν οι Ιταλοί, χρειάζεται "ξεσκόνισμα" καθώς λόγω της κρίσης και της υποβάθμισης που επήλθε στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τα συνεχή έργα και την μείωση προσωπικού και χρήματος, υπάρχει μία θολή εικόνα.

Πρώτο βιολί, θα παίξουν τα εμπορευματικά δρομολόγια που μπορούν να συνεισφέρουν σε μεγάλο βαθμό στα έσοδα. Τα επιβατικά δρομολόγια από το 2017 και την απόδοση νέων τμημάτων αλλά κυρίως από το 2018 και την ολοκλήρωση του Αθήνα-Θεσσαλονίκη αναμένεται να ανταγωνίζονται στα ίσια το αεροπλάνο.


Τέλος, υπάρχουν και οι Προαστιακοί. Στην Αθήνα η ολοκλήρωση των έργων θα επιτρέψει στον κανονικό προγραμματισμό δρομολογίων και την ντεφάκτο είσοδο της Ferrovie στις Αθηναϊκές συγκοινωνίες μέσω του αστικού τμήματος του Προαστιακού. Στην Πάτρα το μέσο θεωρείται το πλέον πετυχημένο στην Ελλάδα και με παρέμβαση της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας επεκτείνεται μέχρι την Κάτω Αχαγιά. Στη Θεσσαλονίκη ο Προαστιακόςλειτουργεί χωρίς προβλήματα εδώ και χρόνια.

Με αυτά τα "εργαλεία" και την τεχνογνωσία και εμπειρία που διαθέτει η FDSI δείχνουν ότι θα έχει τη δυνατότητα να αναδείξει τις δυνατότητες του σιδηρόδρομου στη χώρα. Όπως είχε δηλώσει από το καλοκαίρι ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιος Πιτσιόρλας, οι Ιταλοί έχουν εχουν εξασφαλίσει 1 δισ ευρώ, χρηματοδότηση για επενδύσεις. Αυτό σημαίνει ότι θα δουν τις ανάγκες που πραγματικά υπάρχουν και θα γίνουν σε ένα βάθος χρόνου οι απαραίτητες ενέργειες για επενδύσεις.
Το στοιχείο αυτό είναι από τα πλέον κομβικά καθώς το στοίχημα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, χωρίς επενδύσεις θα είναι σχεδόν αδύνατο να κερδηθεί.

ypodomes.com