Τα σιδηροδρομικά έργα στον ΠΑΘΕ έχουν πάρει τον δρόμο τους οριστικά και μέχρι το τέλος του 2018 θα έχουν ολοκληρωθεί, συνδέοντας με συντομότερους χρόνους τις 2 Μητροπόλεις της χώρας, Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Σε αυτό το πλαίσιο γίνεται μία προσπάθεια να διερευνηθεί η χωρητικότητα που μπορούν να αντέξουν αυτές οι διαδρομές. Αναφορικά με τον δρόμο, τουλάχιστον μέχρι το Σχηματάρι, διαθέτει 3 λωρίδες κυκλοφορίας ανά ρεύμα κατεύθυνσης.
Στις "καλές εποχές" βλέπαμε συχνά-πυκνά το φαινόμενο του μποτιλιαρίσματος. Τώρα εν μέσω κρίσης αυτό δεν συμβαίνει έχουμε όμως και αλλαγή στα χαρακτηριστικά των μεταφορών.
Όσον αφορά το σιδηρόδρομο τα αιώνια έργα της Αττικής, θα ολοκληρωθούν φέτος και το τμήμα ΣΚΑ-Θήβα θα διαθέτει διπλή γραμμή, μία για κάθε ρεύμα κυκλοφορίας.
Εδώ αρχίζει και μπαίνει πλέον ο παράγοντας της μελλοντικής συμφόρησης. Όπως λένε άνθρωποι που γνωρίζουν καλά τις οδικές και σιδηροδρομικές συγκοινωνίες, η μεγάλη διαφορά έρχεται κυρίως από τις εμπορευματικές μεταφορές.
Η ανάδειξη του λιμανιού του Πειραιά, ως πύλη εισόδου των Κινεζικών εμπορευμάτων προς την Ευρώπη, έφερε και άλλες πολυεθνικές εταιρείες που είδαν σημαντική μείωση στον τελικό χρόνο μέσω της Ελλάδας.
Μετά την απόκτηση του πλειοψηφικού πακέτου του ΟΛΠ η COSCO αναμένεται να επενδύσει σημαντικά ποσά για να αυξήσει τη διακίνηση μέσω εμπορευματοκιβωτίων στους 3 Προβλήτες που διαθέτει το λιμάνι.
Για να δώσουμε μία σύγκριση πρέπει να πούμε πως από τον ένα προβλήτα το 2010 διακινούνταν 660.000 εμπορευματοκιβώτια, ενώ το 2018 ο αριθμός αυτός θα έχει δεκαπλασιαστεί φτάνοντας σχεδόν τα 4εκ.εμπορευματοκιβώτια σε 3 προβλήτες χωρίς να υπολογιστεί η αύξηση που θα έρθει από ακόμα ένα (αυτόν που διαχειρίζεται μέχρι σήμερα ο ΟΛΠ).
Αυτοί οι αριθμοί μπορεί να είναι μαγικοί για την οικονομία και την απασχόληση, αλλά για να λειτουργήσει το σύστημα μεταφορών και να αποδώσει τα μέγιστα χρειάζονται επαρκείς υποδομές.
Αυτό σημαίνει πως ο οδικός και σιδηροδρομικός διάδρομος ειδικά στο κομμάτι της Αττικής που ζουν και εργάζονται περίπου 4,5 εκατομμύρια άτομα θα δημιουργήσει συνθήκες κυκλοφοριακής ασφυξίας με πολύ γρήγορους ρυθμούς.
Επιπλέον όσον αφορά το σιδηρόδρομο θα έχουμε την αυξημένη λειτουργία του Προαστιακού που αναμένεται να ξεκινήσει το 2017 και θα πρέπει στη διπλή γραμμή μέχρι τη Θήβα, να χωρέσουν, Προαστιακός, Υπεραστικά και Εμπορικά τρένα.
Επίσης θα πρέπει να συνυπολιγοστεί πως η ΕΡΓΟΣΕ έχει προϋπολογίσει ένα ποσό γύρω στα 100εκ.ευρώ για την κατά τόπους αναβάθμιση της υποδομής στο τμήμα ΣΚΑ-Οινόη που παρουσιάζει προβλήματα και που θα δεχθεί τον κύριο όγκο αυτών των μεταφορών.
Η ΠΑΡΑΚΑΜΨΗ ΤΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ
Όπως σας είχε αποκαλύψει εδώ και ένα χρόνο το ypodomes.com στον ΟΣΕ σχεδιάζεται ήδη η μελλοντική λύση που θα φέρει διπλό αποτέλεσμα. Η νέα διπλή σιδηροδρομική γραμμή Θριάσιο-Θήβα θα παρακάμπτει σχεδόν όλη την Αττική και μειώνει την απόσταση κατά 30χλμ.
Το έργο θα επιδιωχθεί να ενταχθεί σε κάποιο χρηματοδοτικό πακέτο τα επόμενα χρόνια καθώς υπάρχουν άλλα έργα μπροστά από αυτό.
Με τη λειτουργία του θα επιτρέψει τη διάχυση των μεταφορών σε 2 διαφορετικούς διαδρόμους ενώ θα βάλει στο σιδηροδρομικό υπεραστικό χάρτη νέες περιοχές και θα μετατρέψει τη Θήβα σε ένα από τους μεγάλους κόμβους του δικτύου.
Στο οδικό μέρος υπήρχε ως έργο παραχώρησης το Ελευσίνα-Θήβα-Υλίκη που τελικά ακυρώθηκε το 2015 λόγω προβλημάτων από την διεκδίκηση χρημάτων από την εταιρεία παραχώρησης Νέα Οδός (θα δημιουργούσε Γεγονός Ευθύνης του Δημοσίου).
Ο σχεδιασμός περιελάμβανε κατασκευή κλειστού αυτοκινητόδρομου με 2 λωρίδες +ΛΕΑ ανά ρεύμα κυκλοφορίας που θα παρέκαμπτε εντελώς την Αττική και το κέρδος των οδηγών θα έφτανε τα 50χλμ. Στο χρονικό σημείο που βρισκόμαστε τώρα και ενόψει του προγραμματισμού των έργων της επόμενης γενιάς το βέβαιο είναι πως η οδική και σιδηροδρομική παράκαμψη Αττικής θα μας απασχολήσει έντονα τα επόμενα χρόνια καθώς παρότι δεν υπάρχουν τα εκτιμώμενα κονδύλια για να υλοποιηθεί η ίδια η αγορά θα απαιτήσει την κατασκευή της.
ypodomes.com