Δευτέρα 16 Μαρτίου 2015

Oι Κινέζοι θέλουν το 100% του ΟΛΠ για μπουν στην διεκδίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Βασικός κρίκος στις σχέσεις Ελλάδας – Κίνας παραμένει το πρότζεκτ της Cosco στον Πειραιά, ενώ σε βαρόμετρο για την περεταίρω ανάπτυξη των οικονομικών σχέσεων των δύο πλευρών φαίνεται να αναδεικνύεται ο διαγωνισμός για το 67.7% των μετοχών του ΟΛΠ που ελέγχει το ελληνικό Δημόσιο.

Γιάννης Δραγασάκης, Νίκος Παππάς και Νίκος Κοτζιάς θα βρεθούν στο Πεκίνο για συνομιλίες με την κινεζική ηγεσία την επόμενη Κυριακή 22 Μαρτίου και προφανώς θα αναλάβουν το βάρος να απαντήσουν (και να διασκεδάσουν) τις ανησυχίες των Κινέζων, που δημιουργήθηκαν μετά τις πρώτες αντιφατικές δηλώσεις υπουργών της νέας κυβέρνησης σχετικά με το διαγωνισμό για τον ΟΛΠ.
Αυτή τη στιγμή, η Cosco προχωρά μεν την επένδυσή της ύψους 230 εκατομμυρίων ευρώ για την επέκταση της προβλήτας 3 στο Πέραμα, αλλά το θέμα της απόκτησης του πλειοψηφικού πακέτου του ΟΛΠ παραμένει σε εκκρεμότητα.
Ο Θ.Δρίτσας ως υπουργός Ναυτιλίας είχε δηλώσει από την πρώτη μέρα της ανάληψης των καθηκόντων του ότι ο διαγωνισμός ακυρώνεται και το λιμάνι δεν πωλείται, αλλά όλες οι ενδείξεις από το υπουργείο Οικονομικών οδηγούν στην εκτίμηση πως το θέμα υφίσταται με ελαφρές διαφοροποιήσεις.
Συγκεκριμένα ο Γ.Βαρουφάκης έχει ενημερώσει την κινέζικη πλευρά ότι η κυβέρνηση θα επιλέξει το μοντέλο της παραχώρησης (όπως έγινε και με τις εγκαταστάσεις της Cosco στο Νέο Ικόνιο Περάματος) και όχι της απευθείας πώλησης μετοχών.
Σύμφωνα με πληροφορίες η αλλαγή αυτή δεν ενοχλεί την κινέζικη πλευρά που πάντως θα έχει να αντιμετωπίσει ισχυρό ανταγωνισμό, καθώς ενδιαφέρον για το λιμάνι του Πειραιά δείχνουν τόσο η Maersk, όσο και η Port of America.
Το εύλογο ενδιαφέρον των Κινέζων πάντως οφείλεται και στο γεγονός ότι η Ελλάδα και πιο συγκεκριμένα ο Πειραιάς, αποτελεί βασικό πυλώνα του στρατηγικού σχεδιασμού του Πεκίνου για τον «Νέο Δρόμο του Μεταξιού» - στην περίπτωση της Ελλάδας μιλάμε για το θαλάσσιο τμήμα της οδού. Ο άξονας αυτός αναμένεται να είναι καθοριστικός για την ανάπτυξη τω κινέζικων εξαγωγών προς την Ευρώπη. Οι Κινέζοι παραμένουν σταθεροί στη θέση ότι αν αποκτήσουν τον έλεγχο του ΟΛΠ, τότε σταδιακά θα προχωρήσουν σε επενδύσεις στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τα αεροδρόμια.
Η προοπτική ανάπτυξης μιας υπερταχείας σιδηροδρομικής σύνδεσης του Πειραιά με τη Βουδαπέστη στο κέντρο της Ευρώπης, μέσω πΓΔΜ, Σερβίας, που θα εξοικονομεί έως και δέκα ημέρες στη μεταφορά κινεζικών εμπορευμάτων (σε σχέση με το χρόνο που θα απαιτείτο για να έφταναν δια θαλάσσης στα λιμάνια του Ρότερνταμ ή του Αμβούργου) αποτελεί το συγκριτικό πλεονέκτημα της χώρας.

Έτσι αναμένεται η ελληνική αντιπροσωπεία να θέσει πιο ψηλά τον πήχυ των διεκδικήσεων, επικαλούμενη και το γεγονός ότι υπάρχει ένα τεράστιο εμπορικό έλλειμμα της χώρας μας με την Κίνα που φτάνει στα 2,5 δις ευρώ.
Μεταξύ άλλων ιδεών για την εξισορρόπηση αυτού του ελλείμματος, αναμένεται να πέσει στο τραπέζι και η πρόταση για δραστηριοποίηση των Κινέζων στο νεκρό σήμερα τομέα της ΝΕΖ Περάματος, εξέλιξη που αν ευοδωθεί θα αναζωογονούσε την οικονομία του ευρύτερου Πειραιά.
Από την άλλη πλευρά πάντως, ο αντιπρόεδρος της ελληνικής κυβέρνησης και οι υπουργοί επικρατείας και εξωτερικών που θα τον συνοδέψουν, αναμένεται να κληθούν να δώσουν πειστικές απαντήσεις στην κινεζική ηγεσία, που επιθυμεί μεν να συνεχίσει τη στρατηγική τοποθέτησή της στον Πειραιά και γενικότερα στην Ελλάδα, αλλά ζητά σαφή σχέδια και χρονοδιαγράμματα.
portnet