Με ταχύτατες διαδικασίες το Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΣ) έδωσε στις αρχές Οκτώβρη το πράσινο φως για την πώληση της ΕΕΣΣΤΥ στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ έναντι 22 εκ. Ο χρόνος για την εξέταση του φακέλου που κατέθεσε το ΤΑΙΠΕΔ δεν ξεπέρασε τον ένα μήνα, πράγμα ασυνήθιστο για το ΕΣ, αφού σε άλλες περιπτώσεις, όπως για την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ο αντίστοιχος χρόνος άγγιξε τους έξι μήνες.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών (ΠΟΣ) υπέβαλε έγκαιρα πολυσέλιδη αναφορά-υπόμνημα προς το ΕΣ και την πρόεδρό του, Ανδρονίκη Θεοτοκάτου, καταγγέλλοντας τη διαδικασία.
Στο εν λόγω υπόμνημα:
· επικρίνονται οι χειρισμοί του ΤΑΙΠΕΔ από τα αρχικά έως τα τελικά στάδια της διαδικασίας και επισημαίνεται ότι παραβιάζονται οι κανόνες του ελληνικού και του ενωσιακού δικαίου
· παρατίθενται οικονομικών στοιχείων σύμφωνα με τα οποία το τίμημα των 22 εκ. ευρώ δεν είναι εύλογο και πλήττεται καίρια το δημόσιο συμφέρον
· αναφέρεται ότι η εμφανιζόμενη ως αγοραάστρια ΤΡΑΙΝΟΣΕ οφείλει 15 και πλέον εκ. ευρώ στην ΕΕΣΣΤΥ από υπηρεσίες που έχουν ήδη παρασχεθεί κατά την περίοδο από την ημερομηνία ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (14-09-2017) έως σήμερα και επομένως το προσφερόμενο τίμημα των 22 εκ. € δεν ξεπερνά στην πραγματικότητα τα 7 εκ. Για το συγκεκριμένο ζήτημα έχει υποβληθεί και μηνυτήρια αναφορά στον αρμόδιο Εισαγγελέα Διοικητικού με αριθμό πρωτ.1/264/21-03-2018
· εντοπίζεται παραβίαση των όρων του διαγωνισμού, οι οποίοι απαγορεύουν την τροποποίηση των οικονομικών δεδομένων της ΕΕΣΣΤΥ μεσούσης της ιδιωτικοποίησης, καθώς την παραμονή κατάθεσης της προσφοράς, με απόφαση του ΥΠΟΜΕΔΙ (Δ4δ/οικ. 76/27), δόθηκε δυνατότητα μετάταξης 271 υπαλλήλων από την ΕΕΣΣΤΥ προς τον ΟΣΕ. Η ως άνω ενέργεια αποτελεί συν τοις άλλοις απαγορευμένη κρατική ενίσχυση, καθώς αφαιρείται από τον αγοραστή σημαντικό μισθολογικό κόστος, που για 100 εργαζόμενους σε βάθος 5ετίας ανέρχεται στο ποσό των 17 εκ.€
· επισημαίνεται ότι δημιουργείται ιδιωτικό μονοπώλιο που αντιβαίνει τις αρχές του ανταγωνισμού.
· επισημαίνεται ότι με την εξαγορά της ΕΕΣΣΤΥ από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ το ελληνικό δημόσιο θα απωλέσει σημαντικά έσοδα, λόγω μη είσπραξης ΦΠΑ, με καταστρατήγηση της οδηγίας 2001/23/ΕΚ και του Π.Δ. 178/2002.
Σύμφωνα με ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες, στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού έχει προσφύγει ανταγωνίστρια εταιρεία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, επικαλούμενη παραβίαση των κανόνων του ανταγωνισμού και ζητεί να εμποδιστεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ να προχωρήσει στην εξαγορά της ΕΕΣΣΤΥ.
Τα γεγονότα αυτά γενούν εύλογα ερωτηματικά. Με ποια νομικά ερείσματα το ΕΣ στον ελάχιστο χρόνο που διέθεσε για την εξέταση του φακέλου πώλησης της ΕΕΣΣΤΥ, αντέκρουσε τις ενστάσεις της ΠΟΣ που υποβλήθηκαν με υπόμνημα; Επίσης ανοιχτό παραμένει το ερώτημα εάν το Ελεγκτικό Συνέδριο έλαβε υπόψιν την προσφυγή της ανταγωνίστριας εταιρείας στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού, η απάντηση του οποίου έως σήμερα εκκρεμεί.
Και ενώ η κυβέρνηση τηρεί σιγήν ιχθύος και συνεπή στάση στα συμφωνημένα με τους δανειστές, έστω και αν τα μνημόνια τελείωσαν, η αγωνία των εργαζόμενων της ΕΕΣΣΤΥ βρίσκεται κυριολεκτικά στο κόκκινο. Κανείς δεν μπορεί να προβλέψει το εργασιακό τους μέλλον. Από τους 400 περίπου μόνιμους υπαλλήλους, κάποιοι επέλεξαν, αναζητώντας διέξοδο, να αιτηθούν μετάταξη στο δημόσιο ΟΣΕ, «αξιοποιώντας» την πρόσφατη απόφαση του ΥΠΟΜΕΔΙ. Όσοι δεν αιτήθηκαν μετάταξης και παρέμειναν στην ΕΕΣΣΤΥ, επέλεξαν να δοκιμάσουν την αξία τους στη νέα προς ιδιωτικοποίηση εταιρεία. Όμως οι 200 περίπου αυτοαπασχολούμενοι και οι 120 περίπου μαθητές, μετά την ιδιωτικοποίηση, θα είναι αυτοί που κυριολεκτικά θα μείνουν εργασιακά μετέωροι.
Με αυτά τα δεδομένα αναμένεται το επόμενο βήμα προς την ιδιωτικοποίηση που είναι η υπογραφή της σύμβασης αγοραπωλησίας μετοχών μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με στόχο την ολοκλήρωση της συναλλαγής έως τα τέλη του έτους.Φαίνεται πως οι Ιταλοί της FSI, με την απόκτηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της ΕΕΣΣΤΥ, επιδιώκουν να καταστούν κυρίαρχοι στην εγχώρια σιδηροδρομική αγορά.
Εμείς, ως λαός, ως κυβέρνηση και ως χώρα καλούμαστε να απαντήσουμε εάν επιθυμούμε ένα τουλάχιστον δημόσιο σιδηροδρομικό πάροχο και σιδηροδρομικές βάσεις συντήρησης σιδηροδρομικών οχημάτων. Η απάντηση που προκύπτει προς το παρόν, εκ του αποτελέσματος, είναι πως μάλλον δεν το επιθυμούμε ή στην καλύτερη περίπτωση δεν το μπορούμε… Και αυτή η διαπίστωση δεν μπορεί παρά να ληφθεί σοβαρά υπόψη από όσους φιλοδοξούν να σχεδιάσουν το μέλλον των μεταφορών στη χώρα.
epohi.gr