(** μα καλά ο πρόεδρος του ΟΣΕ θα μετακινηθεί προς Θεσ/κη με το...αεροπλάνο και όχι με τρένο;;Είναι δυνατόν;)
Ζημίες άνω του ενός δισεκατομμυρίου ευρώ εμφάνισε το 2017 ο ΟΣΕ, σύμφωνα με τις ετήσιες οικονομικές καταστάσεις που δημοσιεύτηκαν την περασμένη εβδομάδα, ένα αποτέλεσμα που οφείλεται κυρίως στη διαγραφή των χρεών της ιδιωτικής πλέον ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Τις ίδιες μέρες όμως, η διοίκηση του οργανισμού επιδόθηκε σε ένα πάρτι σπατάλης που περιλαμβάνει χορηγίες δεκάδων χιλιάδων ευρώ σε ιδιώτες, μεταξύ άλλων και για παραγωγή τηλεοπτικής ταινίας (!), αλλά και δημιουργία καλλιτεχνικών έργων, παραγωγή δώρων και αγορά αεροπορικών εισιτηρίων από Αθήνα για Θεσσαλονίκη, ένα ταξίδι που φυσικά μπορεί να γίνει και με το τρένο.
Σύμφωνα με τα έγγραφα που δημοσιεύει σήμερα το athenstransport.com, τα οποία περιλαμβάνουν αποφάσεις δαπάνης υπογεγραμμένες από τον διευθύνων σύμβουλο του ΟΣΕ από τις 15 Ιουνίου ως την 1η Αυγούστου, και τα οποία δημοσιεύτηκαν στην Διαύγεια, ο οργανισμός αποφάσισε να δαπανήσει περισσότερα από 110.500 ευρώ ως εξής:
60.000 ευρώ πλέον ΦΠΑ για την παραγωγή τηλεοπτικής ταινίας – ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους 13 επεισοδίων με τίτλο «1912 – 1922: Η δεκαετής εξόργιση της Ελλάδος».
20.000 ευρώ για έκτακτη οικονομική ενίσχυση του Συλλόγου Φίλων Σιδηροδρόμου
20.000 ευρώ για το σύνολο των ενεργειών προώθησης, επικοινωνίας και προβολής του ΟΣΕ τόσο κατά τη διάρκεια της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, όσο και κατά τη διάρκεια και άλλων εγχώριων και διεθνών εκθέσεων
5.000 ευρώ για τη δημιουργία καλλιτεχνικού έργου που αφορά τον ΟΣΕ
3.800 ευρώ χωρίς ΦΠΑ για τη δημιουργία δώρων (20 plexiglass και 100 μπρελόκ) για την ανάγκες επικοινωνίας, προβολής και δημόσιων σχέσεων του οργανισμού
1.200 ευρώ για τα αεροπορικά εισιτήρια και τη διαμονή (2 νύχτες) του προέδρου του οργανισμού στη Θεσσαλονίκη
500 ευρώ για μηνιαία συνδρομή για το μήνα Αύγουστο σε τοπική εφημερίδα της Αττικής
Η χρηματοδότηση παραγωγής ντοκιμαντέρ -και μάλιστα με 60.000 ευρώ- είναι σίγουρα κάτι που δεν θυμόμαστε να έχει ξανακάνει ο ΟΣΕ στο πρόσφατο παρελθόν. Από τον τίτλο του («1912 – 1922: Η δεκαετής εξόργιση της Ελλάδας») δεν φαίνεται να έχει κάποια άμεση σχέση με το σιδηρόδρομο, αν και τη δεκαετία του 1910, μετά την προσάρτηση της Μακεδονίας, ολοκληρώθηκε η σιδηροδρομική γραμμή Αθήνας – Θεσσαλονίκης.
Η εταιρεία παραγωγής της ταινίας πάντως, σύμφωνα με όσα αναφέρει στην ιστοσελίδα της, έχει ιστορικό συνεργασιών με φορείς του δημοσίου (δήμους, υπουργεία κλπ) για την παραγωγή ενημερωτικών βίντεο, ενώ τα τελευταία χρόνια συνεργάζεται με την ΕΡΤ, παρέχοντας υπηρεσίες μοντάζ και παραγωγής τηλεοπτικών προγραμμάτων.
Ο Σύλλογος Φίλων Σιδηροδρόμου, ο οποίος επιχορηγήθηκε «εκτάκτως» αλλά και «σε εφαρμογή του Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ ΟΣΕ και ΣΦΣ» με 20.000 ευρώ, σύμφωνα με όσα αναφέρει στην ιστοσελίδα του, είναι «αναγνωρισμένο, μη κερδοσκοπικό σωματείο» που «στεγάζεται σε οίκημα που του παραχωρήθηκε ευγενώς από τον ΟΣΕ» και μεταξύ άλλων «καταβάλλει προσπάθειες για την επέκταση, την ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό των μέσων σταθερής τροχιάς στη χώρα μας».
Ψάχνοντας για πρόσφατες δράσεις του συλλόγου πέσαμε σε μία ανακοίνωση για τη συμμετοχή του στο Κοινοτικό Πρόγραμμα «Κοινωνία της Πληροφορίας», (χρηματοδότηση από Ε.Ε.) με σκοπό την ταξινόμηση και ψηφιοποίηση του αρχείου αλλά και μικρού μέρους του αρχείου του ΟΣΕ. Όπως σημειώνεται, «το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με επιτυχία το 2008, και εγκρίθηκε από την αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Οικονομικών και τις Βρυξέλλες», αλλά μετά από πέντε χρόνια «ξαφνικά έπαψε να λειτουργεί, χωρίς να ευθύνεται ο σύλλογος για αυτό [..] Η “εξαφάνιση” της διαδικτυακής πύλης του ΣΦΣ, προκάλεσε, όπως αναμενόταν, τις εύλογες διαμαρτυρίες των μελών και των φίλων του συλλόγου, αλλά, ταυτόχρονα, έγινε και αφορμή να δεχτεί ο ΣΦΣ, και κάποιοι από εμάς προσωπικά, σειρά ύβρεων, συκοφαντιών, ψευδών κατηγοριών και άλλων παρόμοιων λεκτικών κλπ επιθέσεων, οι οποίες δεν είχαν, βεβάιως, καμία απολύτως σχέση με τα πραγματικά γεγονότα»
Στη σελίδα του συλλόγου στο facebook, διαφημίζεται το περιοδικό του συλλόγου το οποίο διατίθεται προς πώληση, η διοργάνωση σιδηροδρομικών εκδρομών, ενώ προβάλλεται και η «καθιερωμένη μας καλοκαιρινή γιορτή» με μουσική και μπουφέ στην οποία παραβρέθηκαν οι διοικήσεις του ΟΣΕ, της ΓΑΙΑΟΣΕ και της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων.
Η καθιερωμένη συμμετοχή του ΟΣΕ, όπως και των συγκοινωνιακών ΔΕΚΟ της Αθήνας, στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης είναι αφορμή για σπατάλη δεκάδων χιλιάδων ευρώ κάθε χρόνο. Τα χρήματα αυτά αφορούν την ενοικίαση χώρου και την κατασκευή περιπτέρων, υπηρεσίες παραγωγής ενημερωτικού και διαφημιστικού υλικού, λοιπές υπηρεσίες προώθησης και προβολής, μετακίνηση και διαμονή στελεχών κ.ά.
Επομένως, οι αποφάσεις για ανάθεση υπηρεσιών προβολής έναντι 20.000 ευρώ, δημιουργίας καλλιτεχνικού έργου έναντι 5.000 ευρώ και δημιουργίας δώρων έναντι 3.800 ευρώ πλέον ΦΠΑ είναι μικρό μόνο μέρος του ποσού που αναμένεται να δαπανήσει ο ΟΣΕ για τη συμμετοχή του στη ΔΕΘ. Τις περασμένες εβδομάδες, ο ΟΣΕ ενέκρινε επίσης δαπάνες ύψους 14.284,80 ευρώ με ΦΠΑ για ενοικίαση του εκθετηρίου χώρου του ΟΣΕ στην ΔΕΘ και 15.000 επιπλέον ευρώ για τη συμμετοχή του στην έκθεση.
Η δική μας απορία για το ποια συγκεκριμένα είναι τα οφέλη από τη συμμετοχή του ΟΣΕ, του ΟΑΣΑ, της ΣΤΑΣΥ κλπ στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης (πέρα από την εξυπηρέτηση αναγκών προβολής του κυβερνητικού έργου) μάλλον θα μείνει αναπάντητη.
Η ανάγκη μετάβασης στελεχών του ΟΣΕ στη Θεσσαλονίκη είναι δεδομένη. Δεδομένο τα τελευταία χρόνια είναι και το μέσο με το οποίο γίνεται η μετάβαση αυτή: το αεροπλάνο. Η δαπάνη 1.500 ευρώ για αεροπορικά εισιτήρια και διαμονή (2 νύχτες) του προέδρου του ΟΣΕ στη Θεσσαλονίκη με αφορμή τα εγκαίνια των δρομολογίων της Rail Cargo Logistics δεν πρέπει να προξενεί εντύπωση σε κανέναν αφού το ίδιο κάνουν εδώ και πολλά χρόνια τα μεγαλοστελέχη του ελληνικού σιδηρόδρομου. Υπάρχει βέβαια και η συμβολική ανάγνωση: αν οι ίδιες οι διοικήσεις των σιδηροδρόμων θεωρούν το ταξίδι με τρένο ως χάσιμο χρόνου, γιατί να περιμένουν το αντίθετο από τους υπόλοιπους ταξιδιώτες;
Η πιο περίεργη όμως δαπάνη είναι ίσως αυτή για τη μηνιαία συνδρομή, «και συγκεκριμένα για το μήνα Αύγουστο» στην εφημερίδα «Ο Φάρος της Βορειονατολικής Αττικής», έναντι ποσού 500 ευρώ. Όσο και αν ψάξαμε, δεν βρήκαμε να αναφέρεται πουθενά η συγκεκριμένη εφημερίδα. Βρήκαμε όμως ένα περιοδικό με την ονομασία «Ο Φάρος της Βόρειας Αττικής» με άγνωστη συχνότητα έκδοσης (πιθανότατα μηνιαία). Ξεπερνώντας το ερώτημα για ποιο λόγο ο ΟΣΕ ενδιαφέρεται για συνδρομή σε τοπική εφημερίδα για ένα μόνο μήνα, περίεργο είναι και το κόστος. Ακόμα και αν επρόκειτο για μία εφημερίδα που κυκλοφορεί και τις 31 μέρες του μήνα, το κόστος ανά τεύχος θα ήταν πάνω από 16 ευρώ!
Το 2017, ο ΟΣΕ κατέγραψε ζημίες ύψους 1,02 δις ευρώ, έναντι ζημιών 257 εκατ. ευρώ το 2016. Ο κύκλος εργασιών του ΟΣΕ -στον οποίο συμπεριλαμβάνεται η κρατική επιχορήγηση- ανήλθε το 2017 στα 78,6 εκατ. ευρώ, έναντι 69,7 εκατ. το 2016. Η μεγάλη αύξηση των ζημιών οφείλεται στη διαγραφή των οφειλών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αμέσως πριν την ιδιωτικοποίηση της εταιρείας.
Οι παραπάνω δαπάνες των τελευταίων ημερών μπορεί να ανέρχονται σε ποσό αμελητέο μπροστά στις ζημίες της εταιρείας, ωστόσο δείχνουν πως αν ο ΟΣΕ έχει κάποιο σχέδιο οικονομικής εξυγίανσης, σε αυτό σίγουρα δεν περιλαμβάνεται η περικοπή των περιττών εξόδων
https://www.athenstransport.com/2018/08/ose-spatales/