Δευτέρα 13 Ιανουαρίου 2020

ΛΑΡΙΣΑ : Βύθιση των γραμμών ΟΣΕ εξετάζει το Υπουργείο

Τη λύση της βύθισης των σιδηροδρομικών γραμμών, αντί της υπογειοποίησης, φαίνεται να προκρίνει το Υπ. Μεταφορών και Υποδομών για τη Λάρισα. Αυτό προκύπτει από την απάντηση που έδωσε προ ημερών με τη διαδικασία του κοινοβουλευτικού ελέγχου, ο αρμόδιος υπουργός κ. Κων. Καραμανλής απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή Λάρισας και προέδρου της «Ελληνικής Λύσης» κ. Κυριάκου Βελόπουλου. Στην απάντησή του ο κ. Καραμανλής αναφέρει ότι το κόστος της υπογειοποίησης είναι απαγορευτικό.

Συγκεκριμένα, ο κ. Βελόπουλος, επικαλούμενος δημοσίευμα της «Ελευθερίας», ανάφερε στην ερώτησή του:
«Εδώ και 30 χρόνια οι κάτοικοι της Λάρισας παλεύουν για το αυτονόητο. Οι σχεδόν ανοχύρωτες σιδηροδρομικές γραμμές που συνδέουν την Αθήνα με τη Θεσσαλονίκη, περνούν μέσα από την πόλη, χωρίζοντάς τη στα δύο. Οι γραμμές του ΟΣΕ, στα όρια της πόλης, έχουν μετατραπεί σ’ έναν απέραντο σκουπιδότοπο. Επίσης, δημιουργούν καθημερινά μεγάλο κυκλοφοριακό πρόβλημα και ενοχλητική ηχορύπανση. Και όλα αυτά επειδή δεν υπάρχουν υπόγειες διαβάσεις αυτοκινήτων και πεζών. Ο ελλιπής νυχτερινός φωτισμός έχει αυξήσει την παραβατικότητα. Το χειρότερο μάλιστα είναι, πως οι σιδηροδρομικές γραμμές έχουν γίνει αιτία για την απώλεια της ζωής δύο μικρών παιδιών την τελευταία διετία.
Μπροστά σε αυτά τα διαχρονικά προβλήματα της πόλης προκαλεί τους κατοίκους της Λάρισας, η δήλωση του κ. Υπουργού για το μέλλον των σιδηροδρομικών γραμμών, σύμφωνα με την «Ελευθερία» (26/09/2019), που δηλώνει ότι «Τα έργα των υπογειοποιήσεων των σιδηροδρομικών γραμμών είναι πολύ δύσκολα και πολύ ακριβά, ενώ έρευνες δείχνουν ότι τα σιδηροδρομικά έργα σε σχέση με τα οδικά, ξεπερνούν κάθε προηγούμενο στις υπερβάσεις χρονοδιαγραμμάτων και κόστους».
Στο πλαίσιο αυτό ο κ. Βελόπουλος έθετε τα ακόλουθα ερωτήματα:
- Ποιο ακριβώς είναι το κόστος της υπογειοποίησης ή της υπερύψωσης των σιδηροδρομικών γραμμών του ΟΣΕ μέσα στα αστικά όρια της πόλης και ποιος είναι υποχρεωμένος να το καταβάλει;
-Μπορούν να βρεθούν τεχνικά, συνδυαστικές λύσεις, ώστε η πόλη να περάσει στη σύγχρονη εποχή;
-Υπάρχουν εναλλακτικοί τρόποι χρηματοδότησης του έργου;
-Εκπροσωπεί η κυβέρνηση τα συμφέροντα των πολιτών της Λάρισας;
-Μπορεί να δεσμευτεί η κυβέρνηση ότι με τις λύσεις που προτείνει δεν θα «ξαναχυθεί» αίμα αθώων παιδιών που παίζουν πάνω στις ανοχύρωτες σιδηροδρομικές γραμμές;
Ο ΚΩΝ. ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ
Στην απάντησή του ο υπ. Υποδομών και Μεταφορών κ. Κων. Καραμανλής, ανέφερε:
«Καταρχήν οι σιδηροδρομικές μεταφορές σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση και στην Ελλάδα είναι ένας από τους πιο οικονομικούς, ασφαλείς και περιβαλλοντολογικά φιλικούς τρόπους μετακίνησης ανθρώπων και μεταφοράς εμπορευμάτων, γι’ αυτό και ο σιδηρόδρομος έχει κεντρική θέση στο πρόγραμμα της Κυβέρνησής μας. Αποτελεί βασικό πυλώνα του σχεδίου μας για ένα σύγχρονο και ολοκληρωμένο εθνικό σύστημα μεταφορών.
Στο πλαίσιο αυτό είμαστε αποφασισμένοι να στηρίξουμε στο έπακρο όλες τις αναπτυξιακές δραστηριότητες για τις πόλεις από τις οποίες διέρχεται ο σιδηρόδρομος. Αξίζει να αναφέρουμε ότι αποτελεί παγκόσμια πρακτική η ύπαρξη και παραμονή των σιδηροδρομικών σταθμών στα κέντρα των πόλεων για την καλύτερη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού.
Βάσει των στατιστικών στοιχείων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, έργα ανάλογα με αυτό του θέματος κοστίζουν υπερβολικά, σε βαθμό τέτοιο, ώστε οι απαραίτητες μελέτες σκοπιμότητας και βιωσιμότητάς τους δεν γίνονται αποδεκτές από τους Jaspers (Joint Assistance to Support Projects in European Regions), με συνέπεια να μην δίνεται έγκριση χρηματοδότησής τους από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Αυτά τα έργα είναι πολύ δύσκολα τεχνικά, είναι πολύ ακριβά και θα ήταν ίσως υπερβολή να υποστηρίξουμε ότι θα κάνουμε υπόγειο σιδηρόδρομο για την πόλη της Λάρισας. Αυτό, όμως, που μπορούμε να κάνουμε είναι να εξετάσουμε κατά πόσο μπορεί να γίνει μια βυθισμένη γραμμή, για να μην δημιουργούνται προβλήματα.
Η επιλογή τεχνικής λύσης για τη διέλευση της γραμμής στην πόλη της Λάρισας, θα προκύψει μετά την εκπόνηση πρόδρομων μελετών μεταξύ εναλλακτικών λύσεων και μελέτης σκοπιμότητας, σε συνδυασμό με τις δυνατότητες εξασφάλισης χρηματοδότησης. Σκοπός μας είναι να προηγηθεί προγραμματισμός με σοβαρότητα, κάτι στο οποίο υστερεί η χώρα μας τις τελευταίες δεκαετίες, για την υλοποίηση των έργων αυτών, σε συνεννόηση με την τοπική κοινωνία και ορθολογική προσέγγιση.
Η αντιμετώπιση της ασφαλούς διέλευσης των συρμών αποτελεί προτεραιότητα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και για τον λόγο αυτό, παρότι κανένας Κανονισμός δεν απαιτεί κάποιο συγκεκριμένο μέτρο, ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος Ανώνυμη Εταιρεία (ΟΣΕ ΑΕ) μεριμνά για την τακτική συντήρηση για αποκατάσταση των βανδαλισμών της περίφραξης της γραμμής εντός του αστικού ιστού της Λάρισας, ώστε να αποτρέπεται η παράνομη είσοδος τρίτων εντός των χώρων της σιδηροδρομικής υποδομής.
Με πρωτοβουλία της ΟΣΕ ΑΕ, επίσης, υλοποιείται εργολαβία για την κατασκευή τοίχου - πετάσματος σε επισφαλή σημεία για την περαιτέρω ασφάλεια των περιοίκων, ενώ έχουν διανεμηθεί και ενημερωτικά φυλλάδια στα σχολεία της περιοχής με οδηγίες για την αποφυγή συμβάντων στο σύστημα ηλεκτροκίνησης».