Τρίτη 7 Νοεμβρίου 2017

Ο νέος Δρόμος του Μεταξιού έχει αφετηρία τον Πειραιά.

-Δομείται ένα μεγάλο σιδηροδρομικό δίκτυο από τον Πειραιά μέχρι το Βελιγράδι, στοχεύοντας στην διασύνδεση λιμανιών, οδικών και σιδηροδρομικών αρτηριών, κατά μήκος μιας βαλκανικής οδού που θα καταλήγει στις αγορές της κεντρικής και βόρειας Ευρώπης.

-Επένδυση ύψους 1 δις ευρώ για τη σιδηροδρομική σύνδεση Βουδαπέστης - Βελιγραδίου.
Η Κίνα επενδύει στην δημιουργία του μεγαλύτερου εμπορικού δικτύου παγκοσμίως για την διακίνηση των εξαγωγών της και ο δρόμος για Ευρωπαϊκή αγορά περνά από τα Βαλκάνια.
Για την υλοποίηση αυτού του στόχου η κινεζική κρατική εταιρεία ναυτιλίας, επενδύει στον Πειραιά, το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας και σύμφωνα με πληροφορίες ετοιμάζει νέα μεγάλη επένδυση στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. 


Ήδη οι κινεζικές επενδύσεις έχουν δημιουργήσει ένα μεγάλο εμπορικό δίκτυο στην Ασία και την Αφρική μέσω επενδύσεων σε αεροδρόμια και λιμάνια, για την μεταφορά κι αποθήκευση εξαγώγιμων προϊόντων. Πλέον οι επενδύσεις αυτές έφτασαν και στην Ευρώπη, ξεκινώντας από τα λιμάνια της Βαλένθια και του Μπιλμπάο, αλλά και τους σιδηροδρομικούς σταθμούς στη Μαδρίτη και τη Σαραγόσα. 


Στην ΝΑ Ευρώπη οι κινεζικές επενδύσεις γίνονται κατά παρόμοιο τρόπο συμβάλλοντας στην ολοκλήρωση του μεγάλου ενιαίου εμπορικού δικτύου. Επομένως, επενδύσεις αξίας δισεκατομμυρίων ευρώ στην Ελλάδα και σε άλλες Βαλκανικές χώρες γίνονται για να δημιουργηθεί ένας νέος "Δρόμος του Μεταξιού" από τη Μεσόγειο στην καρδιά της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η κινεζική κρατική εταιρεία Cosco αγόρασε ένα ποσοστό συμμετοχής στο λιμάνι του Πειραιά το 2009, κοντά στην Αθήνα. Η εταιρεία επενδύει 385 εκατ. ευρώ στον Πειραιά για να μεγιστοποιήσει τόσο την παραγωγική ικανότητα όσο και το εμπόριο με την Ε.Ε. Ο Πειραιάς αποτελεί κομβικό σημείο και πάντα είχε τεράστιο ενδιαφέρον για τους Κινέζους. Η γεωγραφική του θέση σημαίνει ότι είναι ο πρώτος σημαντικός λιμένας για τις αποστολές που έρχονται από τη διώρυγα του Σουέζ στη Μεσόγειο και το βάθος του επιτρέπει να δεχτεί τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.


Ο Νεκτάριος Δημητρόπουλος, αναπληρωτής διευθυντής της Αρχής Λιμένος Πειραιώς, είπε στο BBC ότι η κινεζική επένδυση στον Πειραιά είχε επεκταθεί σημαντικά από τότε που οι Κινέζοι πήραν τον έλεγχο του λιμανιού το 2009. "Το 2016 χειριστήκαμε 3,7 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια. Αριθμό διπλάσιο από εκείνον του 2009. Μάλιστα, θα επεκτείνουμε την προβλήτα των εμπορευματοκιβωτίων για να αυξήσουμε την χωρητικότητα και να φτάσουμε τα 7,2 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια".


Οι κινεζικές επενδύσεις αποτελούν σημαντικό παράγοντα για την ανάκαμψη της χώρας από τη βαθιά οικονομική κρίση. Ο Στέργιος Πιτσιόρλας, αναπληρωτής υπουργός οικονομικών της Ελλάδας, δήλωσε στο BBC: "Πιστεύουμε ότι η Ελλάδα πρέπει να επωφεληθεί από αυτές τις νέες ευκαιρίες που ανοίγει η κινεζική στρατηγική. Η στρατηγική μας είναι να επωφεληθούμε από τη γεωγραφική μας θέση και να προσελκύσουμε ξένες επενδύσεις".


Μάλιστα δομείται και ένα μεγάλο σιδηροδρομικό δίκτυο από τον Πειραιά μέχρι το Βελιγράδι, στοχεύοντας στην διασύνδεση λιμανιών, οδικών και σιδηροδρομικών αρτηριών, κατά μήκος μιας βαλκανικής οδού που θα καταλήγει στις αγορές της κεντρικής και βόρειας Ευρώπης. Για το σκοπό αυτό γίνονται και σχετικές επενδύσεις στην Αλβανία, το Μαυροβούνιο και κυρίως τη Σερβία.


Όλες αυτές οι επενδύσεις έχουν ως αφετηρία τους το μεγαλεπήβολο σχέδιο που παρουσίασε το 2013 ο Πρόεδρος της Κίνας Xi Jinping με τίτλο "One Belt One Road", ένα έργο αξίας 124 δισ δολαρίων με σκοπό την δημιουργία του μεγαλύτερου δικτύου εμπορίου παγκοσμίως.


Μέρος του έργου One Belt One Road (OBOR), περιλαμβάνει και την αναβάθμιση των λιμανιών, των αεροδρομίων, των οδών και των σιδηροδρόμων στα Βαλκάνια και σε άλλες χώρες του Ευρωπαϊκού νότου, με σκοπό την εμπορική τους αξιοποίηση. Πέραν των έργων υποδομών οι Κινέζοι έχουν αγοράσει επίσης βιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένου και ενός εργοστασίου χάλυβα κοντά στο Βελιγράδι, καθώς και αποθήκες στον Ασπρόπυργο και την Ελευσίνα. 


Η άλλη πλευρά του νομίσματος


Ωστόσο, δεν είναι λίγοι εκείνοι που εκφράζουν ανησυχίες για αυτές τις επενδύσεις και κάποιοι προτάσσουν την άποψη ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση θα μπορούσε ενδεχομένως να αντιταχθεί στο επίπεδο των επενδύσεων, καθώς υπάρχει μια σημαντική κινεζική απειλή για τις ευρωπαϊκές βιομηχανίες.


Επιπλέον, οι κινεζικές επενδύσεις "κρύβουν" ενδεχόμενες πολιτικές επιρροές στις χώρες των Βαλκανίων. Πέρυσι, ο Κινέζος πρόεδρος Xi Jinping έφθασε στην πόλη Smederevo στην ανατολική Σερβία για να εγκαινιάσει το τοπικό χαλυβουργείο, το οποίο είχε αγοράσει από την Hesteel. Σε μια συνέντευξη για το BBC, η πρωθυπουργός της Σερβίας, Άνα Μπράναβιτς, χαιρέτισε την κινεζική επένδυση, λέγοντας ότι η Σερβία είναι ήδη έδρα πολλών κινεζικών επενδύσεων, συμπεριλαμβανομένων οδικών και σιδηροδρομικών δικτύων.
Αρνήθηκε ωστόσο ότι οι επενδύσεις αυτές δίνουν στην Κίνα υπερβολική πολιτική επιρροή στα Βαλκάνια.


Ωστόσο, σε έκθεση της EBRD οι κινεζικές επενδύσεις στα Βαλκάνια γίνονται συχνά χωρίς την απαραίτητη διαφάνεια κατά την ανάθεση των έργων. Γι' αυτό και η Κομισιόν εξετάζει τους όρους της κινεζικής επένδυσης ύψους 1 δις ευρώ για τη σιδηροδρομική σύνδεση Βουδαπέστη και Βελιγραδίου.


portnet.gr