Πέμπτη 31 Ιανουαρίου 2019

Για τις ώρες μηχανοδήγησης ..

Για την ιστορία... για να μαθαίνουν οι νέοι και να θυμούνται οι παλιότεροι...

Το θέμα των ωρών μηχανοδήγησης  έχει μια πολύ μεγάλη ιστορία που φτάνει  πολύ πίσω στο  χρόνο .Το 1983 με την παρακάτω εγκύκλιο της τότε διοίκησης  για πρώτη φορά μπήκε χιλιομετρικό όριο 375 χιλιομέτρων για οδήγηση από ένα μηχανοδηγό




Τον Οκτώβριο του 2007 η δοίκηση της Κουτρουμπά επιχείρησε με την βοήθεια της σημερινης ΕΝΟΤΗΤΑΣ να τροποποιήσει την παραπάνω εγκύκλιο (προς το χειρότερο φυσικά ).Προσθεσαν και άλλα χιλιόμετρα τα οποία έγιναν 600 ( από 375) ημερησίως και θεσπίστηκε όριο μηχανοδήγησης το οποίο ήταν 6 ώρες..!!Ορίστε η εγκύκλιος...
Η ΑΣΚΕ  με πρωτοβουλία του Ζαφείρη Βελλή αντέδρασε με εντονότατο τρόπο και συγκρουστηκε και με την διοίκηση της Κουτρουμπα αλλά και με τον  σημερινό  εκπρόσωπο της ΕΝΟΤΗΤΑΣ στην έλξης ο οποίος  αβαντάριζε την διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ  όπως άλλωστε πράττει διαχρονικά.Η ΠΑΣΚ συμπαράσταθηκε τότε στην ΑΣΚΕ και η συγκρουση πήρε πολύ μεγάλες διαστάσεις αφού οδήγησε σε προσωρινή παραίτηση τον σημερινό εκπρόσωπο της ΕΝΟΤΗΤΑΣ επειδή δεν πέρασαν οι 6 ώρες μηχανοδήγησης και τα 600 χιλιόμετρα απόσταση της εργοδοσίας.

Η σφοδρή σύγκρουση  οδήγησε τελικά σε ήττα την διοίκηση και την σημερινή ΕΝΟΤΗΤΑ και  στην απόσυρση της εγκυκλίου  με ταυτόγχρονη  έναρξη διαλόγου με την εργοδοσία.
Για πρώτη φορά υπήρξε διαβούλευση με την ΠΕΠΕ για το θέμα των ωρών μηχανοδήγησης   . ΑΣΚΕ ΠΑΣΚ και η ηττημένη σημερινή ΕΝΟΤΗΤΑ συμφωνησαν τελικά με την διοικηση  σε μια νέα βάση .Η συμφωνία οδήγησε στην παρακάτω  αποδεκτή από όλους εγκύκλιο .

  • ο χρονος μηχανοδήσης να μην υπερβαίνει τις 5 ώρες ημερησίως
  • μετά τις 2 1/2 ωρες μηχανοδηγησης  να χορηγείται ημιωρο διαλειμμα που θα προσμετραται στον ημερησιο  εργασιμο 
  • ο υπολογισμος του χρόνου μηχανοδηγησης να προσμετραται απο τον αρχικο σταθμο που αναχωρεί η αμαξοστοιχια
Μετά από πολλά έτη ισχύος της παραπάνω εγκυκλίου  η συνεξέλιξη σε συνεργασία με την σημερινή ΕΝΟΤΗΤΑ κατάφεραν και ανέτρεψαν το πλαίσιο που ίσχυε  και ανέβασαν τις ώρες μηχανοδήγησης κατά μισή ώρα  μετά από πρόταση της διοίκησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ 
Η πρόταση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ

1. Ο μέγιστος χρόνος πραγματικής μηχανοδήγησης δεν θα ξεπερνάει τις 5,5 ώρες (με ανοχή ± 10%). Στον χρόνο πραγματικής μηχανοδήγησης δεν περιλαμβάνονται διαλείμματα ή χρόνοι που η αμαξοστοιχία δεν βρίσκεται σε κίνηση.2. Ο χρόνος πραγματικής μηχανοδήγησης υπολογίζεται με βάση τους επίση-μους χρόνους δρομολογίων που καθορίζονται από τη Διεύθυνση Κυκλοφο-ρίας του ΟΣΕ. Τυχόν καθυστερήσεις που οφείλονται σε προβλήματα της σιδηροδρομικής υποδομής ή του δικτύου γενικότερα, δεν λαμβάνονται υπό-ψη κατά τον υπολογισμό του μέγιστου χρόνου πραγματικής μηχανοδήγησης.3. Για υπηρεσιακούς λόγους, και σε περιπτώσεις ειδικών αναγκών για τον καθορισμό βέλτιστων κυκλωμάτων εργασίας, είναι δυνατό να γίνεται εξισορ-ρόπηση των μέγιστων χρόνων πραγματικής μηχανοδήγησης σε διήμερη βάση (δηλαδή, ο μέγιστος χρόνος πραγματικής μηχανοδήγησης ανά διήμερο δεν θα πρέπει να ξεπερνά τις 11 ώρες).Η συμφωνία αυτή δεν αφορά στις εμπορευματικές μεταφορές.

Η πρόταση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ υιοθετήθηκε  από την εργοδοτική ηγεσία της ΠΕΠΕ σχεδόν αυτούσια στην επαίσχυντη συλλογική συμφωνία του Ιανουαρίου και κατόπιν πέρασε στην σσε που υπογράφηκε πριν μερικούς μήνες..

Η ΑΠΟΨΗ ΜΑΣ

Οσον αφορά την νομοθέτηση σχετικά με τις ώρες μηχανοδήγησης :

1 Δεν έγινε καμία επίσημη πρόσκληση για  διαβούλευση στο ΔΣ  ούτε  καν ενημέρωση από πρόεδρο ή γ γραμματέα  για το θέμα  ώστε να μπορέσουμε να καταθέσουμε προτάσεις  εκτός από μια απλή αναφορά σε παλιότερο ΔΣ.

2.Παρόλα αυτά αν και θεωρούμε ως θετικό βήμα την θέσπιση νομοθεσίας για τις ώρες μηχανοδήγησης  δυστυχώς το περιεχόμενο της νομοθετικής διάταξης  δεν βελτιώνει τα ισχύοντα αλλά τα επιδεινώνει τόσο για τις ώρες μηχανοδήγησης όσο και για το διάλειμμα.

3.Κατα την άποψη μας η βελτίωση του σιδηροδρομικού δικτύου το επόμενο διάστημα θα αυξήσει τόσο τις ταχύτητες των συρμών πάνω από τα 160 χλμ/ω αλλά και τις αποστάσεις που θα  διανύουν οι μηχανοδηγοί.
Είναι αποδεκτό από την ΠΕΠΕ στα τρένα υψηλών ταχυτήτων να ισχύουν οι ίδιες ώρες μηχανοδήγησης με τα τρένα χαμηλότερων ταχύτητων;Ειναι ολοφάνερο κατά την άποψη μας ότι στην νέα εποχή του σιδηρόδρομου οι ώρες μηχανοδήγησης στην υψηλή ταχύτητα πρέπει να μειωθούν..
4.Ποιο είναι το μέγιστο χιλιομετρικό όριο που θα  εργάζεται ο μηχανοδηγός;

5.Γιατί δεν λαμβάνονται υποψιν ως ώρες μηχανοδήγησης η εκτέλεση ελιγμών;8 ή 9 ώρες ελιγμοί είναι νορμάλ για την ΠΕΠΕ;

6.Για ποιο λόγο δεν επιλύεται με την νομοθετική διάταξη ένα μεγάλο πρόβλημα του κλάδου που αφορά την μηχανοδήγηση από 2 μηχανοδηγούς ή  1 μηχανοδηγό με βοηθό στις ΔΗ;Για τον ένα μηχανοδηγό 5 1/2 ώρες και για τους 2  μηχανοδηγούς πόσες; 10 ΏΡΕΣ ΜΗΧΑΝΟΔΗΓΗΣΗΣ;  (2 μηχανοδηγοί με αυτή τημ λογική μπορούν να μηχανοδηγήσουν μέχρι το... φεγγάρι)

7.Δεν έχει ανατεθεί μελέτη για την επίπτωση  στην υγεία των μηχανοδηγών από την  εργασία τους στα δίκτυα με υψηλή τάση; Γνωρίζουν  τις επιπτώσεις στην υγεία  και προτείνουν 5  1/2 ώρες  μηχανοδήγησης;Αν η μελέτη δείξει μάξιμουμ εργασία 4 ώρες κάτω από υψηλή τάση (χαμηλότερο δηλαδή  και από αυτό που ίσχυε με τις 5 ώρες) τι θα κάνουν οι μηχανοδηγοί; .Δεν πρέπει να μπει διάταξη εξασφάλισης για   μείωση των ωρών μηχανοδήγησης σε περίπτωση που αποδειχθούν επιπτωσεις  στην υγεία των μηχανοδηγών από την υψηλή τάση;

Είναι ξεκάθαρο ότι το θέμα προσεγγίστηκε με μεγάλη προχειρότητα από την ηγεσία της ΠΕΠΕ που συνεχίζει να λειτουργεί αντιδημοκρατικά και αλλαζονικά στο σωματείο.

ΣΥΜΦΩΝΟΥΜΕ ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΜΕ ΤΗΝ ΘΕΣΠΙΣΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΩΡΕΣ ΜΗΧΑΝΟΔΗΓΗΣΗ  ΑΛΛΑ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΟΥΝ ΜΕΡΙΚΟΙ ΟΤΙ ΟΦΕΙΛΟΥΝ ΝΑ ΑΚΟΥΝΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΑΠΟΨΕΙΣ ΣΕ ΘΕΜΑΤΑ ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΝ ΤΟΥΣ ΜΗΧΑΝΟΔΗΓΟΥΣ.

ΛΟΚΟΜΟΤΙΒΑ