Η
αξιοποίηση του σιδηροδρόμου για την παραγωγική, κοινωνική και χωρική -
πολεοδομική ανασυγκρότηση της σύγχρονης Ελλάδας αποτελεί διακηρυγμένη
προτεραιότητα της Κυβέρνησης και του Υπουργείου, σύμφωνα με τον
αναπληρωτή υπουργό Χρήστο Σπίρτζη, ο οποίος απηύθυνε χαιρετισμό στο
συμπόσιο «Σιδηρόδρομος και Ανάπτυξη Πόλεων». Ο χαιρετισμός του αν. υπουργού Υποδομών έχει ως εξής:
«Χαιρετίζουμε
τις εργασίες του Διεθνούς Συμποσίου, με θέμα “Σιδηρόδρομος και Ανάπτυξη
Πόλεων”, που πραγματοποιείται την Πέμπτη και Παρασκευή 16 και 17
Απριλίου 2015 στην Αθήνα, με αισθήματα καλής φιλοξενίας, συναδελφικής
αλληλεγγύης, πολιτικής και επιστημονικής αποδοχής και με απόλυτη
ικανοποίηση διότι:
-Ο
προγραμματισμός και οι προτεραιότητες της Κυβέρνησης και του Υπουργείου
στη νέα περίοδο συμπίπτουν απόλυτα με το στόχο των διοργανωτών του
Συμποσίου, ο οποίος είναι να αναδειχθεί η σημασία της ανάπτυξης του
σιδηροδρόμου για το σύνολο της επικράτειας και τις μητροπολιτικές
περιοχές.
-Η
προσδοκία της Πολιτείας από το Συμπόσιο είναι ολοκληρωμένες
επιστημονικές, οικονομικές και τεχνικές προσεγγίσεις, αλλά και προτάσεις
άμεσης και μακροπρόθεσμης εφαρμογής.
-Η
συμμετοχή εκπροσώπων της ακαδημαϊκής κοινότητας, του εγχώριου
επιστημονικού δυναμικού, διακεκριμένων εμπειρογνωμόνων από ευρωπαϊκές
πόλεις μαζί με φορείς του κράτους, της αυτοδιοίκησης και ευρύτερα της
κοινωνίας συνθέτουν το βέλτιστο πλαίσιο επιστημονικής τεκμηρίωσης και
κοινωνικής διαβούλευσης για την ανάδειξη και εμπέδωση των νέων
αναπτυξιακών λύσεων και προτάσεων, που διαμορφώνουν το νέο περιβάλλον
των κοινών στόχων μας.
Οι
δραστηριότητες, που προωθούμε για τον ελληνικό σιδηρόδρομο, με
συγκεκριμένα μέτρα, έργα, θεσμικές παρεμβάσεις και αξιοποίηση εγχώριων
και ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών και αναπτυξιακών προγραμμάτων, μεταξύ
άλλων περιλαμβάνει:
-Την υλοποίηση των βασικών σιδηροδρομικών έργων,
η κατασκευή των οποίων σε συγκεκριμένα τμήματα εκκρεμεί επί πολλά
χρόνια στη δίνη των παθογενειών του συστήματος παραγωγής έργων και
μελετών της χώρας και στις συμπληγάδες ατελέσφορων και αντιφατικών
πολιτικών, διοικητικών επιλογών και πειραματισμών του παρελθόντος.
Θέματα τα οποία κατά προτεραιότητα αναμορφώνουμε και ανασυντάσσουμε σε
νέα υγιή, διαφανή και αποτελεσματική βάση, σύμφωνα με τους κανόνες
προστασίας του δημόσιου συμφέροντος, των ευρωπαϊκών οδηγιών και
κανονισμών, του υγιούς ανταγωνισμού, με δημοκρατικό και αναπτυξιακό
προγραμματισμό και λογοδοσία.
-Την ολοκλήρωση των σιδηροδρομικών υποδομών ένταξης του ελληνικού σιδηροδρόμου στα σύγχρονα διευρωπαϊκά δίκτυα.
-Σύγχρονες
συνδέσεις του βασικού δικτύου με λιμάνια, βιομηχανικές ζώνες,
διασυνοριακούς κόμβους και δυναμικούς εμπορευματικούς σταθμούς.
-Προώθηση
και ολοκλήρωση του προαστιακού δικτύου των μεγάλων μητροπολιτικών
κέντρων Αττικής και Θεσσαλονίκης, με τις ευρύτερες περιοχές όμορων
νομών.
-Την
αξιοποίηση και ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου, που εδώ και πολλά
χρόνια, με αποκορύφωμα την μνημονιακή περίοδο της τελευταίας πενταετίας,
έχει πλήρως εγκαταλειφθεί και σκοπίμως απαξιωθεί -μαζί με επενδύσεις
πολλών εκατομμυρίων ευρώ- εις βάρος της οικονομικής αξίας και
λειτουργικής αποτελεσματικότητας των ελληνικών σιδηροδρόμων, της εθνικής
οικονομίας και των τοπικών κοινωνιών.
-Στοχευμένες
δράσεις αξιοποίησης και ανάδειξης των ακινήτων, του κτιριακού πλούτου
και της πολιτιστικής και αρχιτεκτονικής κληρονομιάς, που διαθέτουν οι
ελληνικοί σιδηρόδρομοι, σε συνεργασία με την αυτοδιοίκηση, τους
επιστημονικούς και κοινωνικούς φορείς».