Πέμπτη 16 Απριλίου 2015

Κάτω από «μη επιλέξιμες συνθήκες», η αποκρατικοποίηση ΟΛΠ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ

«Οι άνθρωποι παλεύουν να αλλάξουν τον κόσμο, κάτω από συνθήκες που δεν τις διάλεξαν εκείνοι». Παραφράζοντας λίγο τον Κάρλ Μάρξ, ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας Θεόδωρος Δρίτσας αναφέρθηκε στη φιλοσοφία, με την οποία αντιμετωπίζει η κυβέρνηση τις αποκρατικοποιήσεις.   
Του Φώτη Φωτεινού

«Η κυβέρνηση αυτή έχει διαφορετική προσέγγιση για τις ιδιωτικοποιήσεις. Δεν έλκεται κανείς από τη μυθοποίηση των ιδιωτικοποιήσεων», επισήμανε ο αν. υπουργός Ναυτιλίας, στην πρώτη ενημερωτική συνάντηση με εκπροσώπους του Τύπου, υπογραμμίζοντας - ωστόσο - ότι η κυβέρνηση επανεξετάζει το μοντέλο των ιδιωτικοποιήσεων, έχοντας κατά νου ότι «η πραγματικότητα σου επιβάλλεται αμείλικτα».
Μάλιστα, υπογράμμισε ότι η πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων και η αξιοποίηση των παραγωγικών δραστηριοτήτων, όπως είναι τα λιμάνια, ξεπερνά το υπουργείο Ναυτιλίας, καθώς συμφωνείται σε συνολικό κυβερνητικό επίπεδο.      
Πάντως, ο κ. Δρίτσας επανέλαβε ότι η πώληση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ έχει απομακρυνθεί σαν ιδέα, σημειώνοντας ότι «δεν υπάρχει πουθενά στην Ευρώπη, με ελάχιστες εξαιρέσεις (Αγγλία), λιμενική βιομηχανία που δεν ανήκει στο κράτος, που δεν είναι δημόσια».
Ο αν. υπουργός Ναυτιλίας διευκρίνισε ότι η συμμετοχή των ιδιωτών θα γίνει, αφού πρώτα κατοχυρωθεί και διασφαλιστεί ο δημόσιος χαρακτήρας του λιμανιού, προσθέτοντας ότι «το άνοιγμα για επιμέρους συμφωνίες ή κοινοπραξίες με ιδιώτες κι άλλους φορείς, που θα συμβάλουν στην αύξηση των εσόδων των λιμανιών, θα γίνει υπό την προϋπόθεση ότι θα έχουν κατοχυρωθεί οι εργασιακές σχέσεις και θα τηρούνται οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί».
Δεν υπάρχει διγλωσσία με τον Γιάννη Δραγασάκη  
Κληθείς να σχολιάσει τη «διγλωσσία» που παρατηρείται τελευταία για το θέμα του ΟΛΠ - η οποία κορυφώθηκε με τις δηλώσεις του Γιάννη Δραγασάκη, κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στην Κίνα - ο κ. Δρίτσας άφησε να εννοηθεί ότι τα κινεζικά μέσα ενημέρωσης παρερμήνευσαν τα λεγόμενα του αντιπροέδρου της κυβέρνησης, υποστηρίζοντας ότι ο κ. Δραγασάκης έκανε λόγο για κοινοπρακτικά και συνεργατικά σχήματα, στα οποία μπορούν να συμμετάσχουν (και) οι Κινέζοι.
Υπογράμμισε, τέλος, ότι δεν τίθεται θέμα «νομικού κωλύματος» με την αλλαγή των όρων του εν εξελίξει διαγωνισμού για την πώληση ποσοστού του ΟΛΠ, κάτι που τόνισε γνωρίζουν καλά και οι συμμετέχοντες, μεταξύ των οποίων είναι η κινεζική Cosco και η δανέζικη Maersk.
Σύνθετο θέμα, με γεωπολιτικές προεκτάσεις, η πώληση ΟΛΠ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ
«Ο κ. Δραγασάκης δεν πήγε στη Κίνα για την πώληση του ΟΛΠ. Πήγε, κυρίως, για άλλα ζητήματα», σχολίασε ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας, ο οποίος ανέφερε ότι «επείγει να βρεθεί μια συνολική στρατηγική για τις ιδιωτικοποιήσεις-αξιοποιήσεις», καθώς οι δανειστές «ροκανίζουν το χρόνο», εναντίον της κυβέρνησης.
Σύμφωνα με πολιτικούς και οικονομικούς αναλυτές, η πώληση του ΟΛΠ, του ΟΛΘ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (η κυβέρνηση απέκλεισε την πώληση του 100%) ξεπερνούν τα συναρμόδια υπουργεία, έχοντας προεκτάσεις στην υφιστάμενη διαπραγμάτευση με τους δανειστές, αλλά και τις σχέσεις της Ελλάδας με τρίτες χώρες (Κίνα, Ρωσία).   
Είναι γνωστό ότι η Ελλάδα, στο οικονομικό πεδίο, πιέζει την Κίνα και τη Ρωσία στην αγορά εντόκων γραμματίων του ελληνικού δημοσίου και στην ενίσχυση των εμπορικών δεσμών (αγροτικά προϊόντα, εξαγωγές, κ.α.).  
Από την πλευρά τους, Κίνα και Ρωσία θέτουν τα δικά τους ανταλλάγματα, με τους δανειστές να παρακολουθούν από κοντά την «προσέγγιση» της Ελλάδας με τις ανωτέρω χώρες.   
metaforespress