Τρίτη 7 Ιουλίου 2020

ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΩΝ «Η ΕΝΟΤΗΤΑ» : Μελέτη για την πορεία των συντάξεων ΤΑΠΟΤΕ & ΕΤΕΑΜ από το έτος 2010 και μετά.


Ο Γιώργος Κοσκολέτος συνταξιούχος σιδηροδρομικός, μέλος της «ΕΝΟΤΗΤΑΣ», προϊστάμενος υπηρεσίας στον εργασιακό του βίο, κατά τη διάρκεια της καραντίνας για την πανδημία του ΚΟΡΟΝΟΪΟΥ, δούλεψε με βάση την εμπειρία και τις γνώσεις του για την κατάσταση και την πορεία των συντάξεων από το 2010 και μετά.

Η πορεία των συντάξεων ΤΑΠΟΤΕ & ΕΤΕΑΜ από το έτος 2010 και μετά.
Α.-ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ 
1.-ΤΑΠΟΤΕ
α.-Το ΤΑΠΟΤΕ συστάθηκε με τον Α.Ν. 1718/1939 υπό τον τίτλο «ΤΑΜΕΙΟ ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΕΩΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΑΝΩΝΥΜΟΥ ΤΗΛΕΦΩΝΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ», το δε καταστατικό του εγκρίθηκε με την αριθ. 36369/Σ.1181/1943 Υ.Α. (ΦΕΚ215/Β/27.11. 1943).
β.-Το έτος 1949 με την παρ.4 του άρθρου 22 του Ν.Δ.1049 (ΦΕΚ195/Α/1.9.1949) μετονομάστηκε και λειτούργησε ως Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου, υπό την εποπτεία του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας.

γ.- Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 14 του καταστατικού του ΤΑΠΟΤΕ, τις διατάξεις του Ν.Δ. 774/1970 (ΦΕΚ290/Α/31.12.1970) και του Ν.Δ.1342 (ΦΕΚ/Α/5.2.1973) στην ασφάλισή του είχε υπαχθεί  το πιο κάτω προσωπικό: 
(1).-Το προσωπικό του ΟΤΕ και  σύμφωνα με Νόμο 2257/1994 (ΦΕΚ197/Α/23.11.1994) το προσωπικό των θυγατρικών και λοιπών εταιριών  του Οργανισμού.
(2),-Το προσωπικό του Ταμείου.
(3).- Το προσωπικό των ΕΛΤΑ, σύμφωνα με το Ν.Δ.774/1970.
(4).-Το Προσωπικό του ΟΣΕ, το οποίο, σύμφωνα με το Ν.Δ.1342/1973, χωρίστηκε σε 4 κατηγορίες:
(α),- Στο  προσωπικό των τέως Σιδηροδρόμων του Ελληνικού Κράτους (ΣΕΚ), που μεταφέρθηκε στον ΟΣΕ την 1.1.1971 και είχε συμπληρώσει κατά την 31.12.1970 δεκαπενταετή συντάξιμη υπηρεσία στους ανωτέρω σιδηροδρόμους, εξακολούθησε να διέπεται από το συνταξιοδοτικό καθεστώς του Δημοσίου. Oι δημόσιοι υπάλληλοι (πολιτικοί και στρατιωτικοί) δεν πλήρωναν εισφορές για το χρόνο που αυτοδικαίως ελαμβάνετο υπόψη ως συντάξιμος. Εξαίρεση καθιέρωσε ο Νόμος 1405/1983 (ΦΕΚ180/Α/1302.1983) αποκλειστικά και μόνο για την αναγνώριση, ως συντάξιμης της απασχόλησης, που έλαβε χώρα εκτός Δημοσίου ή ΝΠΔΔ για την οποία ο ενδιαφερόμενος είχε υπαχθεί σε οργανισμό κύριας ασφάλισης. Στο καθεστώς αυτό της ατελούς συνταξιοδοτικής προστασίας επήλθαν ουσιώδεις αλλαγές με τους πιο κάτω Νόμους:
Ι.-Ο Νόμος 1902/1990 (ΦΕΚ138/Α/17.10.1990) με το άρθρο 6 καθιέρωσε εισφορά ασφαλισμένου για τους προσληφθέντες  στο Δημόσιο από 1.10.1990 στις συντάξιμες αποδοχές και ποσοστό ίσο με αυτό που ισχύει κάθε φορά στο ΙΚΑ για τους ασφαλισμένους στην κοινή ασφάλιση (6,67%).
ΙΙ.- Ο Νόμος 2084/1992 (ΦΕΚ165/Α/07.10.1992) με το άρθρο 20  επεξέτεινε την υποχρέωση καταβολής εισφορών από 01.01.1993 και στους μέχρι 30.09.1990 προσληφθέντες στις συντάξιμες αποδοχές και ποσοστό που ανέρχεται σε 3% από 01.01.1993, σε 5% από 01.01.1994 και από 01.01.1995 ποσοστό ίσο με αυτό που ισχύει κάθε φορά στο ΙΚΑ, για τους ασφαλισμένους στην κοινή ασφάλιση (6,67%).
(β).- Στο προσωπικό των τέως ΣΕΚ, που μεταφέρθηκε στον ΟΣΕ την 1.1.1971 και δεν είχε συμπληρώσει κατά την 31.12.1970 δεκαπενταετή συντάξιμη υπηρεσία στους ανωτέρω σιδηροδρόμους, υπήχθη από την ανωτέρω ημερομηνία στην ασφάλιση Κλάδου Σύνταξης του Ταμείου Ασφάλισης Προσωπικού ΟΤΕ, με τις εισφορές που προέβλεπε το καταστατικό του Ταμείου, υπολογιζόμενες επί του συνταξίμου μισθού, όπως αυτός καθορίζεται από το άρθρο 4 του Ν.Δ.3395/1955 (ΦΕΚ276/Α/08.10.1955) και επί πλέον η εισφορά ασφαλισμένου βάρυνε τον ΟΣΕ, σύμφωνα  με την αριθμ.1139/13.06.1973 απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου.
(γ)- Στο  από 1.1.1971 και εφεξής προσλαμβανόμενο προσωπικό του ΟΣΕ, για κάλυψη κενών οργανικών θέσεων, καθώς και το έκτακτο για διάστημα πλέον των 6 μηνών, το οποίο υπήχθη στην ασφάλιση του ΤΑΠΟΤΕ, σύμφωνα με τις διατάξεις του Καταστατικού του. Οι εισφορές υπολογίζονται επί των πραγματικών καταβαλλομένων τακτικών μηνιαίων αποδοχών, καθώς και των δώρων εορτών, Πάσχα και επιδόματος αδείας.
(δ).-Στο έκτακτο προσωπικό πρόσκαιρης απασχόλησης που δεν υπερέβαινε το 6μηνο, το οποίο υπήγετο στην ασφάλιση του ΙΚΑ ,σύμφωνα με τις διατάξεις αυτού.
(ε).- Με το Νόμο 2084/2002 (ΦΕΚ165/Α/07.10.1992) δημιουργήθηκε μια πέμπτη κατηγορία ασφαλισμένων στο ΤΑΠΟΤΕ και αφορά  τους ασφαλιζόμενους για πρώτη φορά από 01.01.1993, με συνολικό ποσοστό κύριας ασφάλισης 30%, από το οποίο:
. 6,67 % για τους ασφαλισμένους. ΙΙ που υπολογίζονται σε
.13,33% για τους εργοδότες.          ΙΙ όλες τις αποδοχές
.10% για το κράτος : Υπολογίζεται  επί των πάσης φύσεως αποδοχών, χωρίς να υπερβαίνει το διπλάσιο του κατά το έτος 1991 μέσου μηνιαίου κατά κεφαλήν ΑΕΠ, αναπροσαρμοζόμενου με το εκάστοτε ποσοστό αυξήσεως των συντάξεων δημοσίων υπαλλήλων. Η τελευταία αυτή διάταξη αντικαταστάθηκε με την παράγραφο 1 του άρθρου 13 του Νόμου 3232/2004 (ΦΕΚ48/Α/12.02. 2004) και ορίστηκε ότι δεν μπορεί να υπερβαίνει το οκταπλάσιο του κατά το έτος 1991 μέσου μηνιαίου κατά κεφαλήν ΑΕΠ. Ωστόσο η εισφορά αυτή του κράτους έπαυσε να ισχύει από 01.01.2003, με την παράγραφο 4 του άρθρου 4 του Νόμου 3029 (ΦΕΚ160/Α/11.07.2002) για το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, καθώς και για τα Ταμεία που εντάσσονται σ’ αυτό.  
δ.- Η βάση υπολογισμού των εισφορών, σύμφωνα με το άρθρο 11 του καταστατικού του ΤΑΠΟΤΕ, ήταν το σύνολο των τακτικών μηνιαίων αποδοχών κάθε ασφαλισμένου, καθώς και των επιδομάτων. που η καταβολή τους επαναλαμβανόταν σταθερά. Στις τακτικές αποδοχές περιλαμβάνονται και οι παγίως χορηγούμενες προσαυξήσεις του βασικού μισθού, καθώς και τα δώρα εορτών, Πάσχα και αδείας. Τα ποσοστά ασφάλισης από την ίδρυση του Ταμείου  και μετά παρατίθενται στη συνέχεια: 
(1).-Στο άρθρο 11 του καταστατικού του Ταμείου ορίζεται ότι οι εισφορές του Εργοδότη ανέρχονται σε ποσοστό 10% και οι εισφορές του εργαζομένου σε ποσοστό 2%..
(2).- Από 01.10.1973 με το Ν.Δ 146/1973 (ΦΕΚ220/Α/20.09.1973) καθορίστηκε εισφορά του Εργοδότη σε 12,50%.
(3).- Με το Π.Δ.208/1990 (ΦΕΚ80/Α/13.06.1990) καθορίστηκαν οι εισφορές Εργοδότη και Εργαζόμενου, ως ακολούθως:
             ΑΠΟ 01.06.1990       ΕΡΓΟΔΟΤΗ      = 18%     ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΥ =  4%
             ΑΠΟ 01.01.1991       ΕΡΓΟΔΟΤΗ       = 24%    ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΥ =  6%
(4).-Από 01.01.1993, με το άρθρο 46 του Νόμου 2084/1992 (ΦΕΚ165/Α/7.10.1992), καθορίστηκε η εργοδοτική εισφορά στα ειδικά ταμεία κύριας ασφάλισης, μεταξύ των οποίων και στο ΤΑΠΟΤΕ, σε ποσοστό 22%, αλλά μεγαλύτερα ποσοστά προβλεπόμενα από τις καταστατικές διατάξεις των ταμείων εξακολουθούν να ισχύουν, δηλαδή ισχύει το 24% που αναφέρεται στην προηγούμενη παράγραφο. Με το ίδιο άρθρο καθορίστηκε το ποσοστό εισφοράς των ασφαλισμένων στο ΤΑΠΟΤΕ σε ποσοστό 11% από 01.01.1995. Η προσαρμογή κατά τη τριετία (1993, 1994,1995) γίνεται ισόποσα (1/3) κατά έτος με αρχή την 01.01.1993.
ΑΠΟ 01.01.1993       ΕΡΓΟΔΟΤΗ       = 24%    ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΥ =   7,67%
ΑΠΟ 01.01.1994       ΕΡΓΟΔΟΤΗ       = 24%    ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΥ =   9,34%
ΑΠΟ 01.01.1995       ΕΡΓΟΔΟΤΗ       = 24%    ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΥ =  11,00%
(5).-Με το Νόμο 3655/2008 (ΦΕΚ58/Α/03.04.2008) καθορίστηκε ότι ο κλάδος Σύνταξης του ΤΑΠ-ΟΤΕ, αλλά και άλλων αυτοτελών Ταμείων Σύνταξης, εντάσσονται από 01/08/2008 στον Κλάδο Σύνταξης Ι.Κ.Α.– Ε.Τ.Α.Μ. Τα ποσοστά ασφαλιστικών εισφορών (ασφαλισμένου και εργοδότη), σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ.3 του άρθρου 2 του πιο πάνω Νόμου, μειώνονται ισόποσα και σταδιακά κάθε 3 χρόνια και μέσα σε μια δεκαετία, αρχής γενομένης από 01/01/2013, μέχρι να εξισωθούν πλήρως με τα αντίστοιχα ισχύοντα στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (Εγκύκλιοι ΙΚΑ  77/11.08.2008 και ΤΟΟ/500/572/1/01.03.2013), ως ακολούθως: 
ΑΠΟ 01.01.2013       ΕΡΓΟΔΟΤΗ       = 21,3325%    ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΥ =   9,9175%
ΑΠΟ 01.01.2016       ΕΡΓΟΔΟΤΗ       = 18,6650%    ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΥ =   8,8350%
ΑΠΟ 01.01.2019       ΕΡΓΟΔΟΤΗ       = 15,9975%    ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΥ =   7.7525%
ΑΠΟ 01.01.2022       ΕΡΓΟΔΟΤΗ       = 13,3300%    ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΥ =   6,6700%
(6).- Η πιο πάνω ρύθμιση ίσχυσε μέχρι 31/12/2016, καθώς από 01/01/2017 ίσχυσε το νομικό πλαίσιο, που καθόρισαν οι διατάξεις του άρθρου 38 παρ.1,4 και 5 του Νόμου 4387/2016 (ΦΕΚ85/Α/12.05.2016), σύμφωνα με τις οποίες το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ έγινε ΕΦΚΑ και το συνολικό ποσοστό εισφοράς κύριας σύνταξης ασφαλισμένου μισθωτού και εργοδότη ορίζεται σε 20% επί των πάσης φύσεως αποδοχών των εργαζομένων, με ελάχιστες εξαιρέσεις. Κατ’ εφαρμογή των πιο πάνω εκδόθηκε η αριθ. Φ.11321/οικ.45947/1757/19-12.2016 Απόφαση του Υφυπουργού Εργασίας (ΦΕΚ 4458/Β/30.12.2016) και η ερμηνευτική εγκύκλιος του ΕΦΚΑ  με αριθμό 15/Αριθ.Πρωτ./16.03.2017, που  καθόρισαν τα ποσοστά ως ακολούθως: 
ΑΠΟ 01.01.2017       ΕΡΓΟΔΟΤΗ       = 17,33%    ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΥ =   8,29%
ΑΠΟ 01.01.2018       ΕΡΓΟΔΟΤΗ       = 15,99%    ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΥ =   7,75%
ΑΠΟ 01.01.2019       ΕΡΓΟΔΟΤΗ       = 14,67%    ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΥ =   7.22%
ΑΠΟ 01.01.2020       ΕΡΓΟΔΟΤΗ       = 13,33%    ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΥ =   6,67%
(7).- Για τους τακτικούς υπαλλήλους του ΤΑΠΟΤΕ, υπαγομένους στην κοινή ασφάλιση του Α.Ν. 1846/1951 (ΦΕΚ179/Α/21.06.1951), οι εισφορές ασφαλισμένου ανήρχοντο μέχρι  30.09.1990 στο 3% και  από 01.10.1990 στο 6,67%,
(8).- Για τους απασχολουμένους στον ΟΤΕ, στις θυγατρικές και λοιπές εταιρείες του οργανισμού, η εισφορά εργοδότη αυξάνεται κατά μία (1) μονάδα και ορίζεται σε 25% από 01.01.1993, σύμφωνα με την αριθ.77 εγκύκλιο του ΙΚΑ (Αρθ.Πρωτ.Τ00/504/11.08.2008), χωρίς όμως αυτό να αντιστοιχίζεται με κάποια διάταξη νόμου ή κανονισμού.
(9).- Μ τις διατάξεις του άρθρου 1 του Νόμου 4670/2020 (ΦΕΚ43/Α/28.02.2020) ο ΕΦΚΑ μετονομάστηκε σε  Ηλεκτρονικό Εθνικό Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ).
2.- ΕΤΕΑΜ
α.-Η επικουρική ασφάλιση των μισθωτών, σε εθνική κλίμακα, έγινε με το Νόμο 997/1979 (ΦΕΚ287/Α/28.12.1979), με τον οποίο συνεστήθη το Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης Μισθωτών (ΤΕΑΜ). Το ΤΕΑΜ, με το Νόμο 1358/1983 (ΦΕΚ 64/Α/24.05.1983), συγχωνεύτηκε  από 01.06.1983 στο ΙΚΑ,  στο οποίο συνεστήθησαν δύο ανεξάρτητοι τομείς:
ΙΚΑ-ΤΕΑΜ,    για επικουρική σύνταξη μισθωτών ιδιωτικού τομέα.
ΙΚΑ- ΕΤΕΑΜ, για επικουρική σύνταξη υπαλλήλων ΝΠΔΔ και αποτέλεσε νέο χωριστό κλάδο ασφάλισης του Ιδρύματος με τον τίτλο Τομέας Επικουρικής Ασφάλισης Μισθωτών (ΙΚΑ-ΕΤΕΑΜ), 
β.-Το προσωπικό του ΟΣΕ υπήχθη στην ασφάλιση του ΙΚΑ- ΕΤΕΑΜ από 01.10.1984, σύμφωνα με το Π.Δ.400/1984 (ΦΕΚ140/Α/20.09.1984) και την εγκύκλιο του Ταμείου με αριθμό 8/1985. Στο Ταμείο αυτό υπάγεται και το έκτακτο προσωπικό , ενώ σύμφωνα με το άρθρο 11 του Νόμου 1654/1986 (ΦΕΚ177/Α/24.11.1986) το προσωπικό του Οργανισμού που καλύπτεται από δύο φορείς κύριας ασφάλισης (π.χ. οι διπλωματούχοι μηχανικοί που υπάγονται στο ΤΣΜΕΔΕ) μπορούσε να ζητήσει την εξαίρεσή του από το ΙΚΑ- ΕΤΕΑΜ μέχρι 23.05.1987, δηλαδή εντός προθεσμίας έξι μηνών (Εγκύκλιος 190/1986).
γ.-Το έτος 1992 με το Νόμο 2084 (ΦΕΚ165/Α/7.10.1992) το ΕΤΕΑΜ συγχωνεύτηκε στο ΤΕΑΜ, αλλά με τις προϋποθέσεις ασφάλισης και συνταξιοδότησης που προέβλεπε το ΕΤΕΑΜ.
δ.-Το έτος 2002 με το Νόμο 3029 (ΦΕΚ160/Α/11.07.2002) ιδρύεται νέος γενικός φορέας επικουρικής κάλυψης των μισθωτών που λειτουργεί με τη μορφή νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου και την επωνυμία Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης Μισθωτών (ΤΕΑΜ), που διέπεται από το σύνολο των διατάξεων του καταργουμένου ΙΚΑ-ΤΕΑΜ.
ε.-Το έτος 2008 με το Νόμο 3655 (ΦΕΚ58/Α/03.04.2008) και ειδικότερα των διατάξεων των άρθρων 84 & 86 από 1/8/2008 και μετά, ο ειδικός Τομέας Επικουρικής Ασφάλισης Μισθωτών (τ. Ι.Κ.Α. - Ε.Τ.Α.Μ. -Ε.Τ.Ε.Α.Μ.) εντάχθηκε στο Τ.Ε.Α.Δ.Υ. ως Τομέας με πλήρη λογιστική και οικονομική αυτοτέλεια με την επωνυμία «Τομέας Επικουρικής Ασφάλισης Μισθωτών Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου» (Τ.Ε.Α.Μ. - Ν.Π.Δ.Δ.).
στ.-Το έτος 2012 με το Νόμο 4052 (ΦΕΚ41/Α/01.03.2012) συστήθηκε το Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης (ΕΤΕΑ) και εντάχθηκε σ’ αυτό, μεταξύ άλλων, τόσο το ΕΤΕΑΜ, όσο και το ΤΕΑΔΥ στο οποίο είχε μεταφερθεί, σύμφωνα με την προηγούμενη ρύθμιση.
ζ.-Το έτος 2016 με το Νόμο 4387 (ΦΕΚ85/Α/12.05.2016) και ειδικότερα των διατάξεων του άρθρου 74 το ΕΤΕΑ μετονομάστηκε σε Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης και Εφάπαξ Παροχών (ΕΤΑΕΠ)
η.-Το έτος 2020 με το Νόμο 4670 (ΦΕΚ43/Α/28.02.2020) και ειδικότερα των διατάξεων του άρθρου 1 το ΕΤΕΑΠ εντάχθηκε στον Ηλεκτρονικό Εθνικό Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ).

Β.-ΜΕΙΩΣΕΙΣ  ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ
1.- ΤΑΠΟΤΕ
α.- Από 1 Αυγούστου 2010 θεσπίστηκε η  Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων, σύμφωνα με το άρθρο 38 του Νόμου 3863/2010 (ΦΕΚ115/Α/15.07.2010 και το άρθρο 11 του Νόμου 3865/2010 (ΦΕΚ 120/Α/21.07.2010, η οποία υπολογίζεται στο συνολικό ποσό της σύνταξης  και έχει  ως εξής:
ΓΙΑ ΠΟΣΑ ΑΠ0           ΜΕΧΡΙ ΤΟΥ ΠΟΣΟΥ ΤΩΝ :       ΠΟΣΟΣΤΟ   
                                               1.400,00 ΕΥΡΩ                     0 %
  1.400,01                               1.700,00 ΕΥΡΩ                     3 % και όχι κάτω από 1.400,00 ΕΥΡΩ
  1.700,01                               2.000,00 ΕΥΡΩ                     4 %
  2.000,01                               2.300,00 ΕΥΡΩ                     5 %
  2.300,01                               2.600,00 ΕΥΡΩ                     6 %
  2.600,01                               2.900,00 ΕΥΡΩ                     7 %
  2.900,01                               3.200,00 ΕΥΡΩ                     8 %
  3.200,01                               3.500,00 ΕΥΡΩ                     9 %
  3.500,01      ΕΥΡΩ              ΚΑΙ ΠΑΝΩ                            10 %
β.- Από 1 Αυγούστου 2011 αναπροσαρμόστηκε η  Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων με το άρθρο 44 του Νόμου 3996/2011(ΦΕΚ152/Α/11.07.2011) και έχει  ως εξής : 
(1).. Για όλους τους συνταξιούχους
ΓΙΑ ΠΟΣΑ ΑΠ0           ΜΕΧΡΙ ΤΟΥ ΠΟΣΟΥ ΤΩΝ :       ΠΟΣΟΣΤΟ  
                                               1.400,00 ΕΥΡΩ                     0 %
  1.400,01                               1.700,00 ΕΥΡΩ                     3 % και όχι κάτω από 1.400,00 ΕΥΡΩ
  1.700,01                               2.000,00 ΕΥΡΩ                     6 %
  2.000,01                               2.300,00 ΕΥΡΩ                     7 %
  2.300,01                               2.600,00 ΕΥΡΩ                     9 %
  2.600,01                               2.900,00 ΕΥΡΩ                   10 %
  2.900,01                               3.200,00 ΕΥΡΩ                   12  %
  3.200,01                               3.500,00 ΕΥΡΩ                   13 %
  3.500,01      ΕΥΡΩ                ΚΑΙ ΠΑΝΩ                         14 %
 (2).- Από την πιο πάνω ημερομηνία και τις διατάξεις του ίδιου Νόμου θεσπίστηκε ΕΠΙ ΠΛΕΟΝ Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων για τους κάτω των 60 ετών, η οποία υπολογίζεται στο συνολικό ποσό της σύνταξης, όπως αυτό διαμορφώνεται μετά την παρακράτηση της  προηγούμενης παραγράφου και διακόπτεται με τη συμπλήρωση του 60ού έτους ηλικίας, και έχει ως εξής: 
                                                ΜΕΧΡΙ ΤΟΥ ΠΟΣΟΥ ΤΩΝ :       ΠΟΣΟΣΤΟ
                                               1.700,00 ΕΥΡΩ                     0 %
  1.700,01                               2.300,00 ΕΥΡΩ                     6 %
  2.300,01                               2.900,00 ΕΥΡΩ                     8 %
  2.900,01      ΕΥΡΩ                 ΚΑΙ ΠΑΝΩ                         10 %
γ.- Από 1 Νοεμβρίου  2011, σύμφωνα με το άρθρο 2 του   Νόμου 4024/2011 (ΦΕΚ226/Α/27.10. 2011), έχουμε μείωση των συντάξεων, ως εξής :
   (1).-   20% για σύνταξη πάνω από 1.200 ΕΥΡΩ.
   (2).-  40% για σύνταξη πάνω από 1.000 ΕΥΡΩ, εφόσον ο δικαιούχος είχε  ηλικία κάτω των 55 ετών .Η μείωση αυτή διακόπτεται από την πρώτη του επόμενου μήνα από εκείνον κατά τον οποίο συμπληρώνεται το 55ο έτος της ηλικίας, αλλά συνεχίζεται κανονικά η πρώτη, δηλαδή 20% για σύνταξη πάνω από 1.200 ΕΥΡΩ. Για τις παρακρατήσεις αυτές λαμβάνονται υπόψη τα ποσά που παρακρατήθηκαν για την Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων, σύμφωνα με την προηγούμενη παράγραφο.
δ.- Από 1 Ιανουαρίου 2012,σύμφωνα το άρθρο 6 του Νόμου 4051/2012 (ΦΕΚ40/Α/29.02.2012)  έχουμε μείωση των συντάξεων, εφόσον αυτές υπερβαίνουν τα 1.300 ΕΥΡΩ, κατά 12%. Για την παρακράτηση αυτή λαμβάνεται υπόψη το ποσό της καταβλητέας σύνταξης την 01.01.2012(Αρχική μείον προηγούμενες μειώσεις) και δεν μπορεί να υπολείπεται των 1.300,00 ΕΥΡΩ.


2.-ΕΤΕΑΜ
α-Από 1 Σεπτεμβρίου  2011 θεσπίστηκε η  Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων και για τις επικουρικές συντάξεις, με το άρθρο 44 του Νόμου 3996/2011(ΦΕΚ152/Α/11.07.2011) και έχει  ως εξής :
ΓΙΑ ΠΟΣΑ ΑΠ0           ΜΕΧΡΙ ΤΟΥ ΠΟΣΟΥ ΤΩΝ :       ΠΟΣΟΣΤΟ
                                                 300,00 ΕΥΡΩ                     0 %
    300,01                                  350,00 ΕΥΡΩ                     3 % και όχι κάτω από 300,00 ΕΥΡΩ
    350,01                                  400,00 ΕΥΡΩ                     4 %
    400,01                                  450,00 ΕΥΡΩ                     5%
    450,01                                  500,00 ΕΥΡΩ                     6 %
    500,01                                  550,00 ΕΥΡΩ                     7 %
    550,01                                  600,00 ΕΥΡΩ                     8 %
    600,01                                  650,00 ΕΥΡΩ                     9 %
    650,01      ΕΥΡΩ                   ΚΑΙ ΠΑΝΩ                       10 %
β.- Από 1 Νοεμβρίου  2011, σύμφωνα με το άρθρο 2 του   Νόμου 4024/2011 (ΦΕΚ226/Α/27.10.2011), έχουμε μείωση της  επικουρικής σύνταξης, εφόσον  αυτή υπερβαίνει το ποσό των 150,00 ΕΥΡΩ, κατά 30%. Το ποσό της σύνταξης μετά την ανωτέρω μείωση δεν δύναται να υπολείπεται των 150,00 ΕΥΡΩ.
γ.- Από 1 Ιανουαρίου   2012 σύμφωνα το άρθρο 6 του Νόμου .4051/2012 (ΦΕΚ40/Α/ 29.02.2012)  έχουμε μείωση επικουρικής σύνταξης, ως εξής:
ΓΙΑ ΠΟΣΑ ΑΠ0           ΜΕΧΡΙ ΤΟΥ ΠΟΣΟΥ ΤΩΝ :       ΠΟΣΟΣΤΟ
                                                       200,00 ΕΥΡΩ                        0 %
    200,01                                 250,00 ΕΥΡΩ                   10 % και όχι κάτω από 200,00 ΕΥΡΩ.
    250,01                                 300,00 ΕΥΡΩ                    15 % και όχι κάτω από 225,00 ΕΥΡΩ.
            300,01        ΕΥΡΩ                    ΚΑΙ ΠΑΝΩ                            20 % και όχι κάτω  από  255,00 ΕΥΡΩ.
Για την παρακράτηση αυτή λαμβάνεται υπόψη το ποσό της καταβλητέας σύνταξης την 01.01.2012 (Αρχική μείον προηγούμενες μειώσεις).
3.- ΜΕΙΩΣΗ ΚΑΙ ΤΩΝ ΔΥΟ ΠΙΟ  ΠΑΝΩ  ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ
    Από 1 Ιανουαρίου 2013, σύμφωνα με το άρθρο πρώτο της παραγράφου ΙΑ της υποπαραγράφου ΙΑ.5 της περ.1  με το Ν.4093/2012 (ΦΕΚ222/Α/12.11.2012, σελίδα 5.606) το άθροισμα των συντάξεων (ΤΑΠΟΤΕ & ΕΤΕΑΜ) άνω των 1.000,00 ΕΥΡΩ μειώνονται , ως εξής: 

ΓΙΑ ΠΟΣΑ ΑΠ0           ΜΕΧΡΙ ΤΟΥ ΠΟΣΟΥ ΤΩΝ :       ΠΟΣΟΣΤΟ
                                              1.000,00 ΕΥΡΩ                     0 %
  1.000,01                              1.500,00 ΕΥΡΩ                     5 % και όχι κάτω από 1.000,01 ΕΥΡΩ
  1.500,01                              2.000,00 ΕΥΡΩ                   10 % και όχι κάτω από 1.425,01 ΕΥΡΩ
  2.000,01                              3.000,00 ΕΥΡΩ                   15 % και όχι κάτω από 1.800,01 ΕΥΡΩ
        3.000,01      ΕΥΡΩ              ΚΑΙ ΠΑΝΩ                           20 % και όχι κάτω από 2.550,01 ΕΥΡΩ
4.- ΡΗΤΡΑ ΜΗΔΕΝΙΚΟΥ ΕΛΛΕΙΜΜΑΤΟΣ
    Μείωση όλων των επικουρικών κατά 5,2%, από 1 Ιουλίου 2014, στα πλαίσια των διατάξεων της υποπαραγράφου ΙΑ.2 της παραγράφου ΙΑ του Νόμου 4254/2014 (ΦΕΚ85/Α/07.04.2014, σελίδες 1.426 & 1.427) και του άρθρου 39 του Νόμου 4052 (41/Α/01.03.2012), για ρήτρα μηδενικού ελλείμματος στα επικουρικά Ταμεία.
5. ΠΕΡΙΚΟΠΗ ΤΩΝ ΔΩΡΩΝ
1.-Τον Μάιο του 2010 με την παράγραφο 10 του τρίτου άρθρου του Νόμου 3845 (ΦΕΚ65/Α/0 6.05.2010) ψηφίστηκε η περικοπή των δώρων, δηλαδή του δώρου Πάσχα, Επιδόματος Αδείας και Δώρου Χριστουγέννων της κύριας σύνταξης και έγινε η υποκατάστασή τους με επίδομα συνολικού ποσού 800 ΕΥΡΩ και μόνο γι’ αυτούς που ήσαν άνω των 60 ετών και είχαν μηνιαίες αποδοχές μέχρι 2.500,00 ΕΥΡΩ. Οι επικουρικές συντάξεις παρέμειναν στα ίδια επίπεδα.
2.-Τα επιδόματα αυτά, τόσο της κύριας όσο και της επικουρικής, καταργήθηκαν με  τη διάταξη του άρθρου πρώτου, της παραγράφου ΙΑ, της υποπαραγράφου ΙΑ 6 του Νόμου 4093/2012(ΦΕΚ222/ Α/12.11.2012 σελίδα 5.606). 
3.-Το έτος 2019 με τις διατάξεις του άρθρου 120 του Νόμου 4611 (ΦΕΚ73/Α/17.05.2019) χορηγήθηκε η «13η» σύνταξη ανάλογα με το ποσό της ακαθάριστης μηνιαίας κύριας σύνταξης, ως εξής: 
α.- Για ποσό έως 500,00 ΕΥΡΩ, σε ποσοστό 100%.
β.-Για ποσό από 500,01 ΕΥΡΩ έως και 600,00 ΕΥΡΩ, σε ποσοστό 70%.
γ-Για ποσό από 600,01 ΕΥΡΩ έως και 1.000,00 ΕΥΡΩ, σε ποσοστό 50%.
δ-Για ποσό από 1.000,01 ΕΥΡΩ έως και άνω,  σε ποσοστό 30%.
4.- Ωστόσο και αυτή μη μορφή δώρου καταργήθηκε με το άρθρο 47 του Νόμου 4670/2020 (ΦΕΚ43/Α/28.02.2020).     
. 6.- ΕΙΣΦΟΡΑ ΚΡΑΤΗΣΗΣ ΑΣΘΕΝΕΙΑΣ
1.- Οι συνταξιούχοι του ΤΑΠΟΤΕ, βάσει καταστατικών διατάξεων του Ταμείου, είχαν κράτηση ασθενείας 5% επί του ποσού της σύνταξης για τον άμεσα ασφαλισμένο, προσαυξανόμενο κατά 0,5% για κάθε προστατευόμενο μέλος.  
2.- Από 1 Ιανουαρίου 2012 μέχρι 30 Ιουνίου 2016 σύμφωνα με τις διατάξεις των Νόμων 3918/2011(ΦΕΚ31/Α/02.03.2011) και 3984/2011(ΦΕΚ150/28.06.2011), όλοι οι ενταχθέντες στο ΕΟΠΥΥ κατέβαλαν κράτηση ασθενείας 4%,επί του ποσού της κύριας σύνταξης πριν από τις περικοπές που ξεκίνησαν το 2010, ενώ οι συνταξιούχοι του ΤΑΠΟΤΕ συνέχισαν να πληρώνουν με βάση τα αναφερόμενα στην προηγούμενη παράγραφο, μέχρι που εκδόθηκε η αριθ.80/Α30/472/39/11.10.2013 Εγκύκλιος του ΙΚΑ, που αποσαφήνισε την κατάσταση και έδωσε εντολή για καταβολή των αναδρομικών σε τέσσερις ισόποσες δόσεις. Ωστόσο με Ν.4501/2017(ΦΕΚ178/Α/22.11.2017) επεστράφησαν άτοκα στους δικαιούχους τα ποσά που αντιστοιχούν στις μειώσεις των Νόμων 4024/2011,4051/2012 και 4092/2012, δηλαδή σε όλες, πλην αυτών που αντιστοιχούν στην Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων με τους  Ν.3863 & 3865/2010 και 3996/2011.
3.-  Με το Νόμο 4387/2016 (ΦΕΚ85/Α/12.05.2016) μεταβλήθηκε ο τρόπος υπολογισμού της κράτησης, η οποία έκτοτε υπολογίζεται επί του καταβαλλόμενου ποσού κύριας και επικουρικής σύνταξης, σε ποσοστό 6%.
Γ.- ΕΠΑΝΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ
Με βάση τα πιο πάνω θα εξετάσουμε στη συνέχεια την πορεία των συντάξεων (ΤΑΠΟΤΕ & ΕΤΕΑΜ), από το έτος 2010 μέχρι και την αναπροσαρμογή τους με τους Νόμους 4387/2016 και 4670/2020.
1.- ΕΠΑΝΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΚΥΡΙΑΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ (ΤΑΠΟΤΕ)
α- Σύμφωνα με το Νόμο 4387/2016 (ΦΕΚ85/Α/12.05.2016) υπολογίστηκε ;
(1).- Η δικαιούμενη εθνική σύνταξη με βάση τα έτη ασφάλισης και κυμαίνεται από 345,69 ΕΥΡΩ (για χρόνο ασφάλισης μέχρι 15 έτη ) έως 384,00 ΕΥΡΩ (για χρόνο ασφάλισης 20 και πλέον έτη). και
 (2).-  Τα κατ’ έτος ποσοστά αναπλήρωσης, σύμφωνα με την παράγραφο 4 του άρθρου 8 του πιο πάνω Νόμου, μέχρι 30.09.2019, με βάση το ασφάλιστρο του ΙΚΑ, είναι τα πιο κάτω:
ΑΠΌ
0
έτη
μέχρι 
15
0,77%
,κατ' έτος,
δηλαδή
11,55%
για τα 
15
Έτη
ΑΠΌ
15,01
έτη
μέχρι 
18
0,84%
,κατ' έτος,
δηλαδή
14,07%
για τα 
18
Έτη
ΑΠΌ
18,01
έτη
μέχρι 
21
0,90%
,κατ' έτος,
δηλαδή
16,77%
για τα 
21
Έτη
ΑΠΌ
21,01
έτη
μέχρι 
24
0,96%
,κατ' έτος,
δηλαδή
19,65%
για τα 
24
Έτη
ΑΠΌ
24,01
έτη
μέχρι 
27
1,03%
,κατ' έτος,
δηλαδή
22,74%
για τα 
27
Έτη
ΑΠΌ
27,01
έτη
μέχρι 
30
1,21%
,κατ' έτος,
δηλαδή
26,37%
για τα 
30
Έτη
ΑΠΌ
30,01
έτη
μέχρι 
33
1,42%
,κατ' έτος,
δηλαδή
30,63%
για τα 
33
Έτη
ΑΠΌ
33,01
έτη
μέχρι 
36
1,59%
,κατ' έτος,
δηλαδή
35,40%
για τα 
36
Έτη
ΑΠΌ
36,01
έτη
μέχρι 
39
1,80%
,κατ' έτος,
δηλαδή
40,80%
για τα 
39
Έτη
ΑΠΌ
39,01
έτη
μέχρι 
42
2,00%
,κατ' έτος,
δηλαδή
46,80%
για τα 
42
Έτη
 Και για πάνω από 42 έτη 2,00% κατ’ έτος .
β.-Τα πιο πάνω ποσοστά αναπλήρωσης, σύμφωνα με το Νόμο 4670/2020 (ΦΕΚ43/Α/28.02.2020) και ειδικότερα των διατάξεων του άρθρου 24, τροποποιήθηκαν, από 01.10.2019,  για αυτούς που είχαν πάνω από 30 χρόνια υπηρεσίας, ως ακολούθως: 
ΑΠΌ
30,01
έτη
μέχρι 
33
1,98%
,κατ' έτος,
δηλαδή
32,31%
για τα 
33
Έτη
ΑΠΌ
33,01
έτη
μέχρι 
36
2,50%
,κατ' έτος,
δηλαδή
39,81%
για τα 
36
Έτη
ΑΠΌ
36,01
έτη
μέχρι 
40
2,55%
,κατ' έτος,
δηλαδή
50,01%
για τα 
40
Έτη
 Και για πάνω από 40 έτη και πάνω 0,50% κατ’ έτος.
Η ρύθμιση αυτή είναι απότοκος σειράς αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας και ειδικότερα αυτής της Ολομέλειας με αριθμό 1891/2019, σύμφωνα με την οποία το ανταποδοτικό μέρος της σύνταξης με 40 χρόνια υπηρεσίας δεν μπορεί να είναι μικρότερο από το 50% των συνταξίμων αποδοχών .
γ.- Η δικαιούμενη ανταποδοτική σύνταξη αυξάνεται, με βάση το χρόνο ασφάλισης και τις εισφορές κλάδου σύνταξης, εφόσον αυτές ήταν υπέρτερες από αυτές του ΙΚΑ, που ήταν 20% (6,67% για τον ασφαλισμένο και 13,33% για τον εργοδότη), οπότε στην περίπτωση αυτή εφαρμόζεται το άρθρο 30 παρ.1 του πιο πάνω Νόμου, δηλαδή θα υπολογίζεται επί πλέον ποσοστό αναπλήρωσης, με ετήσιο συντελεστή 0,075% για καθεμιά ποσοστιαία μονάδα (1%) της επί πλέον εισφοράς και έχουμε:
ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΤΟΥ ΟΣΕ ΚΑΙ ΤΩΝ ΕΛΤΑ
ΑΠΌ
ΕΩΣ
ΑΣΦ.
ΕΡΓ.
ΣΥΝ.
ΕΠΙ
ΣΥΝ.
ΤΟ
ΤΑ

ΑΝΑΚ.


%
%
%
ΠΛΕΟΝ
ΑΝΠΛ.
ΕΤΟΣ
ΕΤΗ


1/6/90
31/12/90
4,0000
18,0000
22,0000
2,0000
0,075
0,15
  7/12
0,09

1/1/91
31/12/92
6,0000
24,0000
30,0000
10,0000
0,075
0,75
2
1,50
1,59
1/1/93
31/12/93
7,6700
24,0000
31,6700
11,6700
0,075
0,88
1
0,88
2,46
1/1/94
31/12/94
9,3400
24,0000
33,3400
13,3400
0,075
1,00
1
1,00
3,46
1/1/95
31/12/12
11,0000
24,0000
35,0000
15,0000
0,075
1,13
18
20,25
23,71
1/1/13
31/12/15
9,9175
21,3325
31,2500
11,2500
0,075
0,84
3
2,53
26,24
1/1/16
31/12/16
8,8350
18,6650
27,5000
7,5000
0,075
0,56
1
0,56
26,81
1/1/17
31/12/17
8,2900
17,3300
25,6200
5,6200
0,075
0,42
1
0,42
27,23
1/1/18
31/12/18
7,7500
15,9900
23,7400
3,7400
0,075
0,28
1
0,28
27,51
1/1/19
31/12/19
7,2200
14,6700
21,8900
1,8900
0,075
0,14
1
0,14
27,65
1/1/20
31/12/20
6,6700
13,3300
20,0000
0,0000
0,075
0,00
0
0,00
27,65








29  και 7/12
27,65

ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΤΟΥ ΟΤΕ , ΘΥΓΑΤΡΙΚΕΣ ΚΑΙ ΛΟΙΠΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΤΟΥ
ΑΠΌ
ΕΩΣ
ΑΣΦ.
ΕΡΓ.
ΣΥΝ.
ΕΠΙ
ΣΥΝ.
ΤΟ
ΤΑ

ΑΝΑΚ.


%
%
%
ΠΛΕΟΝ
ΑΝΠΛ.
ΕΤΟΣ
ΕΤΗ


1/6/90
31/12/90
4,0000
18,0000
22,0000
2,0000
0,075
0,15
  7/12
0,09

1/1/91
31/12/92
6,0000
24,0000
30,0000
10,0000
0,075
0,75
2
1,50
1,59
1/1/93
31/12/93
7,6700
25,0000
32,6700
12,6700
0,075
0,95
1
0,95
2,54
1/1/94
31/12/94
9,3400
25,0000
34,3400
14,3400
0,075
1,08
1
1,08
3,61
1/1/95
31/12/12
11,0000
25,0000
36,0000
16,0000
0,075
1,20
18
21,60
25,21
1/1/13
31/12/15
9,9175
22,0825
32,0000
12,0000
0,075
0,90
3
2,70
27,91
1/1/16
31/12/16
8,8350
19,1650
28,0000
8,0000
0,075
0,60
1
0,60
28,51
1/1/17
31/12/17
8,2900
17,7000
25,9900
5,9900
0,075
0,45
1
0,45
28,96
1/1/18
31/12/18
7,7500
16,2500
24,0000
4,0000
0,075
0,30
1
0,30
29,26
1/1/19
31/12/19
7,2200
14,7900
22,0100
2,0100
0,075
0,15
1
0,15
29,41
1/1/20
31/12/20
6,6700
13,3300
20,0000
0,0000
0,075
0,00
0
0,00
29,41








29  και 7/12
29,41

ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΤΟΥ τ. ΤΑΠΟΤΕ
ΑΠΌ
ΕΩΣ
ΑΣΦ.
ΕΡΓ.
ΣΥΝ.
ΕΠΙ
ΣΥΝ.
ΤΟ
ΤΑ

ΑΝΑΚ.


%
%
%
ΠΛΕΟΝ
ΑΝΠΛ.
ΕΤΟΣ
ΕΤΗ


1/10/90
31/12/90
6,6700
18,0000
24,6700
4,6700
0,075
0,35
  1/4 
0,09

1/1/91
31/12/92
6,6700
24,0000
30,6700
10,6700
0,075
0,80
2
1,60
1,69
1/1/93
31/12/93
6,6700
24,0000
30,6700
10,6700
0,075
0,80
1
0,80
2,49
1/1/94
31/12/94
6,6700
24,0000
30,6700
10,6700
0,075
0,80
1
0,80
3,29
1/1/95
31/12/12
6,6700
24,0000
30,6700
10,6700
0,075
0,80
18
14,40
17,69
1/1/13
31/12/15
6,6700
21,3325
28,0025
8,0025
0,075
0,60
3
1,80
19,49
1/1/16
31/12/16
6,6700
18,6650
25,3350
5,3350
0,075
0,40
1
0,40
19,89
1/1/17
31/12/17
6,6700
17,3300
24,0000
4,0000
0,075
0,30
1
0,30
20,19
1/1/18
31/12/18
6,6700
15,9900
22,6600
2,6600
0,075
0,20
1
0,20
20,39
1/1/19
31/12/19
6,6700
14,6700
21,3400
1,3400
0,075
0,10
1
0,10
20,49
1/1/20
31/12/20
6,6700
13,3300
20,0000
0,0000
0,075
0,00
0
0,00
20,49








29  και 1/4 
20,49

δ.- Τα βασικά στοιχεία επανυπολογισμού των συντάξεων είναι: 
(1).Οι συντάξιμες αποδοχές, όπως αυτές που είχαν διαμορφωθεί στις 31.12.2014, βρίσκονται εάν από το σύνολο των μεικτών ποσών της σύνταξης που αναφέρονται στο «ΜΗΝΙΑΙΟ ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΠΛΗΡΩΜΗΣ ΣΥΤΑΞΗΣ» αφαιρεθούν τα οικογενειακά επιδόματα και το νέο ποσό αντιστοιχηθεί στο 100%. Δηλαδή στην περίπτωσή μας, με βάση τα στοιχεία του παραδείγματος μας, είναι 2.403,77-218,52= 2.185,25 που είναι το 80% των συνταξίμων αποδοχών. Άρα το 100% των συνταξίμων αποδοχών είναι  (2.185,25Χ100)/80=2.731,56. Εάν η διαφορά είναι μικρότερη, κατ απόλυτη τιμή, του 5% θεωρείται ότι τα στοιχεία είναι ορθά. Εάν η διαφορά είναι μεγαλύτερη, κατ απόλυτη τιμή, του 5% τότε θέλει περαιτέρω έρευνα από το φορέα συνταξιοδότησης, όπως προβλέπει η εγκύκλιος Φ80000/οικ.60258/1471 του Υπουργείου Εργασίας & κοινωνικής Αλληλεγγύης που εκδόθηκε στις 23/12/2016.
(2).- Οι ημέρες ασφάλισης εργασίας βρίσκονται, εάν κάθε μήνας υπολογισθεί με 25 ημέρες ασφάλισης. Δηλαδή στην περίπτωσή μας είναι 34 έτη Χ12 μήνες ο κάθε χρόνος =408 μήνες + 2 μήνες = 410Χ25= 10.250 ημέρες.
(3).- Τα ετήσια ποσοστά αναπλήρωσης, για την κύρια σύνταξη.
2.-ΕΠΑΝΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ (ΕΤΕΑΜ)
Σύμφωνα με την αριθ.25909/470/07-06-2016 απόφαση του Υφυπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΦΕΚ1605/Β/07.06.2016 και με τις διορθώσεις στο ΦΕΚ1623/Β/08.06.2016), που εκδόθηκε σ’ εφαρμογή των διατάξεων του  άρθρου 96 του Νόμου 4387/2016 (ΦΕΚ85/Α/12.05.2016), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 56 του Νόμου 4445 (ΦΕΚ236/Α/19.12.2016), για να νομιμοποιηθεί το περιεχόμενό της, ο επανυπολογισμός της επικουρικής σύνταξης θα έπρεπε να γίνει σύμφωνα με τα άρθρα 1, 2 και 3 της προαναφερόμενης απόφασης και ειδικότερα:
α.- Του άρθρου 1 παρ.1 που ορίζει το ετήσιο ποσοστό αναπλήρωσης ARn = 0,45%.
β.-Του άρθρου 2 παρ. 2 που ορίζει το συντελεστή επανυπολογιασμού (ΣΕ) των καταβαλλομένων ανά τομέα επικουρικών συντάξεων υπολογισμού ΣΕ = ARn/ARo. Με  ΣΕ<  = με το 1.
γ.-Του άρθρου 3 παρ.2 (συνταξιούχος που προέρχεται από το ΕΤΕΑΜ), όπου ο γενικός τύπος υπολογισμού του ARo κάθε σύνταξης, λόγω μη ύπαρξης καταστατικής διάταξης ετήσιου ποσοστού αναπλήρωσης είναι : ARo = P/PS*Ys, δηλαδή ορίζεται ως ο σταθμισμένος μέσος του λόγου της καταβαλλομένης σύνταξης (Ρ) προς το γινόμενο των συντάξιμων ασφαλιστέων αποδοχών (PS) επί των ετών ασφάλισης (YS).
δ.-Η αναπροσαρμογή των συντάξεων που πραγματοποιήθηκε τον Αύγουστο του 2016 έγινε, σύμφωνα με το από 31.08.2016 Δελτίο Τύπου του ΕΤΕΑ, με βάση τις καταστατικές διατάξεις που όριζαν ετήσιο ποσοστό αναπλήρωσης, το ποσοστό εισφοράς κάθε Ταμείου και το ποσό της καταβαλλομένης σύνταξης (μικτή σύνταξη μείον μειώσεις των Νόμων 4024,4051,4052 και 4093). Στην κατηγορία αυτή ανήκουν οι συνταξιούχοι που πήραν σύνταξη από το ΕΤΕΑΜ, με βάση τις διατάξεις του ΤΕΑΜ.Ο επανυπολογισμός αυτός δεν έγινε με βάση κάθε καταβαλλόμενη επικουρική σύνταξη ανά ήδη συνταξιούχο και η διαδικασία δεν πραγματοποιήθηκε ανά σύνταξη, όπως ορίζει η παράγραφος 4 της επίμαχης Υπουργικής απόφασης, αλλά με βάση το μέσο όρο των δεδομένων για όλους τους συνταξιούχους κάθε ασφαλιστικού Ταμείου, όπως αναφέρεται στο αριθ.11545//23.05.2019 έγγραφο του ΕΤΕΑΕΠ προς το Σύλλογο Συνταξιούχων  της Alpha Bank.
ε.-Η αναπροσαρμογή των συντάξεων που πραγματοποιήθηκε τον Σεπτέμβριο του 2016, σύμφωνα με το πιο πάνω Δελτίο Τύπου του ΕΤΕΑ, λόγω μη ύπαρξης καταστατικής διάταξης, που να όριζε ετήσιο ποσοστό αναπλήρωσης, έγινε με τη χρήση συντελεστή (ΣΕ) κατά τέως Ταμείο που προήλθε από τη στάθμιση των ετών ασφάλισης, των ασφαλιστικών αποδοχών, των καταβαλλομένων παροχών και των ποσοστών εισφοράς των συνταξιούχων κατηγορίας γήρατος. Στην κατηγορία αυτή ανήκουν οι συνταξιούχοι που πήραν σύνταξη από το ΕΤΕΑΜ, με βάση τις διατάξεις του ΕΤΕΑΜ.
Δ.-ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ
    Ασφαλισμένος, κατά τις διατάξεις του καταστατικού του ΤΑΠΟΤΕ, που απεχώρησε από την ενεργό υπηρεσία του ΟΣΕ στις 30-09-2006 με 34 έτη και 2 μήνες ασφάλισης στο ΤΑΠΟΤΕ και 25 έτη στο ΕΤΕΑΜ (κατά τις διατάξεις του ΕΤΕΑΜ) , συντάξιμες αποδοχές 2.500,00 ΕΥΡΩ, ποσοστό σύνταξης 80% οικογενειακό επίδομα 10%  και με τις αυξήσεις που έλαβε το 2007 και το 2008 οι συντάξεις του είχαν την πιο κάτω εξέλιξη: 
1.-  ΜΕΙΩΣΕΙΣ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ

ΑΠΌ ΤΑΠΟΤΕ

ΑΠΌ ΕΤΕΑΜ
ΣΥΝΤΑΞΙΜΕΣ ΑΠΟΔΟΧΕΣ
2.500,00
ΣΥΝΤΑΞΙΜΕΣ ΑΠΟΔΟΧΕΣ
2.500,00
ΣΥΝΤΑΞΗ ΤΟ 80%
2.000,00
ΣΥΝΤΑΞΗ  ΤΑ 25/35 ΤΟΥ 20%
357,14
ΑΥΞΗΣΗ 4% ΑΠΌ 1/1/2007
80,00
ΑΥΞΗΣΗ 4% ΑΠΌ 1/1/2007
14,29
ΑΥΞΗΣΗ 3% ΑΠΌ 1/1/2008
62,40
ΑΥΞΗΣΗ 3% ΑΠΌ 1/1/2008
11,14
ΑΥΞΗΣΗ 2% ΑΠΌ 1/10/2008
42,85
ΑΥΞΗΣΗ 2% ΑΠΌ 1/10/2008
7,65
ΑΠΌ 1/1/2009 = 0%
0,00
ΑΠΌ 1/1/2009 = 0%
0,00
ΣΥΝΟΛΟ ΑΥΞΗΣΕΩΝ
185,25
ΣΥΝΟΛΟ ΑΥΞΗΣΕΩΝ
33,08
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟ ΕΠΙΔΟΜΑ 10%
218,52


ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΣΥΝΤΑΞΗ
2.403,77
ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΣΥΝΤΑΞΗ
390,22
ΜΕΙΩΣΕΙΙΣ

ΜΕΙΩΣΕΙΣ

Ν.3996/2011= 9% 
216,34
Ν.3996/2011= 4% Από 1/9/2011
15,61
ΝΕΟ ΥΠΟΛΟΙΠΟ ΣΥΝΤΑΞΗΣ
2.187,43


Ν.4024/2011 = 20% Από 1/11/2011,
197,49
ΝΕΟ ΥΠΟΛΟΙΠΟ ΣΥΝΤΑΞΗΣ
374,61
 για πάνω από 1200 ΕΥΡΩ

Ν.4024/2011 = 30% Από 1/11/2011,

ΝΕΟ ΥΠΟΛΟΙΠΟ ΣΥΝΤΑΞΗΣ
1.989,95
 για πάνω από 150 ΕΥΡΩ
67,38
Ν.4051/2012=12% Από 1/1/2012,
82,79
ΝΕΟ ΥΠΟΛΟΙΠΟ ΣΥΝΤΑΞΗΣ
307,23
για πάνω από 1300 ΕΥΡΩ

Ν.4051/2012=20% Από 1/1/2012,

ΣΥΝΟΛΟ Ν,4024&4051
280,28

52,23
ΑΚΑΘΑΡΙΣΤΗ ΣΥΝΤΑΞΗ ΤΗΝ 1/1/2013
1.907,15
αλλά όχι κάτω από 255 ΕΥΡΩ
255,00


ΝΕΟ ΥΠΟΛΟΙΠΟ ΣΥΝΤΑΞΗΣ
255,00
Ν.4093/2012

ΣΥΝΟΛΟ Ν,4024&4051
119,61
ΣΥΝΤΑΞΗ ΤΑΠΟΤΕ
1.907,15
ΑΚΑΘΑΡΙΣΤΗ ΣΥΝΤΑΞΗ ΤΗΝ 1/1/2013
255,00
ΣΥΝΤΑΞΗ ΕΤΕΑΜ
255,00
Ν.4093/2012

ΣΥΝΟΛΟ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ
2.162,16
ΑΝΑΛΟΓΙΑ ΕΤΕΑΜ
38,25
ΜΕΙΩΣΗ 15%
324,32
ΝΕΟ ΥΠΟΛΟΙΠΟ ΣΥΝΤΑΞΗΣ ΕΤΕΑΜ
216,75
ΑΝΑΛΟΓΙΑ ΤΑΠΟΤΕ
286,07
ΜΕΩΣΗ 5,2 % ΑΠ0 1/7/2014 ΡΉΤΡΑ
11,27
ΑΝΑΛΟΓΙΑ ΕΤΕΑΜ
38,25
 ΜΗΔΕΝΙΚΟΥ ΕΛΛΕΙΜΜΑΤΟΣ

ΤΕΛΙΚΟ ΥΠΟΛ. ΣΥΝΤΑΞΗΣ ΤΑΠΟΤΕ
1.621,08
ΤΕΛΙΚΟ ΥΠΟΛ.ΣΥΝΤΑΞΗΣ ΕΤΕΑΜ
205,48




2.-  ΕΠΑΝΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΚΥΡΙΑΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ (ΤΑΠΟΤΕ)
α.-Το ποσοστό αναπλήρωσης της κύριας σύνταξης με βάση το Νόμο 4387/2016, το οποίο ίσχυσε μέχρι 30.09.2019 ανέρχεται στο 49,24, και αναλύεται ως εξής: .
(1)-  Με βάση το ασφάλιστρο του ΙΚΑ στο 32,49 (για τα 33 έτη = 30,63, για το 34ο  έτος = 1,59 και για τους 2μήνες = 1,59/12Χ2=0,27).
(2)- Με βάση το ασφάλιστρο του ΤΑΠΟΤΕ, που ήταν υπέρτερο του ΙΚΑ στο 16,75 (από 01.06.1990 μέχρι 31.12,1994 = 3,46, από 01.01:1995 μέχρι 31.12.2005 =1,13Χ11= 12,43 και από 01.01.2006 μέχρι 30.09.2006 =1,13/12Χ9= 0,85).
β.-Το ποσοστό αναπλήρωσης της κύριας σύνταξης με βάση το Νόμο 4670/2020,                                                το οποίο  ισχύει 01/10/2019, ανέρχεται στο 51,98  και αναλύεται ως εξής:
      (1)-  Με βάση το ασφάλιστρο του ΙΚΑ στο 35,23 (για τα 33 έτη = 32,31, για το 34ο  έτος=                         2,50  και για τους 2μήνες = 2,50/12Χ2=0,42).
(2)- Με βάση το ασφάλιστρο του ΤΑΠΟΤΕ, που ήταν υπέρτερο του ΙΚΑ στο 16,75, για τους λόγους που αναφέρονται στην προηγούμενη παράγραφο α(2),
ΜΕ ΤΟ ΝΟΜΟ 4387/2016
ΠΑΛΑΙΟ ΠΟΣΟ

ΝΈΟ ΠΟΣΟ

ΜΕΙΚΤΑ ΠΟΣΑ

ΜΕΙΚΤΑ ΠΟΣΑ

Βασική Σύνταξη
2.000,00
Εθνική Σύνταξη
384,00
Οικογ.  Επιδόματα
218,52
Ανταποδοτική Σύνταξη
1.345,00
Λοιπά ποσά
185,25
(2.731,56Χ49,24%)

ΣΥΝΟΛΟ
2.403,77
ΣΥΝΟΛΟ
1.729,00
ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ / ΜΕΙΩΣΕΙΣ

ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ

ΕΑΣ (Ν.3863/10,3865/10,3986/11)
216,34
ΕΑΣ (Ν.3863/10,3865/10,3986/11)
103,74
(2.403,77)Χ9%

(1.729,00,46Χ6%)

Μείωση Ν.4024/11
197,49


Μείωση Ν.4051/12
82,79


Μείωση Ν.4093/12
286,07


Υγειονομική Περίθαλψη

Υγειονομική Περίθαλψη

1621,08Χ6%
97,26
(1.729,00-103,74)Χ6%)
97,52
ΣΥΝΟΛΟ ΚΡΑΤΗΣΕΩΝ
879,96
ΣΥΝΟΛΟ ΚΡΑΤΗΣΕΩΝ
201,26
ΠΑΛΑΙΟ ΠΟΣΟ ΣΥΝΤΑΞΗΣ ΠΡΟ ΦΟΡΟΥ
1.523,81
ΝΕΟ ΠΟΣΟ ΣΥΝΤΑΞΗΣ ΠΡΟ ΦΟΡΟΥ
1.527,74


ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΠΡΟΣΩΡΙΝΗ ΔΙΑΦΟΡΑ
-3,93
ΜΕ ΤΟ ΝΟΜΟ 4670/2020
ΠΑΛΑΙΟ ΠΟΣΟ

ΝΈΟ ΠΟΣΟ

ΜΕΙΚΤΑ ΠΟΣΑ

ΜΕΙΚΤΑ ΠΟΣΑ

Βασική Σύνταξη
2.000,00
Εθνική Σύνταξη
384,00
Οικογ. Επιδόματα
218,52
Ανταποδοτική Σύνταξη
1.419,86
Λοιπά ποσά
185,25
(2.731,56Χ51.98%)

ΣΥΝΟΛΟ
2.403,77
ΣΥΝΟΛΟ
1.803,86
ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ / ΜΕΙΩΣΕΙΣ

ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ

ΕΑΣ (Ν.3863/10,3865/10,3986/11)
216,34
ΕΑΣ (Ν.3863/10,3865/10,3986/11)
108,23
(2.403,77)Χ9%

(1.803,86Χ6%)

Μείωση Ν.4024/11
197,49


Μείωση Ν.4051/12
82,79


Μείωση Ν.4093/12
286,07


Υγειονομική Περίθαλψη

Υγειονομική Περίθαλψη

1621,08Χ6%
97,26
(1803,86-108,23)Χ6%
101,74
ΣΥΝΟΛΟ ΚΡΑΤΗΣΕΩΝ
879,96
ΣΥΝΟΛΟ ΚΡΑΤΗΣΕΩΝ
209,97
ΠΑΛΑΙΟ ΠΟΣΟ ΣΥΝΤΑΞΗΣ ΠΡΟ ΦΟΡΟΥ
1.523,81
ΝΕΟ ΠΟΣΟ ΣΥΝΤΑΞΗΣ ΠΡΟ ΦΟΡΟΥ
1.593,89


ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΠΡΟΣΩΡΙΝΗ ΔΙΑΦΟΡΑ
-70,08
3.-Με βάση τα πιο πάνω προκύπτουν τα εξής :
α.- H ανταποδοτική σύνταξη εξαρτάται από τις εισφορές που είχε πληρώσει ο συνταξιούχος στον ασφαλιστικό του βίο και υπολογίζεται με βάση τις συντάξιμες αποδοχές, τον χρόνο ασφάλισης και τα ετήσια ποσοστά αναπλήρωσης.
β.- Η προσωπική διαφορά προκύπτει από τη διαφορά ανάμεσα στο καταβλητέο ποσό πριν από τον Μάιο του 2016 και το ποσό που βγαίνει από τον επανυπολογισμό και εφόσον αυτό είναι μεγαλύτερο, όπως στην περίπτωσή μας, θα καταβληθεί σε δόσεις, διαφορετικά, δηλαδή αν είναι μικρότερο θα συμψηφισθεί με τις μελλοντικές αυξήσεις, σύμφωνα με το Νόμο 4583(ΦΕΚ212/Α/18.12.2018).



3.- ΕΠΑΝΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ (ΕΤΕΑΜ),
που είχε χορηγηθεί κατά τις διατάξεις του ΕΤΕΑΜ.
α.-Το Ρ, δηλαδή η καταβαλλόμενη σύνταξη, κατά την έναρξη ισχύος του Νόμου 4387/2016, ήταν 221,09 ΕΥΡΩ, ποσό που προκύπτει εάν από την αρχική σύνταξη των 390,22 ΕΥΡΩ  αφαιρεθούν οι κρατήσεις των Νόμων : 4024/2011 & 4051/2012 (119,61 ΕΥΡΩ), 4093/2012 (38,25 ΕΥΡΩ)  και  4052/2012 (11,27 ΕΥΡΩ) και συνολικά 169,13 ΕΥΡΩ.
β.- Το PS, δηλαδή οι συντάξιμες ασφαλιστέες αποδοχές υπολογισμού της σύνταξης του απονέμοντος Τομέα, Ταμείου ή Κλάδου του ΕΤΕΑ, ήταν 2.500,00 ΕΥΡΩ.
γ.- Το YS, δηλαδή ο συνολικός αριθμός ετών ασφάλισης στο κλάδο επικουρικής ασφάλισης, ήταν 25 χρόνια.
δ.-Το Aro προκύπτει, εάν στον τύπο της παρ.2 του άρθρου 3 της Υπουργικής Απόφασης αντικαταστήσουμε τα δεδομένα θα έχουμε : Aro = 221,09/(2.731,56X 25 )= 221,09/68.289,00 = 0,32%.
ε.-Kαι το ΣΕ προκύπτει, εάν στον τύπο ΣΕ = Arn/Aro. Με ΣΕ<ή = με το 1 (βλέπε  παρ.2  του άρθρου 2 της επίμαχης Υπουργικής Απόφασης) αντικαταστήσουμε τα δεδομένα θα έχουμε: ΣΕ = 0,45%/0,32%= 1,40. Δηλαδή μεγαλύτερο από το 1 και επομένως η σύνταξη αυτή δεν μειώθηκε.
στ.-Αντίθετα εάν το ΣΕ ήταν μικρότερος της μονάδας, για παράδειγμα 0,90, τότε θα είχαμε μείωση της επικουρικής σύνταξης κατά 22,11 ΕΥΡΩ, αφού κύρια και επικουρική σύνταξη ξεπερνούν τα 1.300,00 ΕΥΡΩ.
4.- ΑΚΥΡΩΣΗ ΕΠΑΝΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΩΝ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ
α- Με την αριθ. Φ80020/10553/Δ16.οικ.265/2020 εγκύκλιο του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων έγινε γνωστό ότι με άρθρο 44 του Νόμου 4670/2020 (ΦΕΚ 43/Α/28.02.2020) αντικαταστάθηκε το άρθρο 96 του Νόμου 4387/2016, που αφορά τις παροχές του Κλάδου Επικουρικής Ασφάλισης του πρώην ΕΤΕΑΕΠ και ήδη e-ΕΦΚΑ σε όλους τους ασφαλισμένους και συνταξιούχους του, σε συμμόρφωση με τις αποφάσεις 1889/2019 και 1890/2019 της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας. Οι αποφάσεις αυτές  έκριναν αντισυνταγματικές τις ρυθμίσεις που έγιναν και ακύρωσαν από τη δημοσίευσή τους, ήτοι από 4.10.2019, τις Υπουργικές Αποφάσεις οικ.23123/785/7.6.2016 (Β΄1604) «Καθορισμός των τεχνικών παραμέτρων σχετικά με τις παροχές του Ενιαίου Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης» και οικ.25909/470/7.6.2016 (Β΄1605 και με διόρθωση σφάλματος Β΄1623) «Αναπροσαρμογή καταβαλλόμενων συντάξεων του Ενιαίου Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης». 
β.-Η παράγραφος 2 του άρθρου 96 του Νόμου 4387/2016,  όπως είχε αντικατασταθεί με το άρθρο 56 του ν. 4445/2016, επαναδιατυπώθηκε προσαρμοσμένη στη νέα μορφή των άρθρων 17, 36 και 36Α του ν. 4387/2016 για την παράλληλη απασχόληση.  Η βασική αλλαγή που επέρχεται με την αντικατάσταση του άρθρου 96 του ν. 4387/2016 αφορά την κατάργηση, από 1.10.2019, του επανυπολογισμού και της αναπροσαρμογής των ήδη καταβαλλόμενων ή καταβλητέων την 12.5.2016 επικουρικών συντάξεων, βάσει προγενέστερου νομικού πλαισίου και όπως είχαν διαμορφωθεί στις 31.12.2014.
γ.-Με την αριθ. 1890/2019 απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ, σύμφωνα με τον καθηγητή κ. Αλέξη Μητρόπουλο (Ανακοίνωση ΕΝΥΠΕΚΚ, με ημερομηνία 18.11.2019), το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο, λαμβάνοντας ιδιαιτέρως υπόψη την τροποποίηση του Νόμου 4387/2016 με τον Νόμο 4445/2016 (άρθρο 56), νομιμοποίησε τη νεώτερη αυτή διάταξη, καθώς και την υπ’ αριθ. οικ.25909/470/7.6.2016 ΥΑ και μάλιστα αναδρομικά, δηλαδή από την έκδοσή της στις 7-6-2016 και την ακύρωσε, όχι όμως για τον τρόπο επανυπολογισμού και τις τεχνικές παραμέτρους αναπροσαρμογής των «παλαιών» επικουρικών συντάξεων (μέχρι 12-5-2016) τις οποίες  καθόριζε, αλλά κυρίως λόγω απουσίας αναλογιστικής μελέτης βιωσιμότητας, που όφειλε να εκπονήσει το Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης.
5.- ΣΗΜΕΙΩΣΗ:
Τυχόν μικροδιαφορές που βρίσκονται στους επιμέρους υπολογισμούς οφείλονται σε στρογγυλοποιήσεις.-