Τετάρτη 10 Απριλίου 2019

Σχέδιο «Β» της Cosco για παράκαμψη του Πειραιά.


H Κίνα υπέγραψε συμφωνία με την Ιταλία, για την εδραίωση στενής συνεργασίας σε ό,τι αφορά το μεγαλεπίβολο εγχείρημα του «Δρόμου του Μεταξιού», μιας σύγχρονης εμπορικής αρτηρίας που θα ενώνει εμπορικά την Ανατολή με την Δύση, μέσω ενός τεράστιου δικτύου οδικών αξόνων, λιμενικών υποδομών και σιδηροδρομικών συνδέσεων...
Στην δημιουργία εναλλακτικής πύλης εισόδου των κινεζικών προϊόντων στην Ευρώπη, αποκτώντας τη δυνατότητα παράκαμψης του Πειραιά, προχωρά η Cosco Shipping, κρατικός “βραχίονας” της Κίνας στον κλάδο της ναυτιλίας, την ώρα που τα επενδυτικά της σχέδια για τον Πειραιά προσκρούουν στην ελληνική γραφειοκρατία. Με την νέα συμφωνία της κινεζικής εταιρίας με την Ιταλική κυβέρνηση, η Cosco αποκτά πρόσβαση στις λιμενικές υποδομές της Ιταλίας, με επίκεντρο το λιμάνι της Τεργέστης.

Με την κίνηση η κινεζική εταιρία αποκτά έναν ισχυρό μοχλό πίεσης έναντι της Ελλάδας και, σύμφωνα με πληροφορίες του economistas.gr, ήδη έχει διαμηνύσει στην ελληνική κυβέρνηση ότι αν δεν ανοίξει ο δρόμος για την υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου στον Πειραιά θα εξεταστεί ακόμα και υποβάθμιση της επένδυσης με την αξιοποίηση άλλων λιμένων σε άλλες χώρες.
Στο πλαίσιο αυτό, η Κίνα υπέγραψε συμφωνία με την Ιταλία, για την εδραίωση στενής συνεργασίας σε ό,τι αφορά το μεγαλεπίβολο εγχείρημα του «Δρόμου του Μεταξιού», μιας σύγχρονης εμπορικής αρτηρίας που θα ενώνει εμπορικά την Ανατολή με την Δύση, μέσω ενός τεράστιου δικτύου οδικών αξόνων, λιμενικών υποδομών και σιδηροδρομικών συνδέσεων. Η είδηση έκανε ιδιαίτερη αίσθηση, καθώς πρόκειται για την πρώτη τέτοια συνεργασία με χώρα-μέλος του γκρουπ των ισχυρότερων οικονομικών του κόσμου (G20). 
Με τη συμφωνία, η Κίνα θα αποκτήσει πρόσβαση στις λιμενικές υποδομές της Ιταλίας, με το λιμάνι της Τεργέστης, αλλά και εκείνο της Γένοβας να εμφανίζονται ήδη ως βασικοί πρωταγωνιστές της συμφωνίας, καθώς ο κινεζικός κατασκευαστικός όμιλος China Communications Construction Company, θα αναλάβει την διαχείρισή τους, προχωρώντας και στα απαιτούμενα έργα υποδομής για την αναβάθμιση των λιμανιών.
Σε πρώτο πλάνο, αναμένεται να βρεθεί η Τεργέστη. Το λιμάνι της Αδριατικής είναι έτοιμο να παίξει τον ρόλο του «αντι-Πειραιά», ως μια εναλλακτική πύλη εισόδου των κινεζικών προϊόντων στην Γηραιά Ήπειρο. Όπως σπεύδουν να τονίσουν ειδικοί του κλάδου της ναυτιλίας, εκτός από την δέσμευση της Κίνας να αναβαθμίσει το σιδηροδρομικό δίκτυο της Ιταλίας, ώστε να ενισχυθεί η συνδεσιμότητα με τον εμπορικό διάδρομο Αδριατικής-Βαλτικής (συνδέει τα λιμάνια της Βαλτικής στο βορρά με εκείνα της Αδριατικής στο νότο), η συνεργασία με την Ιταλία, θα οδηγήσει αρκετούς ομίλους μεταφορών στο να επιλέξουν πλέον και το λιμάνι της Τεργέστης για τις ανάγκες τους, αποκτώντας μια ακόμα εναλλακτική έναντι του Πειραιά.
Πρόκειται για μια κίνηση που θα έπρεπε να θορυβήσει ακόμα περισσότερο τους καθ’ ημάς «ταγούς» της κατ’ επίφαση νομιμότητας και υπέρμαχους των ξένων επενδύσεων αρκεί αυτές να είναι «όπως τις θέλουμε εμείς», δηλαδή να μην θίγουν συμφέροντα και κυρίως να μη στερούν πολύτιμες ψήφους...
Είναι χαρακτηριστικό ότι η πρόσφατη απόρριψη μέρους του επενδυτικού σχεδίου του ΟΛΠ για το λιμάνι του Πειραιά (κι ενώ έχουν ήδη μεσολαβήσει σχεδόν δύο χρόνια αναμονής), έκανε τον γύρο του κόσμου και αναδείχθηκε από διεθνή μέσα, όχι μόνο της Κίνας, αλλά ακόμα και παγκοσμίως (σχετικό καυστικό δημοσίευμα για την Ελλάδα φιλοξένησε η Wall Street Journal).
Ωστόσο, πέραν της προφανούς αρνητικής δημοσιότητας για λόγους που ουδείς νοήμων άνθρωπος μπορεί να αντιληφθεί, πέραν των προφανών μικροπολιτικών σκοπιμοτήτων που εξυπηρετούνται, το ζήτημα έχει προφανή αντίκτυπο και στην Κίνα, η οποία πλέον προχωρά σε μια νέα στρατηγική, ώστε να μην βρίσκεται «όμηρος» των ελληνικών «ιδιαιτεροτήτων». Άλλωστε, η τελευταία αυτή εξέλιξη ήταν μόλις ένα από τα «επεισόδια» που έχουν διαδραματιστεί τα τελευταία χρόνια, μεταξύ Αθήνας και Πεκίνου, σε ό,τι αφορά το λιμάνι του Πειραιά.
Σύμφωνα με πληροφορίες η κινεζική εταιρία ήδη μετέφερε άτυπα στην ελληνική κυβέρνηση την απόφασή της να αναζητήσει δραστικές εναλλακτικές λύσεις, στην περίπτωση που συνεχιστούν οι καθυστερήσεις και τα εμπόδια στην υλοποίηση των επενδυτικών της σχεδίων στον Πειραιά. Μάλιστα, σύμφωνα με ορισμένες πηγές η απειλεί αυτή ήταν που κινητοποίησε την ελληνική κυβέρνηση την προηγούμενη εβδομάδα, συγκαλώντας έκτακτη σύσκεψη στο Μαξίμου για την απεμπλοκή του master plan της Cosco μετά την απόφαση του ΚΑΣ για την κήρυξη μεγάλου μέρους του Πειραιά ως αρχαιολογικού χώρου.

Το λιμάνι της Τεργέστης

Η Τεργέστη είναι ιδανικά τοποθετημένη για να επωφεληθεί. Διαθέτει καλές συνδέσεις, η τοποθεσία είναι εξαιρετική και το 2018 διαχειρίστηκε 1,4 εκατ. εμπορευματοκιβώτια. Μάλιστα, όπως επισημαίνουν στελέχη του κλάδου, το ιταλικό λιμάνι υπερτερεί του Πειραιά, από πλευράς τοποθεσίας, καθώς βρίσκονται εγγύτερα στην κεντρική Ευρώπη. Μέσω των σιδηροδρομικών συνδέσεων, η Τεργέστη συνδέεται απευθείας με τις αγορές της Αυστρίας, της Γερμανίας, της Δημοκρατίας της Τσεχίας, το Βέλγιο, την Ουγγαρία, τη Σλοβακία και το Λουξεμβούργο. 
Εκτός όμως από την Τεργέστη, η Cosco έχει αποκτήσει τον έλεγχο μιας σειράς άλλων λιμανιών στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου. Το τουρκικό λιμάνι Kumport και τα λιμάνια της Βαλένθια και του Μπιλμπάο, είναι χαρακτηριστικά παραδείγματα της κινητικότητας της Cosco Shipping Ports, η οποία έχει αποκτήσει στρατηγικές συμμετοχές σε Ελλάδα, Τουρκία, Ισπανία και πλέον και Ιταλία, διαθέτοντας την απαιτούμενη ευελιξία, προκειμένου να προστατευτεί απέναντι σε κάθε ενδεχόμενο.

economistas.gr