Σάββατο 5 Νοεμβρίου 2016

Ζημιές χωρίς φρένο στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας.


Σταθερά στο «κόκκινο» παραμένουν τα οικονομικά των επιχειρήσεων των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας.
Με βάση τους προϋπολογισμούς που δημοσιεύτηκαν στην εφημερίδα της Κυβερνήσεως, οι ζημιές για το 2016 αναμένεται να ανέλθουν συνολικά στα 77 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 44,7 εκατ. ευρώ αφορούν τα λεωφορεία - τρόλεϊ και τα υπόλοιπα 32,3 εκατ. ευρώ τις σταθερές συγκοινωνίες (μετρό, ηλεκτρικός, τραμ).


Πάντως, η διοίκηση του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας (ΟΑΣΑ), εκτιμά ότι παρά την απορρόφηση της αύξησης του ΦΠΑ, τις επιπλέον δαπάνες για νέα έργα που ήδη λειτουργούν, όπως αυτό της τηλεματικής, το συνολικό έλλειμμα θα κλείσει κάτω του εγκεκριμένου και συμφωνημένου με τους θεσμούς στόχου των 77 εκατ. ευρώ.
Ήδη, σύμφωνα με τα απολογιστικά οικονομικά μεγέθη του οκταμήνου 2016 προκύπτει ότι το έλλειμμα των εταιρειών του Ομίλου ΟΑΣΑ διαμορφώνεται σε 34 εκατ. ευρώ, δηλαδή σε ποσοστό περίπου 44% επί του ετήσιου εγκεκριμένου στόχου.


Για τη διαμόρφωση του προϋπολογισμού του 2016, όπως διευκρινίζεται από την διοίκηση, ελήφθησαν υπόψη νέα δεδομένα τα οποία δεν ίσχυαν για τον προϋπολογισμό του 2015 «και επομένως δεν μπορούν να γίνουν άμεσες συγκρίσεις μεταξύ δύο προϋπολογισμών που αφορούν ανόμοιες καταστάσεις και έχουν διαφορετικά χαρακτηριστικά».


Ειδικότερα, αναφέρεται ότι ο όμιλος ΟΑΣΑ απορρόφησε για ολόκληρο το 2016 την αύξηση του ΦΠΑ κατά δέκα μονάδες αρχικά, και κατά 11 μονάδες στη συνέχεια (από 13% στο 24%), ενώ αυτό ίσχυσε το 2015 μόνο για τέσσερις μήνες. Η απορρόφηση αυτή –αναφέρεται- αποτελεί σημαντικό μέγεθος για την κατάρτιση του προϋπολογισμού, καθώς το ποσό αυτό αφαιρείται από τα έσοδα του Ομίλου.


Επίσης, ο Όμιλος επωμίστηκε για ολόκληρο το 2016 τη διευρυμένη κοινωνική πολιτική για ελεύθερη μετακίνηση ευπαθών ομάδων του πληθυσμού, όπως για παράδειγμα αυτή των ανέργων, που για το 2015 ίσχυσε μόνο από το δεύτερο εξάμηνο.
Επιπλέον, από τον Σεπτέμβριο του 2015 στη ΣΤΑΣΥ επανεντάχθηκαν 204 άτομα, μετά από την έκδοση δικαστικών αποφάσεων, που επιβάρυναν τα λειτουργικά της έξοδα για ολόκληρο το 2016.


Ακόμα, σε ό,τι αφορά το ζήτημα της οικονομικής κατάστασης των εταιρειών του Ομίλου, ΟΣΥ Α.Ε. και ΣΤΑΣΥ Α.Ε., σημειώνεται ότι κληρονομήθηκαν από τη διαχείριση των προηγούμενων περιόδων συσσωρευμένες απλήρωτες υποχρεώσεις ετών προς τρίτους οι οποίες στις 31-12-2015 ανέρχονταν για την ΟΣΥ Α.Ε. στο ύψος των 112.329.617 ευρώ και για την ΣΤΑΣΥ Α.Ε. στο ύψος των 78.771.576 ευρώ, δηλαδή αθροιστικά στα 190 εκατ. ευρώ περίπου.


Ενδεικτικά αναφέρεται ότι το χρέος της ΟΣΥ προς τη ΔΕΠΑ, αλλά και για προμήθειες πετρελαίου και ανταλλακτικών, ανερχόταν σε 58 εκατ. ευρώ, προς τα Ασφαλιστικά Ταμεία 9 εκατ. ευρώ, ενώ της ΣΤΑΣΥ μόνο προς τη ΔΕΗ σε 18,3 εκατ. ευρώ.
Ταυτόχρονα, όπως υπογραμμίζεται, υπάρχει σταδιακή μείωση της κρατικής επιδότησης η οποία το 2013 ανερχόταν στα 182 εκατ ευρώ, το 2014 έπεσε στα 100 εκατ. ευρώ, το 2015 αυξήθηκε στα 108 εκατ. ευρώ, ενώ για φέτος προβλέπεται να μειωθεί και πάλι στα 86 εκατ. ευρώ.




TANEA.gr