Μετά τις ΤΡΑΙΝΟΣΕ και Rail Cargo Logistics Goldair έρχονται οι PEARL και GFR.
Βασικοί παίκτες για την παροχή υπηρεσιών σιδηροδρομικής έλξης από και προς την Κεντρική Ευρώπη με πύλη τα λιμάνιατου Πειραιά και της Θεσσαλονίκης στοχεύουν να καταστούν ακόμη δύο ιδιωτικές σιδηροδρομικές εταιρείες, που αναμένεται να αποκτήσουν πρόσβαση στο δίκτυο, εντείνοντας τον ανταγωνισμό.
Μετά την ιδιωτική πια ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τη Rail Cargo Logistics Goldair (κοινοπραξία της ελληνικής Goldair και των Αυστριακών Σιδηροδρόμων), η Piraeus Europe Asia Rail Logistics (PΕΑRL), σιδηροδρομικός βραχίονας της Cosco, πολύ σύντομα αναμένεται να γίνει η τρίτη σιδηροδρομική εταιρεία που μπορεί να ενεργοποιηθεί στο δίκτυο με την ολοκλήρωση του προγράμματος εκπαίδευσης των έξι μηχανοδηγών της. Η PEΑRL διαθέτει ισχυρούς δεσμούς με τους Κινέζους στον ΟΛΠ, καθώς μέχρι σήμερα εκτελεί χρέη μεσάζοντα για τη διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων της, συνάπτοντας συνεργασίες με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ αλλά και αντίστοιχα σιδηροδρομικά δίκτυα των γειτονικών μας χωρών. Εκτός από την Cosco, στο πελατολόγιό της ανήκει επίσης και η Transcombi, εταιρεία Logistics. Πέρυσι η PEΑRL διακίνησε 580 block trains (εμπορικά τρένα με containers) ανά κατεύθυνση, ενώ για φέτος ο αντίστοιχος αριθμός προβλέπεται να φτάσει τα 672 block trains ανά κατεύθυνση.
Με πύλη τη Β. Ελλάδα
Την ίδια στιγμή, το ρουμανικό ενδιαφέρον για είσοδο στις εμπορευματικές μεταφορές με πύλη αρχικά τη Βόρεια Ελλάδα έχει αναθερμανθεί. Οι ενδιαφερόμενοι τοποθετούνται στρατηγικά στη Θεσσαλονίκη όχι μόνο εποφθαλμιώντας τα φορτία του ΟΛΘ, ΟΛΘ αλλά και με την προοπτική της σιδηροδρομικής σύνδεσης των λιμένων Θεσσαλονίκης - Καβάλας -Αλεξανδρούπολης με τα βουλγαρικά λιμάνια Μπουργκάς - Βάρνα - Ρούσε.
Αξίζει να αναφερθεί ότι, στο πλαίσιο του φόρουμ για τον «Δρόμο του Μεταξιού» στην Τιφλίδα, ο υφυπουργός Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης και ο Βούλγαρος ομόλογός του Ρόσεν Ζελιάσκοφ επαναβεβαίωσαν το ενδιαφέρον των δύο χωρών για την προώθηση του Sea2Sea, project των 5 δισ. ευρώ, που εντάσσεται στον ευρωπαϊκό διάδρομο Orient/East-Med.
4,5 δισ. τόνοι αγαθών
Από την Ασία εξάλλου, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία, προέρχεται το 50% των φορτίων που διακινούνται μέσω Ελλάδας, η οποία διαπραγματεύεται ετησίως περίπου 4,5 δισ. τόνους αγαθών με γειτονικά κράτη-μέλη της Ε.Ε. και επιπλέον 1,8 δισ. ευρώ με τα Δυτικά Βαλκάνια. Βάσει των στοιχείων της Eurostat, οι σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές στην Ελλάδα έφθασαν το 2017 τα 358 εκατ. τονοχιλιόμετρα, έναντι 254 εκατ. τονοχιλιομέτρων τον προηγούμενο χρόνο. Βεβαίως η κρίση χτύπησε και τον σιδηρόδρομο. Αξιοσημείωτο είναι ότι το 2008 πραγματοποιήθηκαν στη χώρα μας συνολικά 786 εκατ. τονοχιλιόμετρα, τα οποία έπεσαν στα 552 εκατ. το 2009.
Επανεκκίνηση
Η ρουμανική κάθοδος στον ελληνικό σιδηρόδρομο, αν και «πάγωσε» σε σχέση με τις αρχικά δηλωθείσες προθέσεις για έναρξη στο πρώτο τρίμηνο του 2019, για τις συγγενικές Grup Feroviar Roman (GFR) και TEF Logistica Feroviara, κάνει επανεκκίνηση. Οι δύο εταιρείες βρίσκονται υπό την ομπρέλα του Grampet Group, που, με δραστηριότητα σε Βουλγαρία, Ουγγαρία, Μολδαβία, Αυστρία, Σερβία, Ουκρανία, Μαυροβούνιο, αλλά και Γερμανία, μεταφέρει περί το 20% των εμπορευμάτων που διακινούνται στην Ευρώπη. Η GFR έχει υποβάλει αίτημα αδειοδότησης στο one stop-shop για να φέρει δύο μηχανές από τη Ρουμανία.Επίσης, έχει υποβάλει στη ΡΑΣ φάκελο για Πιστοποιητικό Ασφαλείας, με την εφαρμογή για πρώτη φορά του one stop-shop και σε αυτήν τη διαδικασία. Απομένει η έγκριση από το υπουργείο Μεταφορών-Υποδομών και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, καθώς οι μηχανές που θέλει να χρησιμοποιήσει είναι παλαιότερης τεχνολογίας. Σε κάθε περίπτωση πάντως και με δεδομένη τη γραφειοκρατία σε Αθήνα και Βρυξέλλες, δεν αναμένεται να λάβει άδεια πριν από τον Φεβρουάριο 2020.
Πιστοποίηση από Eurocert
Σημειώνεται ότι, πρόσφατα, η Eurocert ολοκλήρωσε την πιστοποίηση δύο σιδηροδρομικών μηχανών ρουμανικής κατασκευής, σύμφωνα με τους τεχνικούς κανόνες της Ελλάδας. Ειδικότερα, η πιστοποίηση αφορά τον έλεγχο της τεχνικής συμβατότητας των μηχανών αυτών με το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, προκειμένου να εκτελέσουν δρομολόγια εντός αυτού.
Η ομάδα επιθεώρησης της Ελληνικού Οργανισμού Πιστοποίησης, που δραστηριοποιείται σε περισσότερες από 25 χώρες παγκοσμίως, μετέβη στη Ρουμανία και στη Βουλγαρία για να εκτελέσει τις στατικές και δυναμικές δοκιμές στα οχήματα. Επιπλέον, ολοκληρώθηκε η αξιολόγηση της εκτίμησης επικινδυνότητας σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό 402/2013 για την είσοδο των νέων αυτών τύπων μηχανών στο ελληνικό δίκτυο.
naftemporiki.gr