Την εξέλιξη των μεγάλων σιδηροδρομικών έργων και στην Αχαΐα παρουσίασε ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ, Χρήστος Διονέλης μιλώντας στο 3ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών που ξεκίνησε χθες στην Αθήνα.
Συγκεκριμένα, όσον αφορά στην ολοκλήρωση αναβάθμισης του άξονα ΑΘΗΝΑ (ΣΚΑ) – ΠΑΤΡΑ / Τμήμα Κιάτο – Πάτρα ανέφερε πως:
-Στο Τμήμα Κιάτο – Αίγιο (Ροδοδάφνη), μήκους 72 χλμ.
Έχουν ολοκληρωθεί τα έργα υποδομής (σήραγγες, γέφυρες, χωματουργικές εργασίες) και έχουν κατασκευαστεί οι σταθμοί και στάσεις του τμήματος. Ήδη κυκλοφόρησε δοκιμαστική αμαξοστοιχία.
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται η εγκατάσταση συστήματος σύγχρονης σηματοδότησης.
Η ολοκλήρωση των έργων στο τμήμα θα γίνει με την εγκατάσταση συστήματος ηλεκτροκίνησης. Το έργο, προϋπολογισμού 68 εκατ. €, βρίσκεται στην τελική φάση δημοπράτησης.
Τα έργα κατασκευής της νέας γραμμής συγχρηματοδοτούνται από προγράμματα των Γ’, Δ’ και Ε’ Προγραμματικών Περιόδων (Ταμείο Συνοχής 2000-2006, Ε.Π.Ε.Π. 2007-2013 και Ε.Π. Υ.ΜΕ.ΠΕΡ.Α.Α. 2014-2020).
-Στο Τμήμα Αίγιο (Ροδοδάφνη) – περιοχή Μποζαΐτικα, μήκους 32 χλμ.
Τα έργα υποδομής του τμήματος βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη και
υλοποιούνται μέσω:
α) εργολαβίας, προϋπολογισμού 293 εκατ. €, που υλοποιεί τα έργα υποδομής στο υποτμήμα Αίγιο - Ψαθόπυργος, στο οποίο περιλαμβάνεται η δίδυμη σήραγγα Παναγοπούλας, μήκους 4,8 χλμ. περίπου, με προβλεπόμενη ολοκλήρωση στα μέσα του 2020.
β) εργολαβίας, προϋπολογισμού 96 εκατ. €, που υλοποιεί τα έργα υποδομής της γραμμής στο υποτμήμα Ψαθόπυργος – Μποζαΐτικα Πάτρας, με προβλεπόμενη ολοκλήρωση στα τέλη του 2020.
Τα δύο ανωτέρω έργα χρηματοδοτούνται από το Χρηματοδοτικό Μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» (Connecting Europe Facility - CEF) 2014-2020.
ΔΗΜΟΠΡΑΤΕΙΤΑΙ ΣΥΝΤΟΜΑ ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΕΡΓΟ
Για την ολοκλήρωση της νέας γραμμής ήτοι για τις εργασίες επιδομής, σηματοδότησης, τηλεπικοινωνιών, ηλεκτροκίνησης και κατασκευής σταθμών/στάσεων προγραμματίζεται να δημοπρατηθούν δύο ακόμη εργολαβίες για τα τμήματα Αίγιο – Ψαθόπυργος και Ψαθόπυργος-Ρίο, με συγχρηματοδότηση από το Ε.Π. Υ.ΜΕ.ΠΕΡ.Α.Α. 2014-2020.
Η πρώτη δημοπράτηση (τμήμα Αίγιο – Ψαθόπυργος), προϋπολογισμού 78 εκατ. €, αναμένεται το θέρος του 2019, με ορίζοντα ολοκλήρωσης στα τέλη του 2022.
Η απόδοση σε κυκλοφορία της νέας γραμμής στο τμήμα Αίγιο – Ρίο, μετά την ολοκλήρωση της δεύτερης εργολαβίας στο τμήμα Ψαθόπυργος – Ρίο εκτιμάται εντός του 2023.
ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΟΓΕΙΟΠΟΙΗΣΗ
-Για το τμήμα Μποζαίτικα – Πάτρα μελετάται η βέλτιστη λύση υπογειοποίησης της γραμμής από την περιοχή μετά τη Σιδηροδρομική Στάση Ρίου μέχρι το νέο Σ.Σ. Αγ. Διονυσίου στον αστικό ιστό της Πάτρας και εν συνεχεία η σύνδεσή της με τον νέο λιμένα Πάτρας.
-Για την κατασκευή των έργων υποδομής στο τμήμα Ρίο – Σ.Σ. Αγ. Διονυσίου βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία προετοιμασίας δημοπράτησης μιας εργολαβίας το θέρος του 2019, με το σύστημα «μελέτη – κατασκευή» και χρηματοδότηση από το Ε.Π. Υ.ΜΕ.ΠΕΡ.Α.Α. 2014-2020. Στο προς υλοποίηση φυσικό αντικείμενο περιλαμβάνεται η κατασκευή υποδομής με βυθισμένη διέλευση του τρένου από τη Στάση του Ρίου έως τον Σταθμό του Αγίου Διονυσίου.
-Το ευρύτερο έργο εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού άξονα Αθήνας – Πάτρας και η σύνδεση της σιδηροδρομικής γραμμής με το λιμάνι της Πάτρας περιλαμβάνεται στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Υ.ΜΕ.ΠΕΡ.Α.Α. 2014-2020, με χρονικό ορίζοντα υλοποίησης έργων έως το 2023 και έχουν δεσμευτεί για το σκοπό αυτό 130 εκ. Ευρώ.
-Επικαιροποίηση της Μελέτης Σκοπιμότητας και Ανάλυσης Κόστους – Οφέλους της Σιδηροδρομικής Σύνδεσης Αθήνας – Πάτρας, καθώς και της σιδηροδρομικής Πρόσβασης στην πόλη της Πάτρας και στο Λιμάνι Πάτρας. Η μελέτη είναι σε φάση ολοκλήρωσης, ενώ έγινε παρουσίαση στους JASPERS, οι οποίοι συμφώνησαν με την διαμόρφωση των αποτελεσμάτων.
gnomip.gr