Πιθανή επανεκκίνηση των επενδύσεων για Θριάσιο Ι και ΙΙ
Τα μεγάλα project, Θριάσιο Ι προϋπολογισμού 160 εκατ. ευρώ και Θριάσιο ΙΙ περίπου 25 εκατ. ευρώ ενδέχεται να επανεκκινήσουν από μηδενική βάση
Επιχειρηματικές συγκρούσεις με διακύβευμα συμβόλαια ύψους πολλών εκατομμυρίων ευρώ παίρνουν «φωτιά», την ώρα που η χώρα οδεύει προς τις εθνικές εκλογές. Έτσι, παράλληλα με την πολιτική διαμάχη κορυφώνεται ο «πόλεμος» σε μεγάλα μέτωπα που «κινητοποιούν» ισχυρές δυνάμεις του επιχειρηματικού χάρτη, αλλά και ξένους ανταγωνιστές.
Τα μεγάλα project, Θριάσιο Ι προϋπολογισμού 160 εκατ. ευρώ και Θριάσιο ΙΙ περίπου 25 εκατ. ευρώ ενδέχεται να επανεκκινήσουν από μηδενική βάση. Για το Θριάσιο Ι, το μεγαλύτερο logistics center των Βαλκανίων που αποτελούν οι αποθήκες έκτασης 125.000 τ.μ., στο οποίο η ΘΕΚ ΑΕ (Κ/Ξ ΕΤΒΑ- Goldair με κατασκευαστή τη Μυτιληναίος) οι μεγαλύτερες εφοδιαστικές αλυσίδες της χώρας αλλά και της Κεντρικής Ευρώπης έχουν προχωρήσει στην υπογραφή συμβολαίων για να κλείσουν τις αποθηκευτικές εγκαταστάσεις, η Νέα Δημοκρατία με δήλωση του αρμόδιου τομεάρχη Υποδομών και Μεταφορών, βουλευτή Σερρών Κώστα Καραμανλή, χαρακτηρίζει σκανδαλώδη τη σύμβαση που υπεγράφη, ενώ για το Θριάσιο ΙΙ τις αποφάσεις του ΣτΕ θα αναμένουν οι εμπλεκόμενοι, με την κόντρα Cosco -TΡAINOΣE να είναι στο επίκεντρο.
Οι μνηστήρες
Όπως έχει γράψει η «Ν» ο διαγωνισμός συνεχίζεται με προσφυγές στη δικαιοσύνη με την ελεγχόμενη από την Cosco, Pearl, να αναδεικνύεται σε καταλύτη. Έτσι στις αίθουσες του Συμβουλίου της Επικράτειας θα δοθεί η «λύση» στο ερώτημα πόσοι και ποιοι από τους «μνηστήρες» θα βρίσκονται στην επόμενη φάση του διαγωνισμού για το Θριάσιο II. Υπενθυμίζεται ότι στο πεδίο της διεκδίκησης για τον Εμπορευματικό Σιδηροδρομικό Σταθμό και Σταθμό Διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ) που θα φιλοξενείται στη μεγάλη έκταση του ΟΣΕ (1.450 στρ.) συμμετείχαν τέσσερα σχήματα και συγκεκριμένα οι κοινοπραξίες ΤΡΑΙΝΟΣΕ - Sarmed, Damco Energy (όμιλος Κοπελούζου)- Foodlink, η Pearl (συμφερόντων Cosco) καθώς και η Goldair Cargo.
Από την αρχική φάση της εκδήλωσης ενδιαφέροντος δεν έλειψαν οι εκπλήξεις, δεδομένου ότι από πέρυσι υπήρχαν διεργασίες για την κοινή κάθοδο μεταξύ Cosco και ΤΡΑΙΝΟΣΕ, στο πλαίσιο μιας πιθανής γενικότερης συμφωνίας με τη Ferrovie Dello Stato Italiane για το μεταφορικό έργο των Κινέζων προς την ευρωπαϊκή αγορά. Παράλληλα, όμως, εδώ και καιρό η Cosco είχε ζητήσει μέσω της Pearl άδεια από τη ΡΑΣ (Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων) για λειτουργία δικής της σιδηροδρομικής εταιρείας, άρα ευθέως ανταγωνιστικής προς την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Εκατέρωθεν προσφυγές
Τελικά οι δύο πλευρές όχι μόνο κατέβηκαν αυτόνομα στον διαγωνισμό για το Θριάσιο II, αλλά «πρωταγωνίστησαν» σε επίπεδο προσφυγών της μίας εναντίον της άλλης και των άλλων συμμετεχόντων. Έτσι, στην Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών κατατέθηκαν έξι προσφυγές από τα τέσσερα σχήματα, με την ΑΕΠΠ να δικαιώνει εν μέρει την Pearl ανοίγοντας τον δρόμο για τον αποκλεισμό της κοινοπραξίας ΤΡΑΙΝΟΣΕ - Sarmed.
Οι προσφυγές επικεντρώθηκαν τόσο σε ουσιαστικούς όσο και σε τυπικούς λόγους, δηλαδή στα κριτήρια επαγγελματικής επάρκειας και τεχνικής ικανότητας των συμμετεχόντων (να διαθέτουν εμπειρία και τεχνική ικανότητα σε δραστηριότητες εφοδιαστικής αλυσίδας), αλλά και στα κριτήρια χρηματοοικονομικής επάρκειας (προ φόρων κερδοφορία τριών τελευταίων χρήσεων, ειδικός κύκλος εργασιών σε δραστηριότητα εφοδιαστικής αλυσίδας κ.α.). Η συνέχεια βέβαια δόθηκε από την πλευρά της κοινοπραξίας ΤΡΑΙΝΟΣΕ -Sarmed με την προσφυγή κατά της απόφασης της ΑΕΠΠ στο Συμβούλιο της Επικράτειας. Εν τω μεταξύ η Pearl επιδιώκει να θέσει εκτός και τους άλλους δύο ανταγωνιστές καθώς προσέφυγε στο ΣτΕ κατά της Goldair και της Damco με το ίδιο περίπου σκεπτικό που είχε χρησιμοποιηθεί και κατά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Τα γεγονότα αυτά φέρνουν νέες καθυστερήσεις στην εξέλιξη ενός διαγωνισμού που μέσα από τις διαδοχικές αναβολές, σε συνδυασμό με το ενδεχόμενο αλλαγής κυβέρνησης, φαίνεται να οδηγείται ακόμη και σε ακύρωση.
Όλα αυτά την ώρα που στο φόντο των «αφηγημάτων» περί της ανάδειξης της χώρας σε εμπορευματικό κόμβο, το Θριάσιο II συνδέεται άμεσα με αυτή την προοπτική, καθώς αφορά την ανάπτυξη και διαχείριση (για 25 χρόνια) του Logistics Park με σιδηροδρομική σύνδεση, τη διαμόρφωση των χώρων εναπόθεσης και αποθήκευσης φορτίων, τελωνείου, γραφείων, κτηρίων μεταφόρτωσης συνδυασμένων μεταφορών, αλλά και προμήθειας-εγκατάστασης των απαραίτητων υποδομών (γερανογέφυρες κ.ά.).
Αλληλένδετα
Υπό αυτό το πρίσμα αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα η όποια εξέλιξη σε ό,τι αφορά την ανάπτυξη-διαχείριση του γειτονικού Θριασίου I που έχει αναλάβει η Goldair μαζί με την ΕΤΒΑ-ΒΙΠΕ των 580 στρ., που επίσης καθυστερεί, εν αναμονή της έγκρισης της σύμβασης παραχώρησης από την DGComp, καθώς έχει εμπλακεί στα «γρανάζια» της γραφειοκρατίας των Βρυξελλών, αλλά πλέον και του ανασχηματισμού των ευρωπαϊκών οργάνων μετά τις ευρωεκλογές, αλλά και της πρόθεσης της Ν.Δ. στο θέμα των καυτών αποκρατικοποιήσεων, όπως το έχει χαρακτηρίσει, να κινηθεί με στρατηγική επανεκκίνηση που ενδέχεται να είναι ακόμη και από μηδενική βάση.
naftemporiki.gr