Σήμερα, τα τέλη χρήσης ανέρχονται σε 1,05 ευρώ το τρενο/χιλιόμετρο και επιδίωξη του ΟΣΕ αποτελεί η αύξησή τους σε συμβατά πλαίσια.
Του Φώτη Φωτεινού
Τα τέλη χρήσης, πέρα από την ετήσια κρατική επιδότηση (πέρσι ανήλθε στα 45 εκατ.), αποτελούν τη δεύτερη κύρια πηγή εσόδων του οργανισμού, καθώς ο οργανισμός έχει απολέσει, τόσο τα έσοδα από την συντήρηση των τρένων (εκχωρήθηκαν στην ΕΕΣΣΤΥ), όσο και τα έσοδα από την ενοικίαση του τροχαίου υλικού (εκχωρήθηκαν στην ΓΑΙΑΟΣΕ).
Έτσι, τα τέλη χρήσης ανήλθαν, το 2016, κοντά στα 15 εκατ., τα οποία – σε συντριπτικό ποσοστό – προέρχονται από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Τέλη χρήσης πληρώνει και η ΣΤΑΣΥ, η οποία χρησιμοποιεί το τμήμα του προαστιακού προς το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος».
Όπως είναι φυσικό, όσοι περισσότεροι σιδηροδρομικοί πάροχοι δραστηριοποιούνται, τόσο μεγιστοποιούνται τα έσοδα του ΟΣΕ.
Όταν δραστηριοποιηθούν οι Goldair Rail Cargo και η Pearl και, σε συνδυασμό, με τη διαφαινόμενη πύκνωση δρομολογίων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, υπό τη διαχείριση της FS, o ΟΣΕ προσδοκά σε καλύτερες ημέρες.
Βέβαια, τα ανωτέρω συνιστούν ότι το σιδηροδρομικό δίκτυο θα ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των εταιρειών, διότι σε διαφορετική περίπτωση ο ΟΣΕ θα καταβάλλει ρήτρες.
Υπενθυμίζεται ότι ο ΟΣΕ (θυγατρική εταιρεία η ΕΡΓΟΣΕ) είναι η εταιρεία που ασκεί, κατ’ αποκλειστικότητα, τη διαχείριση και εκμετάλλευση της «Εθνικής Σιδηροδρομικής Υποδομής».
Είναι υπεύθυνη για την κατασκευή νέας υποδομής, την συντήρηση και λειτουργία της υφιστάμενης υποδομής, την διαχείριση των συστημάτων ρύθμισης και ασφάλειας της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας, καθώς και όσων αρμοδιοτήτων προβλέπονται από την εθνική και κοινοτική νομοθεσία για το διαχειριστή της υποδομής.
Έχει την ευθύνη για την διαχείριση των σχετικών επενδύσεων και υπολογίζει, τιμολογεί, επιβάλλει και εισπράττει το τέλος χρήσης της οικείας υποδομής από τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις που την χρησιμοποιούν, αποφασίζοντας σχετικά για την κατανομή της χωρητικότητας της.