Σε εφαρμογή τίθενται τα αντιλαϊκά μέτρα νέας κοπής στο μέτωπο της φοροληστείας, σε συνέχεια των διαδοχικών πακέτων που ήδη εφαρμόζονται, μετά την ομοβροντία από τις αντιλαϊκές νομοθετικές παρεμβάσεις της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ.
- Σταθερή τηλεφωνία. Επιβάλλεται νέο φορολογικό τέλος 5% σε κάθε λογαριασμό επί των καθαρών (προ ΦΠΑ) τιμολογίων. Πάνω σε αυτό θα φορτώνεται και ο ΦΠΑ, με την τελική επιβάρυνση να υπολογίζεται κοντά στο 6%.
- Καύσιμα κίνησης. Ο ΕΦΚ στη βενζίνη αυξήθηκε κατά 3 λεπτά το λίτρο, από τα 67 στα 70. Στο πετρέλαιο κίνησης αυξήθηκε κατά 8 λεπτά το λίτρο, από τα 33 στα 41. Ο ΕΦΚ στο υγραέριο κίνησης αυξήθηκε κατά 10 λεπτά, από τα 0,33 στα 0,43 ευρώ το λίτρο.
- Ανατιμήσεις στον καφέ. Επιβάλλεται Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης (ΕΦΚ) με αποτέλεσμα να επιβαρύνει τις λιανικές τιμές από 10% μέχρι 20%, ανάλογα με την κατηγορία.
- Ανατιμήσεις στα τσιγάρα. Αυξάνονται οι Ειδικοί Φόροι Κατανάλωσης στα τσιγάρα και τα λοιπά προϊόντα καπνού, με την αναμενόμενη αύξηση των λιανικών τιμών να ξεπερνά το 0,50 ευρώ στο πακέτο.
- Χαράτσι στα ηλεκτρονικά τσιγάρα. Επιβάλλεται ΕΦΚ στα υγρά που χρησιμοποιούνται στα ηλεκτρονικά τσιγάρα. Το ύψος του νέου φόρου θα είναι 10 λεπτά ανά ml υγρού.
- ΦΠΑ στα νησιά. Στο τέλος του έτους καταργείται η έκπτωση 30% του ΦΠΑ που έχει διατηρηθεί μέχρι σήμερα σε ορισμένα από αυτά, με «εξαίρεση» αυτά που προβλέπονται στην πρόσφατη νομοθετική παρέμβαση. Σε κάθε περίπτωση, όπως προβλέπεται στην επιστολή διαβεβαίωσης του υπουργού Οικονομικών προς την Ευρωζώνη, το μέτρο θα έχει καθολική εφαρμογή από την 1/1/2018.
Πολλαπλασιάζονται τα αντιλαϊκά μέτρα
Την ίδια ώρα, η πρόβλεψη του προϋπολογισμού για ρυθμό ανάκαμψης 2,7% το 2017 συνοδεύεται από το διπλασιασμό του ύψους των αντιλαϊκών μέτρων, με την περαιτέρω απογείωση των φόρων και των άλλων χαρατσιών σε βάρος των εργαζομένων και των φτωχών λαϊκών στρωμάτων, ταυτόχρονα βέβαια με το νέο μπαράζ δραστικών περικοπών στα κονδύλια για την κάλυψη ζωτικών λαϊκών αναγκών, όπως για συντάξεις, Πρόνοια κ.ά.
Ενώ και νέες παρεμβάσεις, μόνιμου χαρακτήρα και επαναλαμβανόμενης απόδοσης, εξετάζονται στα παζάρια με το κουαρτέτο, προκειμένου να υποστηριχτούν οι στόχοι για τα πρωτογενή πλεονάσματα και για την περίοδο μετά το 2018, δηλαδή και για μετά την προγραμματισμένη τυπική λήξη του τρέχοντος μνημονίου.
Προλειαίνοντας το έδαφος για τα περαιτέρω, το υπουργείο Οικονομικών έχει ξεκινήσει διαδικασίες «επισκόπησης» δαπανών, προκειμένου να εντοπίσει «κωδικούς» στους προϋπολογισμούς από τους οποίους μπορεί να κόψει δαπάνες. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι στο αντιλαϊκό στόχαστρο βρίσκεται ο αποκαλούμενος «εξορθολογισμός» των κάθε είδους προνοιακών επιδομάτων, συμπεριλαμβανομένου ακόμα και του επιδόματος θέρμανσης της λαϊκής οικογένειας, το οποίο ήδη, από τον περσινό χειμώνα, έχει καρατομηθεί στο 50%.
Σφίγγει η θηλιά για τις «οφειλές» της λαϊκής οικογένειας
Την ίδια ώρα, σφίγγει ακόμη περισσότερο η θηλιά γύρω από τις ληξιπρόθεσμες «οφειλές» λαϊκών νοικοκυριών προς τον κρατικό φοροεισπρακτικό μηχανισμό. Από χθες η ρύθμιση για την αποπληρωμή μέχρι 100 μηνιαίες δόσεις θα χάνεται σε περίπτωση οποιασδήποτε καθυστέρησης εξόφλησης νέων οφειλών. Ουσιαστικά, από χθες, η διορία των 15 ημερών, μηδενίζεται και πλέον τα λαϊκά νοικοκυριά - «οφειλέτες» σε περίπτωση «καθυστέρησης», ακόμη και για μια μέρα, χάνουν τη ρύθμιση των «100 δόσεων», ενώ το σύνολο της υπολειπόμενης οφειλής θα γίνεται ληξιπρόθεσμο και απαιτητό...
Σε αυτό το φόντο, οι κατασχέσεις μισθών και συντάξεων, οι πλειστηριασμοί και άλλα μέτρα «αναγκαστικής εκτέλεσης», θα πάρουν το επόμενο διάστημα ακόμη μαζικότερες διαστάσεις. Και βέβαια, για να βελτιώσει την «εισπραξιμότητα» το κράτος, στοχεύει στη συγκέντρωση νέων και ληξιπρόθεσμων «οφειλών» από τα λαϊκά νοικοκυριά και όχι βέβαια στην πάταξη της επίσημης φοροδιαφυγής, στην οποία επιδίδεται αδιάλειπτα το εγχώριο κεφάλαιο. Μάλιστα, με νομοθετική ρύθμιση της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, έχει προβλεφθεί η καρατόμηση του ακατάσχετου ορίου μισθών, συντάξεων και ασφαλιστικών βοηθημάτων, από τα 1.500 στα 1.000 ευρώ.
Σε αυτό το πλαίσιο, μισθωτοί και συνταξιούχοι, μετά την καρατόμηση του αφορολόγητου ορίου, «βλέπουν» περαιτέρω περικοπές στις καταβαλλόμενες αποδοχές τους, εξαιτίας της αυξημένης μηνιάτικης παρακράτησης φόρου από τα λογιστήρια των επιχειρήσεων. Ο συγκεκριμένος νόμος εφαρμόζεται από 1η Ιούλη 2016, ωστόσο έχει και αναδρομική ισχύ από την 1/1/2016. Όπως διευκρινίζεται, οι αναδρομικοί φόροι (για εισοδήματα από 1/1 έως 27/5) θα υπολογιστούν και θα εισπραχτούν στο πλαίσιο της υποβολής και εκκαθάρισης των φορολογικών δηλώσεων που θα γίνουν το 2017 για το σύνολο των φετινών εισοδημάτων. Σε αυτό το πλαίσιο, μισθωτοί και συνταξιούχοι με ετήσια εισοδήματα από 9.090 μέχρι 9.550 ευρώ, οι οποίοι έως τώρα καλύπτονταν από το αφορολόγητο, θα υποστούν επιβαρύνσεις μέχρι 100 ευρώ το χρόνο. Ταυτόχρονα, οι επιβαρύνσεις, μέσω της φορολογικής κλίμακας, ακουμπάνε όλα τα εισοδήματα από 9.090 ευρώ μέχρι 25.000 ευρώ.
Νέα προκλητικά προνόμια για το κεφάλαιο
Την ίδια ώρα, σχετικά και απόλυτα, ο ταξικός προσανατολισμός και η αναδιανομή πλούτου σε όφελος του εγχώριου κεφαλαίου διαπερνούν έναν προς έναν και όλους μαζί τους κωδικούς του νέου κρατικού προϋπολογισμού για το 2017.
Μεταξύ άλλων:
Η κρατική δαπάνη για τη στήριξη του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) μέσω του εθνικού σκέλους διογκώνεται κατά 250 εκατ. ευρώ, στο 1 δισ. ευρώ (από 750 εκατ. το 2016). Και, βέβαια, μόνο τυχαίο δεν είναι το γεγονός ότι η νομοθετική ρύθμιση για το δημοσιονομικό «κόφτη» εξαιρεί ρητά και κατηγορηματικά το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων των κρατικών προϋπολογισμών, το οποίο αποτελεί ένα ακόμη αποφασιστικό εργαλείο στήριξης των καπιταλιστών, την ίδια στιγμή που στο στόχαστρο μπαίνουν δαπάνες που αφορούν λαϊκές ανάγκες.
Την ίδια ώρα, ο κρατικός προϋπολογισμός για το 2017 προβλέπει νέες φορολογικές απαλλαγές, ύψους 20,4 εκατ. ευρώ, για τις ισχυρές επιχειρήσεις που θα ενταχθούν στο νέο λεγόμενο αναπτυξιακό νόμο. Στην πρώτη γραμμή βρίσκονται οι απλόχερες φοροελαφρύνσεις, απαλλαγές και κάθε είδους «διευκολύνσεις», ταυτόχρονα, βέβαια, με τις κρατικές επιδοτήσεις στο ύψος της επένδυσης, επιδοτήσεις για την κάλυψη του λεγόμενου μισθολογικού κόστους των επιχειρηματικών ομίλων και την επιδότηση των επιτοκίων για τα τραπεζικά δάνεια με τα οποία θα συμπληρωθούν τα απαιτούμενα κεφάλαια. Παράλληλα, ειδική μέριμνα επιφυλάσσεται για τις «στρατηγικού χαρακτήρα» επενδύσεις, καθώς και για τις κρατικές ενισχύσεις σε «δίκτυα» επιχειρηματικών ομίλων και ισχυρών επιχειρήσεων που θα ενταχθούν σε ενιαίο επιχειρηματικό σχήμα.