Πέμπτη 12 Φεβρουαρίου 2015

Νέες αγάπες συγκυβέρνησης;-ΑΚΤΩΡ και ΤΕΡΝΑ ξανά στο έργο του προαστιακού


Η κοινοπραξία καθίσταται μειοδότης στον διαγωνισμό της ΕΡΓΟΣΕ
Τέσσερα χρόνια μετά την καταγγελία της σύμβασης 994/2005 για την ανακαίνιση του σιδηροδρομικού άξονα Πειραιάς - Αθήνα - Τρεις Γέφυρες, με ανάδοχο την κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ - ΤΕΡΝΑ- SIEMENS από τον ΟΣΕ, οι δύο μεγαλύτερες ελληνικές κατασκευαστικές εταιρίες επιστρέφουν στο ίδιο (περίπου) έργο.


Η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ - ΤΕΡΝΑ αναδεικνύεται μειοδότης στον διαγωνισμό της ΕΡΓΟΣΕ για την ολοκλήρωση των υπολειπόμενων εργασιών του εν λόγω άξονα, έχοντας, σύμφωνα με πληροφορίες, προσφέρει σημαντική έκπτωση που πλησιάζει το 40%.


Σύμφωνα με πληροφορίες, στον διαγωνισμό κατέθεσαν προσφορές οι εργοληπτικές εταιρίες ΜΕΤΚΑ, Θεμέλη και Σιδηροδρομικά Έργα ΑΤΕ, οι οποίες προσέφεραν εκπτώσεις μεταξύ από 23 έως και 30 τοις εκατό.


Όπως αναφέρουν πηγές με γνώση της υπόθεσης, ο φάκελος του έργου αναμένεται να απασχολήσει το νέο Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΡΓΟΣΕ που θα τοποθετηθεί από την κυβέρνηση.


Η ΕΡΓΟΣΕ είχε προκηρύξει στις 23 Δεκεμβρίου 2014 τον διαγωνισμό με τίτλο «ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗΣ ΔΙΠΛΗΣ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΟΥΜΕΝΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ Σ.Σ. ΠΕΙΡΑΙΑ - ΕΞΟΔΟΣ Σ.Σ. ΑΘΗΝΩΝ» προϋπολογισμού δημοπράτησης 22,7 εκατ. ευρώ (προ ΦΠΑ).


Το εμβληματικότερο σκέλος του έργου είναι, φυσικά, η ολοκλήρωση των έργων στον Σιδηροδρομικό Σταθμό Αθηνών, ο οποίος είναι ακόμη γιαπί εδώ και κάμποσα χρόνια.


Σύμφωνα με το τεύχος του διαγωνισμού, το φυσικό αντικείμενο του έργου περιλαμβάνει:


- Τις υπολειπόμενες εργασίες για την ολοκλήρωση των ημιτελών τριών νέων αποβαθρών και των πέντε νέων σιδηροδρομικών γραμμών του Σ.Σ Αθηνών οι οποίες είχαν κατασκευαστεί με την προηγούμενη εργολαβία.


- Την θέση σε λειτουργία ηλεκτροκινούμενων κλιμάκων και ανελκυστήρων επί των νέων αυτών τριών αποβαθρών. Επίσης συμπεριλαμβάνεται η απαραίτητη αναμόρφωση του κυκλοφοριακού ιστού της γύρω περιοχής του σταθμού με την κατασκευή, έργων οδοποιίας, υδραυλικών έργων, έργων πρασίνου, καθαιρέσεων, αποκατάσταση εγκαταστάσεων και κτιρίων ώστε να παραδοθεί με την παρούσα εργολαβία ένα αυτοτελές και λειτουργικό έργο.


- Την εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης τουλάχιστον διπλής γραμμής, κατά περιοχές, σύμφωνα με την εγκεκριμένη περιβαλλοντική αδειοδότηση, και την εγκεκριμένη μελέτη του έργου, σε όλο το τμήμα του έργου, από Σ.Σ Πειραιά έως έξοδο Σ.Σ Αθηνών περιλαμβάνοντας όλες τις υπάρχουσες νέες γραμμές εντός των σταθμών και στάσεων καθώς επίσης και των τεσσάρων νέων σιδηροδρομικών γραμμών εντός του ΣΣ Αθηνών.


- Όλες τις αναγκαίες ηλεκτρομηχανολογικές εργασίες κύρια εντός του Σταθμού Αθηνών, αλλά και στο υπόλοιπο τμήμα του έργου, ηλεκτροφωτισμός, ανελκυστήρες, αντλιοστάσια για την εύρυθμη λειτουργία όλου του έργου.


- Την κατασκευή της υποδομής και επιδομής της σιδηροδρομικής γραμμής στην είσοδο (νότια) του Σταθμού Ρέντη και την προσαρμογή της με την δέσμη των ήδη ανακαινισμένων σιδ. γραμμών εντός του σταθμού σύμφωνα με την εγκεκριμένη μελέτη του έργου.


- Την τακτοποίηση και συμπλήρωση του τμήματος της σιδηροδρομικής γραμμής μεταξύ Σταθμού Ρουφ και εισόδου Σταθμού Αθηνών ώστε να ολοκληρωθεί το εν λόγω τμήμα με διπλή ηλεκτροκινούμενη γραμμή.


- Την κατασκευή έργων οδοποιίας, υδραυλικών έργων, καθαιρέσεων, έργων πρασίνου και περίφραξης της σιδηροδρομικής γραμμής, τα οποία είναι απολύτως απαραίτητα για την εξασφάλιση της λειτουργικότητας του υφιστάμενου σιδηροδρομικού διαδρόμου, σε επιλεγμένα σημεία.


- Την τοποθέτηση αντιθορυβικών πετασμάτων σε συγκεκριμένες θέσεις του σιδηροδρομικού δικτύου.


Η συνολική προθεσμία περαίωσης του έργου ορίζεται σε δέκα μήνες από την υπογραφή της σύμβασης. Το έργο θα συγχρηματοδοτηθεί από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης στο πλαίσιο της πράξης «ΑΠΟΠΕΡΑΤΩΣΗ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΥ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ :ΤΜΗΜΑ ΠΕΙΡΑΙΑΣ ΤΡΕΙΣ ΓΕΦΥΡΕΣ», μέσω του ΠΕΠ Αττικής έως το τέλος του 2015 και εθνικών πόρων από το 2016.


Αν και το πρώην υπουργείο Υποδομών είχε προτείνει προς ένταξη 34 εκατ. ευρώ για την ολοκλήρωση του έργου, το υπουργείο Οικονομίας έχει εντάξει μόνο 28 εκατ. ευρώ. Η ολοκλήρωσή του είναι καθοριστικής σημασίας προκειμένου να μην χαθεί το σύνολο της κοινοτικής χρηματοδότησης, ύψους 100 εκατ. ευρώ της σύμβασης 994/2005 του ΟΣΕ, καθώς ένα λειτουργικό έργο θα αποδείκνυε ότι η Κομισιόν δεν πέταξε τα λεφτά της. Πάντως, σύμφωνα με πηγές κοντά στην υπόθεση, η ΕΡΓΟΣΕ θα πρέπει να δώσει μάχη με τον χρόνο και να ολοκληρώσει το έργο μέσα στο 2015 στη λήξη του οποίου εκπνέει και το ΕΣΠΑ της περιόδου 2007-2013.


Ωστόσο, θα πρόκειται για ένα έργο μικρότερο από την παλιά σύμβαση του προαστιακού, καθώς δεν θα περιλαμβάνει την ολοκλήρωση της εγκατάστασης σηματοδότησης, αλλά και αρκετά έργα πολιτικού μηχανικού. Παράλληλα, καθότι μεσολάβησαν τέσσερα χρόνια αδράνειας στα εργοτάξια του έργου, μηχανολογικός εξοπλισμός έχει υποστεί φθορές, αρχαιολογικές εργασίες εκκρεμούν ακόμη, μετακινήσεις δικτύων κοινής ωφέλειας πρέπει να προχωρήσουν κτλ.


Στην προηγούμενη εργολαβία του ΟΣΕ είχε ολοκληρωθεί το 75% του φυσικού έργου, ενώ είχαν πιστοποιηθεί πληρωμές ύψους περίπου 130 εκατ. ευρώ.


Στο μεταξύ, σε εξέλιξη βρίσκεται η εργολαβία ανάταξης της ηλεκτροκίνησης στον άξονα Αχαρνές - Τιθορέα, με ανάδοχο την Τέρνα Ενεργειακή. Το έργο, προϋπολογισμού 21,8 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνει την ανάταξη και εν λειτουργία παράδοση των Συστημάτων Ηλεκτροκίνησης και Τηλεδιοίκησης,


Μάλιστα, περιλαμβάνει option για την ολοκλήρωση της ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Σταθμός Λαρίσης - Τρεις Γέφυρες, που μπορεί να ενεργοποιηθεί με συμπληρωματική σύμβαση και έτσι να «κλείσει» η εκκρεμότητα της Ηλεκτροκίνησης στο σύνολο του βασικού σιδηροδρομικού άξονα της Ελλάδας.
το βημα