Πέμπτη 12 Φεβρουαρίου 2015

Οι Κινέζοι δηλώνουν παρόν. Σχεδιάζουν επενδύσεις μέσω διαπραγματεύσεων.


Πρώτιστο ενδιαφέρον η δημιουργία εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο και αξιοποίηση του σιδηροδρομικού δικτύου
Υποσχέσεις περί υλοποίησης νέων επενδύσεων σε μια διψασμένη επενδυτικά Ελλάδα δίνει ξανά το Πεκίνο, σε μια περίοδο που κορυφώνονται οι διαπραγματεύσεις της κυβέρνησης με τους εταίρους της για την εξεύρεσης μιας κοινά αποδεκτής συμφωνίας για το ζήτημα του ελληνικού χρέους.


Στο πλαίσιο επικοινωνίας που πραγματοποιήθηκε χθες μεταξύ των πρωθυπουργών της Κίνας και της Ελλάδας, κ.κ. Li Keqiang και Αλέξη Τσίπρα, στο πλαίσιο της οποίας συζητήθηκε η αποστολή κυβερνητικού κλιμακίου από την Ελλάδα στην Κίνα με σκοπό την προετοιμασία της επίσημης επίσκεψης του Έλληνα Πρωθυπουργού στο Πεκίνο, ο πρόεδρος της κινεζικής κυβέρνησης διαβεβαίωσε ότι υπάρχει ενδιαφέρον από κινεζικές επιχειρήσεις για νέες επενδύσεις στην Ελλάδα.


Οι διαβεβαιώσεις αυτές έρχονται να συμπληρώσουν την κινητικότητα που καταγράφεται το τελευταίο διάστημα από την κινεζική πλευρά και η οποία αποτυπώνεται σε πολλαπλά επίπεδα εκδήλωσης επενδυτικού ενδιαφέροντος για τομείς όπως οι υποδομές, η ενέργεια και, φυσικά, η παροχή λιμενικών υπηρεσιών, στον απόηχο των δηλώσεων του υπουργού Οικονομίας Υποδομών Ναυτιλίας και Τουρισμού, Γ. Σταθάκη και του αναπληρωτή υπουργού, Θ. Δρίτσα, ότι πολιτική της κυβέρνησης θα είναι να αναδειχθεί η Ελλάδα σε διεθνή κόμβο μεταφορών.


Μόλις προ ημερών έγινε γνωστό, μέσω του διεθνούς τύπου, το ενδιαφέρον του κινεζικού κολοσσού China Pacific Construction Group (CPCG) να διεκδικήσει έργα υποδομών στην Ελλάδα. Η CPCG που αποτελεί τον μεγαλύτερο, ιδιωτικό, κατασκευαστικό όμιλο της Κίνας ακολουθεί το ρεύμα των κινεζικών ομίλων που πηγάζει από την προσπάθεια του Πεκίνου να αυξήσει την παρουσία του επί ευρωπαϊκού εδάφους. Με κλειδί την παρουσία της Cosco στην Αθήνα και με εκπεφρασμένο το νέο “άνοιγμα” (ως διαπραγματευτικό χαρτί ή ως μέρος ενός plan B) της Αθήνας προς το Πεκίνο, οι Κινέζοι έχουν ανασύρει στην επιφάνεια τις επενδυτικές προτάσεις που ανά διαστήματα έχουν καταθέσει προς την ελληνική πλευρά.


Οι υποσχέσεις των Κινέζων για νέα project (που σαφέστατα εξυπηρετούν το σχέδιο δημιουργίας διεθνούς εμπορευματικού άξονα με στόχο την από θαλάσσης και μέσω Πειραιά εισαγωγή κινεζικών και εν γένει ασιατικών προϊόντων προς την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη) αφορούν πρωτίστως το σιδηροδρομικό δίκτυο και τη δημιουργία εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο. Για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, οι Κινέζοι που έχουν να αντιμετωπίσουν το έντονο ενδιαφέρον και των Ρώσων της RZD, έχουν διατυπώσει σαφείς προτάσεις για τον εκσυγχρονισμό του δικτύου, ενώ έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον και για το Εμπορευματικο Κέντρο του Θριασίου.


Μεταξύ αυτών των σχεδίων συμπεριλαμβάνεται και η κατασκευή και λειτουργία ενός «Dragon Mart», μιας υπεραγοράς χονδρικής δηλαδή για κινεζικά προϊόντα, σην έκταση της ΓΑΙΟΣΕ, στο προτυπο κέντρων που έχουν αναπτύξει ανά τον κόσμο. Ο φορέας πίσω από αυτές τις επενδύσεις, που συχνά αναπτύσσονται από κοινού με τοπικούς ομίλους σε συνεργασία με εγχώριες κατασκευαστικές, είναι η China Machinery & Electronic Products Exhibition Center, πιο γνωστός ως Chinamex.


Παράλληλα, οι Κινέζοι επαναλαμβάνουν το ενδιαφέρον τους για λιμάνια και αεροδρόμια. Καίτοι το ζήτημα της αξιοποίησης των κρατικών συμμετοχών σε ΟΛΠ και ΟΛΘ αλλά και των υπόλοιπων κρατικών λιμένων παραμένει ανοικτό, το κινεζικό ενδιαφέρον παραμένει ενεργό πέραν του Πειραιά και για τα λιμάνια του Ηρακλείου και της Αλεξανδρούπολης. Το ίδιο και για την απόκτηση συμμετοχής στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» μέσω των Friedmann Pacific Asset Management Limited και Shenzhen Airport, αλλά και στην ενέργεια, όπου υπενθυμίζεται η παρουσία της China State Grid Corporation στο διαγωνισμό για τον ΑΔΜΗΕ


Από ελληνικής πλευράς, πάντως, το επενδυτικό αυτό άνοιγμα της Κίνας συνδέεται με την ανάγκη αναβάθμισης των εργασιακών σχέσεων στις κινεζικές επιχειρήσεις που είναι εγκατεστημένες στην Ελλάδα και τη συνεργασία τους με ελληνικές εταιρείες.
capital.gr