Αθήνα, 03 / 12 / 2019
Αριθ. Πρωτ. 40292
ΠΡΟΣ:
1. Γραφείο Πρωθυπουργού Ελλάδος - Κο ΚΥΡΙΑΚΟ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗ.
2. Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων - Κο ΚΩΣΤΑ ΑΧΙΛ. ΚΑΡΑΜΑΝΛΗ.
3. Υφυπουργό Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων - Κο ΙΩΑΝΝΗ ΚΕΦΑΛΟΓΙΑΝΝΗ.
4. Γεν. Γραμ. Υπουργείου Μεταφορών & Δικτύων - Κο ΝΙΚΟΛΑΟ ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟ.
5. Ιταλική Πρεσβεία στην Αθήνα.
6. Chief Executive Officer and Managing Director of Ferrovie Dello Stato Italiane
Mr. GIANFRANCO BATTISTI.
7. Chairman of Trenitalia (Gruppo Ferovvie Dello Stato Italiane)
Mr. TIZIANO ONESTI.
8. CEO of Trenitalia (Gruppo Ferovvie Dello Stato Italiane)
Mr. ORRAZIO IACONO.
9. ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ.
10. ΣΥΡΙΖΑ.
11. ΚΙΝΗΜΑ ΑΛΛΑΓΗΣ.
12. Κ Κ Ε.
13. ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΥΣΗ.
14. ΜΕΡΑ 25.
ΚΟΙΝ:
2. Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων - Κο ΚΩΣΤΑ ΑΧΙΛ. ΚΑΡΑΜΑΝΛΗ.
3. Υφυπουργό Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων - Κο ΙΩΑΝΝΗ ΚΕΦΑΛΟΓΙΑΝΝΗ.
4. Γεν. Γραμ. Υπουργείου Μεταφορών & Δικτύων - Κο ΝΙΚΟΛΑΟ ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟ.
5. Ιταλική Πρεσβεία στην Αθήνα.
6. Chief Executive Officer and Managing Director of Ferrovie Dello Stato Italiane
Mr. GIANFRANCO BATTISTI.
7. Chairman of Trenitalia (Gruppo Ferovvie Dello Stato Italiane)
Mr. TIZIANO ONESTI.
8. CEO of Trenitalia (Gruppo Ferovvie Dello Stato Italiane)
Mr. ORRAZIO IACONO.
9. ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ.
10. ΣΥΡΙΖΑ.
11. ΚΙΝΗΜΑ ΑΛΛΑΓΗΣ.
12. Κ Κ Ε.
13. ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΥΣΗ.
14. ΜΕΡΑ 25.
ΚΟΙΝ:
1. Πρόεδρο Δ.Σ. ΤΡΑΙΝΟΣΕ – Mr. ORRAZIO IACONO.
2. Διευθύνοντα Σύμβουλο ΤΡΑΙΝΟΣΕ – Κο ΦΙΛΙΠΠΟ ΤΣΑΛΙΔΗ.
3. Πρόεδρο Δ.Σ. ΕΕΣΣΤΥ – Mr. ERNESTO SICILIA.
4. Διευθύνοντα Σύμβουλο ΕΕΣΣΤΥ – Κο ΓΕΩΡΓΙΟ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟ.
2. Διευθύνοντα Σύμβουλο ΤΡΑΙΝΟΣΕ – Κο ΦΙΛΙΠΠΟ ΤΣΑΛΙΔΗ.
3. Πρόεδρο Δ.Σ. ΕΕΣΣΤΥ – Mr. ERNESTO SICILIA.
4. Διευθύνοντα Σύμβουλο ΕΕΣΣΤΥ – Κο ΓΕΩΡΓΙΟ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟ.
Η στρατηγική όλων των Ελληνικών Κυβερνήσεων, ειδικά την τελευταία δεκαετία της κρίσης, επικεντρώθηκε στην πρακτική των αποκρατικοποιήσεων και μέσω αυτών στην προσέλκυση νέων επενδύσεων, οι οποίες θα έλυναν χρόνια προβλήματα της χώρας, τόσο σε οικονομικό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο, με την δημιουργία νέων και καλά αμειβόμενων θέσεων εργασίας, που από το αποτέλεσμά τους θα προέκυπτε αύξηση του Α.Ε.Π. και μείωση της
Παρά την διαφωνία των συνδικάτων η ως άνω πολιτική επιλογή θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ορθή εάν στις αποκρατικοποιημένες επιχειρήσεις πραγματοποιούνταν οι πολυπόθητες επενδύσεις με ταυτόχρονη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και αν το τίμημα της επένδυσης ανταποκρίνονταν στο μέγεθος της επιχείρησης.
Δυστυχώς όμως σχεδόν τίποτε από τον παραπάνω θεωρητικό προγραμματισμό δεν ολοκληρώθηκε, στις αποκρατικοποιημένες επιχειρήσεις παρά τις πομπώδεις εξαγγελίες των «επενδυτών» και αρκετοί εξ αυτών αντιμετωπίζουν τους εργαζόμενους ως υπηκόους άλλων χωρών, αδιαφορώντας ουσιαστικά για την Ελληνική εργατική νομοθεσία και τα βασικά εργασιακά δικαιώματα μας αλλά και τις υποχρεώσεις τους πού απορρέουν από αυτήν.
Επιδεικνύουν δε μια αλαζονική συμπεριφορά απέναντι στα οργανωμένα συνδικάτα ξεχνώντας ότι αυτά αποτελούν πυλώνα σταθερότητας και αδιαφορούν για τον καλώς νοούμενο κοινωνικό διάλογο ο οποίος τελικά εξασφαλίζει και την πολυπόθητη εργασιακή ειρήνη.
Στο σιδηρόδρομο, την τελευταία τετραετία, έχουν αποκρατικοποιηθεί δύο βασικές εταιρείες, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ η οποία διεξάγει το μεταφορικό έργο, το Σεπτέμβριο του 2017 και η ΕΕΣΣΤΥ, η εταιρία που έχει ως αντικείμενο τη συντήρηση και την επισκευή του τροχαίου υλικού, τον Απρίλιο του 2019, οι οποίες και οι δύο εξαγοράστηκαν από την FERROVIE DELLO STATO
ITALIANO, δηλαδή την Κρατική Ιταλική σιδηροδρομική εταιρεία.
Παρά το ότι το τίμημα της πώλησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, σύμφωνα με τα καταγγελλόμενα στο Ελληνικό κοινοβούλιο αλλά και στους Ευρωπαϊκούς θεσμούς, δεν ανταποκρίνονταν στο μέγεθός της και χαρακτηρίστηκε ασύμφορο για το Ελληνικό δημόσιο (45εκ.€) γεγονός που ισχύει και για την ΕΕΣΣΤΥ (τεχνική βάση 22εκ.€) η δέσμευση των ιδιοκτητών για 500 εκατομμύρια επενδύσεις στην πρώτη εξ αυτών δεν υλοποιήθηκε ποτέ, πριν λίγες ημέρες εξαγγέλθηκαν επενδύσεις ύψους 2,2 δισεκατομμυρίων ευρώ χωρίς να αναζητηθεί για ποιους λόγους δεν τηρήθηκε η προηγούμενη συμφωνία κάτι που δημιουργεί αμφιβολίες για τα εξαγγελθέντα.
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ η οποία εξαγόρασε την ΕΕΣΣΤΥ παρουσιάζει παθητικό ταδύο τελευταία χρόνια, έναντι της ΕΕΣΣΤΥ η οποία έχει κέρδη. Για το λόγο αυτό προχωράει ως το τέλος του 2019 η συγχώνευση στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ της ΕΕΣΣΤΥ προκειμένου να ισοσκελιστούν οι ισολογισμοί και κυρίως για να εξαφανιστεί το χρέος 36 εκατομμυρίων της πρώτης προς τη δεύτερη.
Παρότι η Ομοσπονδία μας είχε αντιταχθεί στους σχεδιασμούς της προηγούμενης Κυβέρνησης καθώς είχε διαφορετική άποψη για όλα τα ανωτέρω - και εν μέρει δικαιώθηκε - η σημερινή Κυβέρνηση συνεχίζοντας την πολιτική της προηγούμενης, εκχωρεί με απευθείας ανάθεση για 15 έτη, τις Υποχρεώσεις Γενικού Οικονομικού Συμφέροντος (ΥΓΟΣ) στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με μόνη δέσμευση ότι θα πραγματοποιηθούν οι επενδύσεις, στην ανάλυση των
οποίων δεν υπάρχει καμία μέριμνα για την δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και κυρίως δεν υπάρχει καμία αναφορά για το προσωπικό που ήδη υπηρετεί και για τα δικαιώματα αυτών.
Σημειωτέο ότι η Ομοσπονδία προσπαθεί εδώ και πέντε μήνες να υπογράψει Σ.Σ.Ε. με την ΕΕΣΣΤΥ ώστε να διασφαλιστούν οι εργαζόμενοι κατά την μετάβασή τους στην νέα εταιρεία και τούτο δεν κατέστει δυνατό λόγω της αδιάλλακτης και αλαζονικής συμπεριφοράς της διοίκησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, παρά το ότι ένα μεγάλο μέρος του κύκλου εργασιών και των δύο εταιρειών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με τα ΥΓΟΣ και της ΕΕΣΣΤΥ με τη σύμβαση που υπέγραψε με
το Δημόσιο, προέρχονται από τα χρήματα του φορολογούμενου πολίτη.
Από την άλλη, το τίμημα των 50 εκατομμυρίων κατ’ έτος που ισχύει σήμερα για τα ΥΓΟΣ και θα καταβάλλεται για τα επόμενα 15 έτη, αποτελεί μία έμμεση παραδοχή της κυβέρνησης ότι για τη επόμενη 15ετία ΔΕΝ θα πραγματοποιηθούν επενδύσεις στο σιδηρόδρομο, οι οποίες είναι αναγκαίες, ώστε να γίνουν ανταγωνιστικές οι άγονες γραμμές, για να μειώσουν αφενός το κόστος των ΥΓΟΣ για το δημόσιο και για τον Έλληνα φορολογούμενο και αφετέρου μέσω του εκσυγχρονισμού του δικτύου να προσφέρουν καλύτερες και πιο σύγχρονες υπηρεσίες στον επιβάτη-χρήστη του σιδηροδρόμου.
4 Στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ κατά την διετία που πέρασε δεν έχει δημιουργηθεί ούτε μία θέση εργασίας και οι όποιες προσλήψεις αναπληρώνουν τις αποχωρήσεις του συνταξιοδοτούμενου προσωπικού.
Η δε Σ.Σ.Ε. που υπεγράφει, αποτέλεσε αντικείμενο έντονης αντιπαράθεσης εντός του Κοινοβουλίου καθώς διατάξεις της καταστρατηγούν το εργατικό δίκαιο.
Η Σ.Σ.Ε. της ΕΕΣΣΤΥ (τεχνική βάση) έληξε στις 19 Ιουλίου 2019 και οι εργαζόμενοι οδηγούνται στη συγχώνευση χωρίς σύμβαση με ευθύνη της διοίκησης, όπως σας αναφέρουμε πιο πάνω, παρά τα όσα προβλέπουν τόσο οι οδηγίες της Ε.Ε αλλά και το ελληνικό δίκαιο που ενσωματώνει τις οδηγίες. Υπαίτιος για την μη ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων με την ΕΕΣΣΤΥ είναι η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία εμποδίζει την υπογραφή Σ.Σ.Ε. χρησιμοποιώντας αθέμιτες προς το εργατικό δίκαιο πρακτικές, προσπαθώντας να επιβάλλει την Σ.Σ.Ε. της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και στο προσωπικό της ΕΕΣΣΤΥ, παρά τα όσα έχουν συμβεί και ακουστεί για την υπογραφή της και με δεδομένη την αντίθετη εκφρασμένη θέση της σημερινής Κυβέρνησης.
Για όλα τα παραπάνω αλλά κυρίως για την τακτική που ακολουθεί η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία καθημερινά με εφευρήματα εμποδίζει κάθε μορφή διαβούλευσης και κοινωνικού διαλόγου, αμφισβητώντας στα δικαστήρια την εκπροσώπηση των εργαζομένων, εκφράζουμε την έντονη αντίδραση και αγανάκτησή μας και ζητάμε από την Κυβέρνηση, με
καταγεγραμμένη την διαφωνία μας για τις αποκρατικοποιήσεις, να μεριμνήσει ώστε να υπάρξει σεβασμός στα εργασιακά μας δικαιώματα αλλά και στο εργατικό δίκαιο της χώρας από την διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τους νέους ιδιοκτήτες.
Είμαστε στη διάθεσή σας για περαιτέρω διευκρινήσεις.-
Ο Πρόεδρος Ο Γενικός Γραμματέας
ΠΑΝ.ΠΑΡΑΣΚΕΥΟΠΟΥΛΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΝΤΙΤΣΑΣ