(σχόλιο δικό μας...ε οχι και να γίνει ποδηλατόδρομος η σιδ/κη γραμμή.)
Η διερχόμενη - υπάρχουσα σιδηροδρομική γραμμή της Πόλης μας διασχίζει ένα καταπράσινο περιαστικό τοπίο και ενώνει πόλεις και κωμοπόλεις της Δυτικής Ελλάδας.
Ο σιδηρόδρομος ως μέσο μεταφοράς αποτέλεσε τον 19ο αιώνα αλλά εξακολουθεί και σήμερα να αποτελεί το πιο ασφαλές μεταφορικό μέσο.
Μετά την έμφαση που δόθηκε στους αυτοκινητοδρόμους η σιδηροδρομική γραμμή σταδιακά καταργήθηκε.
Σε διάφορες περιοχές της χώρας ήδη αναζητούνται και εφαρμόζονται λύσεις για την αξιοποίηση αυτών των διαδρομών.
Η γραμμή στην πόλη μας είναι μετρική. Εχει εύρος ενός μέτρου και όχι το διαδεδομένο εύρος του 1,435 μ. Αυτό σημαίνει ότι για την λειτουργία αυτής της γραμμής χρειάζεται ειδικώς κατασκευασμένο τροχαίο υλικό. Μετά το 2002 δαπανήθηκαν κοινοτικοί πόροι για επισκευές και για τροχαίο υλικό στο συγκεκριμένο αναφερόμενο τμήμα, ενώ διατηρήθηκε η μετρική μορφή της για επανάχρηση της γραμμής. Όμως δεν ξαναλειτούργησε και το δίκτυο καθημερινά καταρρέει. Η πυκνή βλάστηση έχει απλωθεί παντού. Σε πολλά σημεία έχουν αφαιρεθεί υλικά τα οποία συνθέτουν τις σιδηροτροχιές. Σε πολλά από τα όμορφα πέτρινα κτίρια κατασκευής των αρχών του 20ού αιώνα, έχουν δοθεί νέες λειτουργίες. Το δίκτυο σήμερα είναι υπό τη διαχείριση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και υπάρχει υπεύθυνος για τη γραμμή της Δυτικής Ελλάδας.
Για το τμήμα της σιδηροδρομικής γραμμής Σταμνάς - Αιτωλικού – Κρυονερίου υπάρχουν κάποιες σκέψεις- προτάσεις για επανάχρηση; Θα μπορούσε να ληφθούν υπ' όψιν σε κάποιες μελλοντικές μελέτες. Θα αφήσουμε ανεκμετάλλευτη μια μεγάλη εδαφική λωρίδα, η οποία διασχίζει κεντρικά τα λειτουργικά όρια της πόλης του Μεσολογγίου; Είναι ένα πλεονέκτημα που κατά τη γνώμη μας δεν πρέπει να πάει χαμένο.
Εδώ επισημαίνουμε ότι η εδαφική έκταση της σιδηροδρομικής γραμμής έχει καθορισμένα όρια απαλλοτρίωσης, τα οποία ωφέλιμο για την πόλη μας θα ήταν να αναζητηθούν. Επίσης ωφέλιμο θα ήταν αρχικά το μήκος της γραμμής και των εκατέρωθεν γρανών απορροής αυτής το ευρισκόμενο μέσα στο πολεοδομικό ιστό (Αγ.Δημητρίου –Μάνας -Ταμπακαριών να καθαριστούν από την πυκνή βλάστηση. Τότε θα εντοπισθούν και τα υπάρχοντα διευρύσματα – πλατώματα τα οποία υπάρχουν κατά μήκος της.
Λύσεις - προτάσεις για χρήση της προς κάθε αρμόδιο και ενδιαφερόμενο.
α) Αξιοποίηση της γραμμής Σταμνάς-Αιτωλικού – Μεσολογγίου Κρυονερίου ως συνδετική γραμμή tram (προώθηση ΜΜΜ) στα πλαίσια της βιώσιμης κινητικότητας για το διευρυμένο Δήμο μας. Ως ΜΜΜ συμβάλλει στην ασφαλή μαζική μεταφορά μαθητών- εκπαιδευτών στα Σχολεία της επέκτασης, των ατόμων κυρίως της μεγάλης ηλικίας από τις επεκτάσεις της νέας πόλης στην παλιά Ιστορική πόλη, για την περιηγητική θέαση του περιαστικού πρασίνου και των ιστορικών τόπων του διευρυμένου Δήμου μας και για μεταφορά των λουόμενων στο Κρυονέρι. Τροχαίο υλικό μπορεί να μας ξαναδοθεί από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για την μετρική γραμμή μας.
β) Σήμερα σε όλες τις πόλεις μας αλλά και στην Ευρώπη αναζητούνται ασφαλείς διαδρομές για ποδηλάτες. Η εγκαταλελειμμένη μετρική γραμμή μπορεί να μετατραπεί σε μια μεγάλη και ασφαλή διαδρομή ποδηλατόδρομου. Μπορεί να συνδέσει το Μεσολόγγι με το Αγρίνιο. Θα είναι ασφαλής διαδρομή ως ποδηλατόδρομος και θα αναδείξει σε επισκεψιμότητα και όλες τις Κοινότητες στην διαδρομή του. Μπορεί να διεκδικηθεί με κοινή συνεργασία των δύο Δημοτικών Αρχών.
γ) Eπίσης μπορεί να γίνει πράσινη διαδρομή βαδισιμότητας μόνο με έναν απλό καθαρισμό και ανάδειξη πλευρικά των γραμμών δυο μονοπατιών για περιπατητές και ποδηλάτες. Είναι η πιο απλή και ανέξοδη σχετικά πρόταση. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ διατηρεί ανέπαφες τις σιδηροτροχιές και εύκολα μπορεί να δώσει συναίνεση για την άμεση πραγμάτωση αρχικά της τρίτης λύσης η οποία στην συνέχεια μπορεί να μετεξελιχθεί σε μια από τις δυο προηγούμενα αναφερθείσες.
δ) Τα διευρύσματα κατά μήκος αυτής με σχεδιαστική ανάπλαση μπορούν να αναδειχθούν σε λειτουργικούς κοινόχρηστους χώρους στις διάφορες γειτονιές των λειτουργικών ορίων της πόλης μας.
H ΤΡΑΙΝΟΣΕ διαθέτει όλα τα απαιτούμενα στοιχεία και μπορεί σε συνεργασία με επιστήμονες συγκοινωνιολόγους, οι οποίοι ασχολούνται σήμερα με το ΣΒΑΚ, ή θα ασχοληθούν άμεσα με την κυκλοφοριακή μελέτη της πόλης, να προτείνουν σχέδια για επανάχρηση της σιδηροδρομικής γραμμής. Είτε ως ΜΜΜ (τραμ) είτε με συνδυαστική χρήση ποδηλάτου – σιδηροδρόμου- πεζόδρομου με βάση την υπάρχουσα γραμμή.
Το δίκτυο του σιδηροδρόμου το οποίο τον 19ο αιώνα έδωσε ζωή στην Δυτική Ελλάδα μπορεί με υλοποίηση μιας εκ των προτάσεών μας να δώσει λύσεις για τη βιώσιμη ανάπτυξη της ερημωμένης πλέον περιοχή μας.
Πηγές:
Αξιοποίηση παλιάς σιδηροδρομικής γραμμής Αγ.Ανάργυροι – Λαύριο
https://www.tanea.gr/2014/06/30/lifearts/orthopetalies/orthopetalies-65-aksiopoiisi-palias-sidirodromikis-grammis-ag-anargyroi-layrio/
Μια νέα ζωή για τη γραμμή Αθήνας Καλαμάτας https://www.kathimerini.gr/1053179/opinion/epikairothta/politikh/mia-nea-zwh-gia-th-grammh--a8hnas---kalamatas
Η ομάδα εργασίας η οποία εθελοντικά καταθέτει προτάσεις για την πόλη μας.
Τσακμακλή Σταυρούλα, Πολιτικός Μηχανικός – Επίτιμο μέλος ΤΕΕ - Συγγραφέας
Αράβας Δημήτρης, Πολιτικός Μηχανικός Τ.Ε Μsc (μεταπτυχιακό σε περιβαλλοντικούς σχεδιασμούς) Δημόσιος λειτουργός Δ.Τ.Υ Π.Ε Αιτ/νίας.
Ράπτης Βασίλης, Χημικός -Καθηγητής Ιταλικών – Ποδηλάτης..
Γεωργιάδης Γιάννης, Μηχανικός Ηλεκτρονικών Υπολογιστών
Iστοσελίδα μας με προτάσεις σχεδιασμού: https://tsakmakli.wordpress.com
aixmi-news.gr