«Καρμπόν» οι δηλώσεις του Αλέξη Τσίπρα το 2019,με αυτές του Αντώνη Σαμαρά το 2013 στην υπογραφή του συνυποσχετικού φορολογικής ασυδοσίας για τους εφοπλιστές. Τι ρωτούσε τότε ο ΣΥΡΙΖΑ
«Κάν’το όπως ο Σαμαράς». Η φράση που ταιριάζει στην διαφήμιση του Συνυποσχετικού Συμφώνου Οικιεοθελούς προσφοράς που υπογράφθηκε σήμερα μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών για την επόμενη χρονιά.
Ένα κείμενο που «ανανεώνει» για έναν ακόμη χρόνο την φορολογική ασυλία των εφοπλιστικών εταιρειών που πληρώνουν «ψίχουλα» σε σχέση με τα υπέρογκα κέρδη τους, τα οποία και κατέγραψε o «Ημεροδρόμος» πριν λίγες μέρες.
Να θυμίσουμε σε όσους δεν το ξέρουν, ότι το Συνυποσχετικό Σύμφωνο Οικειοθελούς Προσφοράς, δεν αποτελεί κάποια εφεύρεση του ΣΥΡΙΖΑ. Αντιθέτως ήταν μία έμπνευση της κυβέρνησης Σαμαρά – Βενιζέλου και υπογράφθηκε για πρώτη φορά τον Ιούλιο του 2013. Έκτοτε ανανεώνεται κάθε χρονιά, αν και όχι πάντα με την ίδια επισημότητα.
Από τότε, λοιπόν, το μόνο που άλλαξε ήταν …τα πρόσωπα: Η αντιπροσωπεία της τότε κυβέρνησης στο πρώτο συνυποσχετικό αποτελούνταν από τον Αντώνη Σαμαρά, τον Γιάννη Στουρνάρα και τον Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη. Την σημερινής από τον Αλέξη Τσίπρα, τον Ευκλείδη Τσακαλώτοκαι τον Φώτη Κουβέλη, με την πρόσθεση του υπουργού παρά τω πρωθυπουργώ Δημήτρη Λιάκου.
Ενδεικτικό της … «συνέχειας του κράτους» όσον αφορά την φορολογική ασυδοσία των εφοπλιστών είναι το ότι οι δηλώσεις τόσο του σημερινού πρωθυπουργού όσο και του πρωθυπουργού του 2013 είναι ουσιαστικά «καρμπόν».
Δείτε:
ΑΛΕΞΗΣ ΤΣΙΠΡΑΣ 2019: «Με βάση το ύψος των δηλωθέντων μερισμάτων των τελευταίων ετών, το ποσό που θα εισρέει στα δημόσια ταμεία θα είναι κατ΄ ελάχιστο 75 εκατομμύρια ευρώ ετησίως» και υπογραμμίζεται ότι «η υπογραφή του Συνυποσχετικού, ήταν αποτέλεσμα πολύμηνης διαπραγμάτευσης, με την κυβέρνηση να επιδιώκει τη μέγιστη δυνατή ωφέλεια για το δημόσιο συμφέρον».
ΑΝΤΩΝΗΣ ΣΑΜΑΡΑΣ 2013: «Το ύψος της συμβολής της ελληνικής Ναυτιλιακής Κοινότητας υπολογίζεται, προς το παρόν, σε 75 εκατ. ευρώ και εκτιμάται ότι θα ανέλθει ενδεικτικά στο ποσό των 140 εκατ. ευρώ ετησίως».
ΑΛΕΞΗΣ ΤΣΙΠΡΑΣ 2019: «όλοι αντιλαμβάνονται την αίσθηση της συλλογικής ευθύνης απέναντι στην προσπάθεια μας να βγούμε από την κρίση. Το γεγονός ότι αντιλαμβάνεστε την ανάγκη να στηριχθεί η προσπάθεια της ελληνικής κυβέρνησης για την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας, την ενίσχυση συνεπώς της δημοσιονομικής μας ικανότητας, σηματοδοτεί την εθνική ευθύνη που συμμερίζεστε να βγούμε από την κρίση»
ΑΝΤΩΝΗΣ ΣΑΜΑΡΑΣ 2013: «Κάθε φορά που η χώρα βρισκόταν σε περίοδο οικονομικής πίεσης, η ελληνική ναυτιλία αποτελούσε σημείο αναφοράς και δύναμη διεξόδου από αυτή. Σήμερα, σε μία κρίσιμη και δύσκολη δημοσιονομικά συγκυρία για την Ελλάδα, η παραπάνω συμφωνία επικυρώνει με τον καλύτερο τρόπο τη σαφή και πατριωτική βούληση της Ελληνικής Ναυτιλιακής Κοινότητας να συμβάλλει ξανά στο εθνικό στόχο της εξόδου της χώρας από την οικονομική κρίση».
ΑΛΕΞΗΣ ΤΣΙΠΡΑΣ 2019: «Θα ήθελα να σας ευχαριστήσω καθότι όλοι αντιλαμβάνονται την αίσθηση της συλλογικής ευθύνης απέναντι στην προσπάθεια μας να βγούμε από την κρίση. Από κει και πέρα όλοι επίσης πρέπει να αντιληφθούμε ότι έξοδος από την κρίση σημαίνει και μεγαλύτερες ευκαιρίες στο επιχειρείν για όλους, άρα μεγαλύτερες δυνατότητες».
ΑΝΤΩΝΗΣ ΣΑΜΑΡΑΣ 2013: «Σε αυτήν τη δύσκολη καμπή του τόπου, θέλω να ευχαριστήσω από καρδιάς τους έλληνες εφοπλιστές γι’ αυτήν την εθελοντική συνεισφορά τους στον προϋπολογισμό και στην εθνική προσπάθεια» ενώ υπογράμμισε ότι «η σημερινή συμφωνία είναι πραγματικά συγκινητική και αποδεικνύει ότι πράγματι η ναυτιλία σε όλες τις κρίσιμες, τις δύσκολες περιόδους του έθνους ήταν πάντοτε, ως εθνικός πρωταθλητής άλλωστε, μία δύναμη πατριωτισμού».
Όσο για τα αποτελέσματα αυτού του είδους των «συνυποσχετικών» είναι χαρακτηριστικά, από την εμπειρία των προηγούμενων χρόνων:
- Με βάση το Συνυποσχετικό Οικειοθελούς Φορολόγησης που βρίσκεται σε ισχύ, το 2014 τα φορολογικά έσοδα από τις ναυτιλιακές εταιρίες, έφθασαν τα 40.546.161,35 ευρώ και το 2015 τα 45.430.869,71 ευρώ. Υπάρχει δηλαδή μία αύξηση της τάξης των 4.884.708 ευρώ.
- Από τον αυτοτελή φόρο πλοίων το 2013 τα έσοδα ήταν 14.013.519,90 ευρώ, το 2014 ανήλθαν σε 13.154.712,39 ευρώ και το 2015 σε 17.617.781,18 ευρώ.
Με μία απλή διαίρεση προκύπτει ότι ο μέσος όρος της φορολογικής επιβάρυνσης για κάθε ναυτιλιακή εταιρία είναι 86.700,13 ευρώ τον χρόνο. Ποσό που μόνον ως …αστείο μπορεί να εκληφθεί. Αυτά την ίδια στιγμή που σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του πρακτορείου Bloomberg τα επίσημα εφοπλιστικά κέρδη στην 10ετία φθάνουν τα 200 δισεκατομμύρια ευρώ!
Για να ολοκληρώσουμε την εικόνα να θυμίσουμε ότι τα τελευταία χρόνια τα φορολογικά έσοδα από την φορολογία των ….ναυτεργατών κυμαίνονται από 55 έως 59 εκατομμύρια και των εφοπλιστών παραμένουν σταθερά προβλεπόμενα (και ενίοτε μη εισπραττόμενα) στα 75 εκατομμύρια.
Την ίδια στιγμή οι Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας ισχύουν για το 2018 μόνον για το 25% των ναυτεργατών, ενώ η κυβέρνηση ετοιμάζεται να απορρίψει πρόταση των βουλευτών του ΚΚΕ για τον εκδημοκρατισμό της ΠΝΟ μέσω της άρσης της εξαίρεσής της από τον νόμο 1264/82.
Kαι για να τελειώσουμε, όπως πρέπει, δηλαδή με την πολιτική συνέπεια του ΣΥΡΙΖΑ και σε αυτό το θέμα, καταγράφουμε και την Ερώτηση που είχε κάνει στη Βουλή (18/7/2013) με τίτλο: «Εθελοντική (!) συνεισφορά των εφοπλιστών στα φορολογικά έσοδα – Υποχρεωτικά τα χαράτσια για τους εργαζόμενους, ανέργους, συνταξιούχους» (ολόκληρη η ερώτηση εδώ). Ας απολαύσουμε μόνο ένα μικρό απόσπασμα της Ερώτησης που έγινε από τον ΣΥΡΙΖΑ προς την κυβέρνηση Σαμαρά:
«Γιατί επελέγη η διαδικασία της οικειοθελούς «φορολόγησης» των εφοπλιστών στη βάση ιδιωτικών συμφωνητικών με το ελληνικό δημόσιο αντί της υποχρεωτικής φορολόγησης, όπως συμβαίνει με όλους τους πολίτες; Με ποιες άλλες κατηγορίες πολιτών το ελληνικό δημόσιο έχει επιλέξει να προχωρήσει σε ανάλογες συμφωνίες; Γιατί επιλέγεται η ειδική μεταχείριση μιας ομάδας πολιτών έναντι του δημοσίου, πρακτική η οποία δημιουργεί προβλήματα ισονομίας και αντίκειται στη συνταγματική επιταγή για την υποχρέωση των Ελλήνων πολιτών να συνεισφέρουν χωρίς διακρίσεις στα δημόσια βάρη ανάλογα με τις δυνάμεις τους;»
ΗΜΕΡΟΔΡΟΜΟΣ