Αθήνα, 24/4/2020
Αριθ. Πρωτ. 40482
ΠΡΟΣ:1. ΓΡΑΦΕΙΟ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ.
2. Υπουργό Οικονομικών – κ. Χρήστο Σταϊκούρα.
3. Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων – κ. Ιωάννη Βρούτση.
4. Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών – κ. Κώστα Αχιλ.Καραμανλή.
5. Υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών – κ. Ιωάννη Κεφαλογιάννη.
6. Νέα Δημοκρατία.
7. Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς.
8. Κίνημα Αλλαγής.
9. Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας.
10. Ελληνική Λύση – Κυριάκος Βελόπουλος.
11. ΜέΡΑ25.
12. Εκτελεστική Επιτροπή της Γ.Σ.Ε.Ε.
ΚΟΙΝ: 1. Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο ΟΣΕ – κ. Κωνσταντίνο Σπηλιόπουλο.
2. Πρόεδρο ΔΣ ΤΡΑΙΝΟΣΕ – Mr. Marco Caposciutti.
3. Διευθύνοντα Σύμβουλο ΤΡΑΙΝΟΣΕ – κ. Φίλιππο Τσαλίδη.
4. Πρόεδρο ΔΣ ΕΡΓΟΣΕ – κ. Χρόνη Ακριτίδη.
5. Διευθύνοντα Σύμβουλο ΕΡΓΟΣΕ – κ. Χρήστο Βίνη.
6. Πρόεδρο ΔΣ ΓΑΙΑΟΣΕ – κ. Κωνσταντίνο Κεσέντε.
7. Διευθύνοντα Σύμβουλο ΓΑΙΑΟΣΕ – κ. Περικλή Νικολάου.
8. Πρόεδρο ΡΑΣ – κα Ιωάννα Τσιαπαρίκου.
ΘΕΜΑ: «Απολύσεις εργαζομένων στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ»
Η Δημόσια Σιδηροδρομική εταιρία επιβατικών και εμπορευματικών μεταφορών, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, εξαγοράστηκε το Σεπτέμβριο του 2017 από την TRENITALIA, δηλαδή από το Ιταλικό Δημόσιο, έναντι του ποσού των 45 εκατομμυρίων ευρώ, έχοντας όμως στο ταμείο της αποθεματικό ύψους 78 εκατομμυρίων περίπου, γεγονός που ως Ομοσπονδία Εργαζομένων έχουμε καταγγείλει για ευνόητους όπως αντιλαμβάνεστε λόγους.
Στη συνέχεια, η Ιταλικών συμφερόντων ΤΡΑΙΝΟΣΕ συμμετείχε στη διαγωνιστική διαδικασία εξαγοράς της ΕΕΣΣΤΥ και μολονότι ήταν η μοναδική που κατέθεσε προσφορά, αντί ο διαγωνισμός να κηρυχθεί άγονος, συνεχίστηκε και η μοναδική Τεχνική βάση αγοράστηκε τον Απρίλιο του 2019 έναντι του ποσού των 22 εκατομμυρίων περίπου, παρότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν είχε καταβάλλει προς την ΕΕΣΣΤΥ, 30 εκατομμύρια ευρώ περίπου τα οποία όφειλε για την συντήρηση και τις επισκευές του τροχαίου υλικού.
Ενώ η ΤΡΑΙΝΟΣΕ από το 2017 είναι μία ιδιωτική εταιρεία, χρηματοδοτείται από το κράτος γΕπισια την υλοποίηση σύμβασης των ΥΓΟΣ, με 50 εκατομμύρια ευρώ κατ’ έτος.
Επιπροσθέτως η ΕΕΣΣΤΥ που τον Δεκέμβριο του 2019 απορροφήθηκε από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, έχει συνάψει σύμβαση με τη ΓΑΙΑΟΣΕ δηλαδή με το Ελληνικό Δημόσιο, για εκτεταμένη συντήρηση του σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού, ύψους 100 εκατομμυρίων ευρώ περίπου για 3 έτη.
Πρόσφατα ανακοινώθηκε από το Υπουργείο Μεταφορών ότι η σύμβαση για τα ΥΓΟΣ θα χορηγηθεί με απευθείας ανάθεση στην Ιταλικών συμφερόντων ΤΡΑΙΝΟΣΕ, για τα επόμενα 15 έτη με συνολική επιχορήγηση ύψους 750 εκατομμυρίων ευρώ, ήτοι 50 εκ. € /έτος πλέον ΦΠΑ.
Κατά την εξαγορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, υπήρξε δέσμευση του αγοραστή μέσω της σύμβασης, δηλαδή της Ιταλικής TRENITALIA, για επενδύσεις ύψους 500 εκατομμυρίων ευρώ, η οποία ουδέποτε υλοποιήθηκε.
Σήμερα, μετά και τις επίσημες ανακοινώσεις στο Υπουργείο Μεταφορών, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεσμεύεται υποτίθεται για επενδύσεις 2,2 δις ευρώ, συμπεριλαμβανομένης και της μισθοδοσίας των εργαζομένων.
Στις ανωτέρω όμως συμφωνίες, το Υπουργείο Μεταφορών, αφενός δεν συμπεριέλαβε την πρότασή μας για διασφάλιση των θέσεων εργασίας και των εργαζομένων που μέχρι σήμερα υπηρετούν και αφετέρου και παρά τις αγωνιώδεις προσπάθειές μας το μισό προσωπικό της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (εργαζόμενοι πρώην ΕΕΣΣΤΥ) στερείται Σ.Σ.Ε. η οποία έληξε στις 20-7-2019 και με το Υπουργείο να δηλώνει αδυναμία παρέμβασης, κάτι που εμείς θεωρούμε αδιανόητο.
Από όσα γνωρίζουμε από συναδέλφους μας των συνδικάτων άλλων σιδηροδρομικών εταιρειών της Ευρώπης, στις εταιρείες που εργάζονται, καταγράφεται αύξηση έως και τετραπλασιασμός του κύκλου εργασιών, κυρίως στις εμπορευματικές μεταφορές, καθότι λόγω της πανδημίας προκρίνεται η μεταφορά προϊόντων με το τρένο, έναντι των φορτηγών ή των πλοίων, καταφέρνοντας έτσι να περιορίσουν τις ζημιές από τις επιβατικές μεταφορές, γεγονός το οποίο δεν εκμεταλλεύτηκε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Άλλωστε γιατί να το εκμεταλλευτεί αφού αναμένει να λάβει - ορθώς - από το Ελληνικό Δημόσιο τα ΥΓΟΣ, διεκδικώντας παράλληλα οικονομική ενίσχυση για τα διαφυγόντα κέρδη, είτε απευθείας από το κράτος, είτε μέσω της μείωσης του κόστους ενοικίασης του τροχαίου υλικού και των εγκαταστάσεων, καθώς και της μείωσης των τελών χρήσης υποδομής.
Την ίδια ώρα, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ προχωρά σε έμμεσες απολύσεις προσωπικού, καθώς δεν ανανεώνει τις συμβάσεις εργασίας σε 75 εργαζόμενους, οι οποίοι εργάζονται στην εταιρεία και συγκεκριμένα στην τεχνική βάση, πάνω από δύο (2) χρόνια και αναμένεται να μην επαναφέρει στην εταιρεία ακόμη πενήντα (50) συναδέλφους μας οι οποίοι εκπληρώνουν τη στρατιωτική τους θητεία, δηλαδή εκατό εικοσιπέντε (125) εργαζόμενους συνολικά, επικαλούμενη τις όντως δυσμενείς συνέπειες της πανδημίας, αγνοώντας όμως τις σοβαρές οικονομικές διευκολύνσεις των δύο προαναφερόμενων συμβάσεων (ΥΓΟΣ και εκτεταμένη συντήρηση) και την ευνοϊκή της μεταχείριση από την πλευρά της πολιτείας.
Οφείλουμε δε να τονίσουμε, ότι οι ανωτέρω εργαζόμενοι έχουν εκπαιδευτεί στις Σχολές του Σιδηροδρόμου και είναι απολύτως απαραίτητοι, προκειμένου να πραγματοποιείται απρόσκοπτα η τρέχουσα συντήρηση του τροχαίου υλικού που κυκλοφορεί αλλά και για την υλοποίηση της σύμβασης εκτεταμένης συντήρησης του τροχαίου υλικού που ανήκει στο κράτος.
Για όλα τα παραπάνω και με δεδομένο ότι η Κυβέρνηση έλαβε και λαμβάνει αποφάσεις στήριξης των πληττόμενων επιχειρήσεων, μεταξύ αυτών και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, για τη διατήρηση των θέσεων εργασίας στην περίπτωσή μας συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο και ζητούμε την άμεση παρέμβασή σας.
Θεωρούμε αδιανόητο μία εταιρεία όπως η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ενώ απολαμβάνει την εύνοια της πολιτείας στην κρίσιμη αυτή περίοδο, να προχωρά σε απολύσεις απαραίτητου και εξειδικευμένου προσωπικού, μετακυλώντας τις συνέπειες της υγειονομικής κρίσης στους εργαζόμενους, καθιστώντας τους άνεργους.
Αναμένοντας τη δική σας παρέμβαση, καθότι η ηγεσία του Υπουργείου κατά την άποψή μας δεν έχει ανταποκριθεί μέχρι σήμερα κατά πως θα έπρεπε στις αιτιάσεις μας, ώστε οι 125 εξιδεικευμένοι συνάδελφοί μας να μην οδηγηθούν στην ανεργία από την απαράδεκτη απόφαση της Διοίκησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Είμαστε στη διάθεσή σας για κάθε περαιτέρω ενημέρωση.-
Ο Πρόεδρος Ο Γενικός Γραμματέας
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΟΠΟΥΛΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΝΤΙΤΣΑΣ