Η κοινοπραξία Goldair και Αυστριακών Σιδηροδρόμων κατηγορούν την εταιρεία των ιταλικών σιδηροδρόμων για κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης
Για κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης της στην αγορά αλλά και για αθέμιτο ανταγωνισμό που στην πράξη παραβιάζει τους κανόνες ίσης μεταχείρισης και κρατά κλειστή την αγορά σιδηροδρόμου καταγγέλλει η κοινοπραξία Goldair και Αυστριακών Σιδηροδρόμων την ΤΡΑΙΝΟΣΕ μέσω της ελληνικής θυγατρικής της Rail Cargo Logistics Goldair.
Η καταγγελία κατατέθηκε τον προηγούμενο μήνα στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) ωστόσο η εταιρεία εμφανίζεται αποφασισμένη αν δεν υπάρξουν κανόνες συμμόρφωσης και κυρώσεις να προσφύγει στην Επιτροπή Ανταγωνισμού και στην Κομισιόν.
Στη ΡΑΣ έχει ήδη συσταθεί ειδική επιτροπή που θα εξετάσει τον φάκελο, θα ζητήσει διευκρινίσεις και θα καλέσει σε ακρόαση και τις δύο εταιρείες. Η Τραινοσέ μάλιστα έχει ήδη ξεκινήσει το παιχνίδι των παρατάσεων, ζητώντας 15 ημέρες για να προσκομίσει τα στοιχεία στην Αρχή. Λόγω της σοβαρότητας αλλά και της πολυπλοκότητας του θέματος έχει ενημερωθεί και η Επιτροπή Ανταγωνισμού, η οποία εξετάζεται, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, να έχει στενότερη συνεργασία με τη ΡΑΣ σε θέματα κοινού ενδιαφέροντος και ο σιδηρόδρομος πιθανολογείται θα είναι η αρχή.
Η εταιρεία μπήκε στις εμπορευματικές μεταφορές το 2018, με κύριους μετόχους την Goldair και τους Αυστριακούς Σιδηροδρόμους (ΟΒΒ), και ήταν η πρώτη ιδιωτική εταιρεία (μετά την ΤΡΑΙΝΟΣΕ) που ξεκίνησε να εκτελεί σιδηροδρομικά δρομολόγια με δικά της βαγόνια.
Σήμερα η επιχείρηση διαθέτει τέσσερις μηχανές έλξης, στις οποίες εντός του έτους θα προστεθούν άλλες τρεις στο δίκτυό της, αλλά η διείσδυσή της στην αγορά εμφανίζεται περιορισμένη.
Πριν από έναν χρόνο η εταιρεία είχε δηλώσει μάλιστα την πρόθεσή της να επεκταθεί και στις επιβατικές μεταφορές, ωστόσο το ενδιαφέρον αυτό φαίνεται ότι έχει αποσυρθεί (τουλάχιστον προσωρινά), με τις συνθήκες με τις οποίες ανοίγει η αγορά να φαίνεται ότι αποτελούν ανασταλτικό παράγοντα για τους διεθνείς παίκτες του σιδηροδρόμου.
Η Rail Cargo Logistics Goldair κατηγορεί τη θυγατρική των ιταλικών σιδηροδρόμων για αθέμιτες πρακτικές και προνόμια που στραγγαλίζουν τον ανταγωνισμό τόσο σε ό,τι αφορά τη συντήρηση του τροχαίου υλικού όσο και στις συμβάσεις παράδοσης – παραλαβής που διέπουν τις εμπλεκόμενες εταιρείες μεταφοράς σιδηροδρομικού έργου (δεσμευμένες πωλήσεις).
Η εταιρεία πραγματοποιεί, μεταξύ άλλων, μεταφορά εμπορικών βαγονιών από την Αυστρία μέσω Ουγγαρίας, Σερβίας και Βόρειας Μακεδονίας. Στον σταθμό της Γευγελής (Βόρεια Μακεδονία) παραδίδει τους συρμούς στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία τους μεταφέρει μέχρι τον Σταθμό Διαλογής Θεσσαλονίκης.
Από εκεί η πρώην κρατική εταιρεία μεταφέρει μεμονωμένα βαγόνια στον τελικό προορισμό τους σε όλη την Ελλάδα και αντίστροφα. Στο πλαίσιο αυτό και σύμφωνα με τη Rail Gargo Logistics Goldair, υπογράφονται οι σχετικές συμβάσεις παράδοσης – παραλαβής (hand over – take over) συρμών μεταξύ των συμβαλλόμενων εταιρειών, στις οποίες καθορίζονται και οι ειδικότεροι όροι παροχής της σχετικής υπηρεσίας.
Ανταγωνισμός με αποκλειστικά προνόμια
Στο πλαίσιο αυτό, η σιδηροδρομική εταιρεία επεδίωξε να συμβληθεί με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ με σχετική σύμβαση παράδοσης – παραλαβής προκειμένου να πραγματοποιεί η ίδια το δρομολόγιο μεταξύ του συνοριακού σταθμού Γευγελής και του Σταθμού Διαλογής Θεσσαλονίκης για τη μεταφορά των συρμών, κάτι που θα βελτίωνε τη θέση της στην αγορά, αλλά θα έκανε εφικτή και την προσφορά της υπηρεσίας και προς άλλους πελάτες. Oπως αναφέρεται στην καταγγελία, εκτός όλων των άλλων, με τη συμφωνία αυτή η εταιρεία θα μπορούσε να αξιοποιήσει και την επένδυση που πραγματοποίησε στην ελληνική αγορά εν μέσω της οικονομικής κρίσης.
Ωστόσο η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, σύμφωνα με τις καταγγελίες της, αρνείται μέχρι σήμερα να συνάψει τη σχετική σύμβαση παράδοσης – παραλαβής συρμών, κάτι που, όπως αναφέρει, στερεί από την εταιρεία τη δυνατότητα δραστηριοποίησής της στη μεταφορά συρμών στη επίμαχη διαδρομή Γευγελή – Σταθμός Διαλογής Θεσσαλονίκης (και αντίστροφα). Με τον τρόπο αυτό ισχυρίζεται η εταιρεία ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ αρνείται κατ’ ουσίαν να παράσχει τη δυνατότητα σε πελάτες (μεταξύ των οποίων και στην ίδια) να επιλέξουν την παροχή από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ μόνο της υπηρεσίας μεταφοράς μεμονωμένων βαγονιών. Παράλληλα τους στερεί σε αυτούς τη δυνατότητα να επιλέξουν άλλον πάροχο.
Στρεβλώσεις προκαλεί στην αγορά και η τιμολογιακή πολιτική της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όπως αυτή εφαρμόζεται μέσω της εταιρείας συντήρησης τροχαίου υλικού (ΕΕΣΣΤΥ) που εξαγόρασε προ μηνών η εταιρεία και έχει ήδη ξεκινήσει η διαδικασία της πλήρους απορρόφησής της.
Η ΕΕΣΣΤΥ έχει υπογράψει συμφωνία με τη Rail Gargo Logistics Goldair για την προληπτική όσο και έκτακτη συντήρηση του μισθωμένου τροχαίου υλικού όσο και για υπηρεσίες φύλαξης του υλικού.
Εντούτοις, διαπιστώνονται σημαντικές διαφορές μεταξύ των οικονομικών όρων που, σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας, είναι έως και 400% αυξημένοι σε σχέση με τα τιμολόγια που έχει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, γεγονός που προκαλεί δυσμενή διάκριση σε βάρος της επιχείρησης. Προ εβδομάδων η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε σχετικά δημοσιογραφικά ερωτήματα είχε επισημάνει ότι δεν υπάρχει κάποιο επίσημο αίτημα διαπραγμάτευσης από την πλευρά της Rail Gargo Logistics Goldair. Όπως χαρακτηριστικά είχε αναφέρει, όμως, δεν μπορεί να έχει το ίδιο τιμολόγιο μια εταιρεία που ελέγχει το 98,8% των εμπορευματικών μεταφορών με κάποια που έχει περιορισμένο μερίδιο αγοράς, επισημαίνοντας ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ μισθώνει πάνω από 1.000 μηχανές, εν αντιθέσει με τη Rail Gargo Logistics Goldair που έχει 3,5 μηχανές. Αρμόδιες πηγές που κλήθηκαν να σχολιάσουν τις καταγγελίες εκτιμούν ότι εγείρουν σοβαρά ερωτήματα για τις πρακτικές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τονίζουν όμως ότι θα χρειαστεί χρόνος (περί το ένα τρίμηνο) για να γίνει η επεξεργασία όλων των στοιχείων και να αποδοθούν ευθύνες (όπου χρειάζεται).
Υπενθυμίζεται ότι η εταιρεία διατηρεί μονοπωλιακή θέση τόσο στις εμπορικές σιδηροδρομικές μεταφορές όσο και στη συντήρηση τροχαίου υλικού μέσω της ΕΕΣΣΤΥ.
newmoney.gr