Κυριακή 8 Φεβρουαρίου 2015

Τι θα απογίνει ο σιδηρόδρομος;

Σε ναυάγιο οδηγήθηκε η αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ικανοποιώντας, κατά τα φαινόμενα τουλάχιστον, τις βουλές της νέας κυβέρνησης η οποία ωστόσο δεν ευθύνεται για την έκβαση του συγκεκριμένου διαγωνισμού.
Το χλιαρό ενδιαφέρον, το οποίο στα τέλη του 2014 επικεντρώθηκε μόνο στην ρωσική πλευρά, η οποία αναγκάστηκε να αποχωρήσει, λόγω της πτώσης που παρουσίασε το ρούβλι, άφησε την πολύφερνη νύφη, χωρίς μνηστήρα. 



Πληροφορίες αναφέρουν ότι η ελληνική πλευρά εξετάζει διάφορα σενάρια αυτή τη στιγμή με το βλέμμα να είναι στραμμένο και στην Κομισιόν η οποία εξετάζει το ενδεχόμενο να έχουν δοθεί στην εταιρεία επιχορηγήσεις που μπορούν να χαρακτηριστούν ως παράνομες κρατικές ενισχύσεις.


Το λουκέτο εξαρτάται από την απόφαση της ΕΕ


Σε περίπτωση που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφανθεί ότι η ελληνική πλευρά πρέπει να επιστρέψει τα χρήματα που έδωσε στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ με την μορφή παράνομων κρατικών ενισχύσεων, το λουκέτο είναι μονόδρομος.
Ακριβώς όπως έγινε και στην περίπτωση των Κυπριακών Αερογραμμών, το κλείσιμο των οποίων αποφασίστηκε μόλις ανακοινώθηκε η απόφαση της ΕΕ για επιστροφή ποσού περίπου 100 εκατ. ευρώ, τα οποία η Κομισιόν αποφάνθηκε ότι συνιστούσαν παράνομη κρατική ενίσχυση.


Η ΕΕ μπορεί να μην έχει την αρμοδιότητα ή τη δικαιοδοσία να υπαγορεύσει το λουκέτο σε μια εταιρεία, ενός κράτους - μέλους της, αλλά εάν γνωμοδοτήσει υπέρ των παράνομων κρατικών ενισχύσεων, επιβαρύνει τόσο πολύ τον προϋπολογισμό της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, στην προκειμένη περίπτωση, που την καθιστά μη βιώσιμη.


Η επανένωση των εταιρειών, από πέντε σε δύο


Το επικρατέστερο σενάριο που επεξεργάζεται η ελληνική πλευρά αυτή την περίοδο θέλει την δημιουργία δύο σιδηροδρομικών εταιρειών αντί των πέντε που υπάρχουν σήμερα.


Η μία εταιρεία θα περιλαμβάνει τον ΟΣΕ, τη ΓΑΙΑΟΣΕ και την ΕΡΓΟΣΕ και η άλλη τις εταιρείες «φιλέτα», δηλαδή την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την ΕΕΣΣΤΥ (Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού).


Ο ΟΣΕ αποτελεί την εταιρεία διαχείρισης της υποδομής του ελληνικού σιδηροδρόμου, η ΓΑΙΑΟΣΕ διαχειρίζεται την ακίνητη περιουσία του ΟΣΕ και η ΕΡΓΟΣΕ αναλαμβάνει την κατασκευή και επισκευή της υποδομής.


Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ αποτελεί την εταιρεία λειτουργίας και η ΕΕΣΣΤΥ είναι το «συνεργείο» της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που αναλαμβάνει τη συντήρηση και επισκευή του τροχαίου υλικού.


Ο διαχωρισμός αυτός ικανοποιεί και τις προϋποθέσεις που θέτει η ΕΕ για τις σιδηροδρομικές εταιρείες των κρατών - μελών της που θέλουν την εταιρεία λειτουργίας και υποδομής να αποτελούν χωριστές οντότητες.


Πιο «δυνατή» η ΤΡΑΙΝΟΣΕ μαζί με την ΕΕΣΣΤΥ


Σε μια πιθανή προσπάθεια αποκρατικοποίησης ωστόσο, πιο ελκυστική από όλες είναι η ΕΕΣΣΤΥ η οποία έχει τη δυνατότητα παροχής των υπηρεσιών της και σε άλλες εταιρείες (πχ συγκοινωνιακών μέσων σταθερής τροχιάς) ή ακόμη και σιδηροδρομικές εταιρείες του εξωτερικού που αναζητούν τις ευρωπαϊκές πιστοποιήσεις που μπορεί να παράσχει η ΕΕΣΣΤΥ.


Δεύτερη στον κατάλογο της ελκυστικότητας, είναι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ (μετά και τη σύνδεση του δικτύου με το λιμάνι του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης) με αποτέλεσμα η μία εταιρεία, που θα προκύψει από την ενοποίηση ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ, να συγκεντρώνει μεγάλες πιθανότητες προσέλκυσης επενδυτικού ενδιαφέροντος.


Ωστόσο μένει να αποδειχθεί ποιες θα είναι οι προθέσεις της νέας κυβέρνησης, η οποία δεν φαίνεται να δίνει ψήφο εμπιστοσύνης στην διαδικασία των αποκρατικοποιήσεων, στην θεωρία τουλάχιστον.


Χαρά Αυγερινού
Πηγή:www.reporter.gr