Το νέο «στοίχημα» του ΟΣΕ είναι η απόσταση Αθήνα – Θεσσαλονίκη να καλύπτεται σε τρεις ώρες. «Ο σιδηρόδρομος σταδιακά κυριαρχεί στις μεταφορές, εμπορικές και επιβατικές,
γιατί είναι ένα μέσο μεταφοράς φθηνό, λαϊκό και φιλικό προς το περιβάλλον», τονίζει. σε συνέντευξή του στα «ΝΕΑ», ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Κώστας Σπηλιώπουλος
Στην Ελλάδα, προσθέτει, έχουμε καθυστερήσει πολύ. Ηδη, ξεκινήσαμε αγώνα δρόμου για να οδηγήσουμε τον ΟΣΕ στη νέα εποχή, με υπερσύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο.
-Το μήνυμα της ηγεσίας του υπουργείου Μεταφορών, είναι «καλύτερες μετακινήσεις με σύγχρονο σιδηρόδρομο». Πώς αυτό θα γίνει πράξη;
-Καταρχήν ο βασικός σιδηροδρομικός κορμός του ΠΑΘΕ (Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Ειδομένη) θα πρέπει να αποκτήσει χαρακτηριστικά σύγχρονου δικτύου ευρωπαϊκών προδιαγραφών, με σιδηρόδρομο διπλής κατεύθυνσης και με όλα τα συστήματα ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης σε λειτουργία.
Δηλαδή, να είναι ασφαλής και γρήγορος σιδηρόδρομος. Αυτή την περίοδο η απόσταση Αθήνα – Θεσσαλονίκη καλύπτεται, από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, σε περίπου τέσσερις ώρες. Με την ολοκλήρωση των έργων, κυρίως στα συστήματα σηματοδότησης, η απόσταση αυτή θα καλύπτεται σε λιγότερο από τρεισήμισι ώρες
Πιστεύουμε ότι το 2021 θα έχουμε πετύχει αυτόν τον στόχο. Στόχος μας είναι με ορισμένες ακόμα παρεμβάσεις που σχεδιάζουμε, η απόσταση Αθήνα – Θεσσαλονίκη να γίνεται σε τρεις ώρες.
-Με το δίκτυο πέραν της Θεσσαλονίκης, τι γίνεται;
-Εκτός του βασικού σιδηροδρομικού κορμού ΠΑΘΕ έχουμε τη γραμμή Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, για την οποία υπάρχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον.
Δυστυχώς, όμως, βρίσκεται σε πολύ κακή κατάσταση, ιδιαίτερα το τμήμα Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη. Ο ΟΣΕ έχει μελετήσει τις παρεμβάσεις που χρειάζονται, ώστε η γραμμή αυτή να γίνει σιδηρόδρομος ικανοποιητικού επιπέδου.
Έχουμε προτείνει στο υπουργείο τις απαιτούμενες παρεμβάσεις, οι οποίες μπορούν να υλοποιηθούν άμεσα στο πλαίσιο της τρέχουσας προγραμματικής περιόδου που τελειώνει το 2023. Στην Αθήνα, ο προαστιακός σιδηρόδρομος Κιάτο – Αεροδρόμιο – Πειραιάς – Αθήνα – Χαλκίδα, λειτουργεί ικανοποιητικά και έχει μπει στην καθημερινή ζωή των πολιτών.
-Ωστόσο, η σιδηροδρομική υποδομή υπολείπεται σημαντικά έναντι άλλων ευρωπαϊκών χωρών…
-Είναι αλήθεια πως τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει σημαντικά έργα στο σιδηρόδρομο, κυρίως με τα ευρωπαϊκά προγράμματα. Πολλά έχουν ολοκληρωθεί και άλλα βρίσκονται σε εξέλιξη ή ολοκλήρωση.
Απαιτούνται, όμως, αρκετά ακόμη για να έχουμε ένα σύγχρονο, ευρωπαϊκού επιπέδου, σιδηρόδρομο. Με σύγχρονα συστήματα ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης.
Η σιδηροδρομική υποδομή είναι ακριβή στην κατασκευή της, σύνθετη και ευαίσθητη.
Δυστυχώς, γι’ αυτήν την υποδομή ουδέποτε υπήρξε πρόβλεψη για συστηματική συντήρηση, όπως απαιτείται για κάθε είδους πολύπλοκο σύστημα που βρίσκεται σε λειτουργία.
-Με ποιο τρόπο θα καλυφθεί το χαμένο έδαφος;
-Η εντολή της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών είναι να προγραμματίσουμε και να προετοιμάσουμε πρόγραμμα συστηματικής ανάταξης και συντήρησης της σιδηροδρομικής υποδομής.
Δουλεύουμε εντατικά, ώστε να περιγράφουμε γρήγορα το αντικείμενο της ανάταξης και συντήρησης, καθώς και το χρηματοδοτικό μοντέλο που θα το υποστηρίξει.
Ετσι, πιστεύουμε ότι θα έχουμε ένα σιδηροδρομικό δίκτυο με ικανότητα και ετοιμότητα να καλύψει τις ανάγκες για σύγχρονες μεταφορές (γρήγορες και ασφαλείς).
-Ο σημερινός ΟΣΕ μπορεί να αντιμετωπίσει αυτές τις προκλήσεις;
-Πράγματι, για να γίνουν όλα αυτά, χρειάζεται ο ΟΣΕ να γίνει ένας σύγχρονος οργανισμός. Στη διοίκησή του, στη λειτουργία του, τη στελέχωσή του και κυρίως στην αποτελεσματικότατα του.
Οι δεσμεύσεις που έχουμε αναλάβει απέναντι στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών είναι η διοίκησή μας να χαρακτηρίζεται από ταχύτητα, διαφάνεια και κυρίως αποτελεσματικότατα. Είναι αλήθεια πως ο ΟΣΕ έχει υποβαθμιστεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια.
Φιλοδοξία μας είναι να δουλέψουμε αποδοτικά, να εμπνεύσουμε στους εργαζόμενους ένα νέο πνεύμα συνεργασίας, να ανασυγκροτήσουμε τον οργανισμό και να τον κάνουμε σύγχρονο και αποδοτικό
-Το «ολυμπιακό» έργο των Σεπολίων σε τι στάδιο βρίσκεται;
-Πρόκειται για ένα μεγάλο έργο που κατασκευάζει η ΕΡΓΟΣΕ και αφορά την υπογειοποίηση των γραμμών στην περιοχή των Σεπολίων.
Αυτή η κατασκευή, λόγω του περιορισμού του χώρου, μας έχει στερήσει τον ένα σιδηροδρομικό διάδρομο και έτσι είμαστε αναγκασμένοι σε συνεργασία με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ να μειώσουμε κάποια δρομολόγια.
Το αποτέλεσμα είναι να υπάρχει ταλαιπωρία και παράπονα των πολιτών. Ζητούμε την κατανόησή τους, διότι με την ολοκλήρωση αυτού του έργου θα έχουμε πολύ μεγάλες δυνατότητες για το δίκτυό μας στην Αθήνα και ταυτόχρονα θα αναβαθμίσουμε και μια πυκνοκατοικημένη περιοχή.