Για το 2021 μετατίθεται η πλήρης ολοκλήρωση των έργων στον βασικό σιδηροδρομικό άξονα της χώρας Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Αυτό αποκάλυψε την Παρασκευή ο υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής, κατά τη διάρκεια της υπογραφής του μνημονίου με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Μάλιστα επανέλαβε και πάλι τη γνωστή φράση «εμείς δεν εγκαινιάζουμε μουσαμάδες». Η φράση του υπουργού ΥΠΟΜΕ δεν ήταν τυχαία καθώς είχαν καλλιεργηθεί προσδοκίες για την ολοκλήρωη των έργων μέσα στο 2020.
Όπως σημειώνουν πηγές που γνωρίζουν τα σιδηροδρομικά δρώμενα, θα πρέπει να ολοκληρωθούν τα έργα σηματοδότησης, ETCS, ERTMS αλλά και να επιδιωχθεί το συντομότερο η ενεργοποίηση των συμβάσεων συντήρησης, χαρακτηρίζοντας μάλιστα την κατάσταση του δικτύου, ανεπαρκή. Επιπρόσθετα σημειώνουν ότι θα πρέπει να προχωρήσει το σημαντικό έργο αναβάθμισης της υποδομής ΣΚΑ-Οινόη που θα επιτρέψει στα τρένα να κινούνται με ασφάλεια και αυξημένες ταχύτητες. Εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε ότι έχει ήδη διαρρεύσει εδώ και καιρό η πρόθεση του Υπουργείου ΥΠΟΜΕ να προχωρήσει σε μακροχρόνιες συμβάσεις για την συντήρηση του δικτύου.
ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ-ETCS
Σύμφωνα με πολύ καλά πληροφορημένες πηγές του ypodomes.com, τα έργα αφορούν κυρίως ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα όπως η σηματοδότηση και το ETCS. Για τη σηματοδότηση υπάρχει αναμονή εδώ και αρκετούς μήνες. Έχει εγκριθεί η συμπληρωματική σύμβαση από το Ελεγκτικό Συνέδριο και αναμένεται η οριστική έγκριση της ΕΡΓΟΣΕ για την τεχνική λύση που έχει προταθεί και να προχωρήσει στην υπογραφή της. Η κοινοπραξία που έχει αναλάβει τα έργα είναι η ΤΟΜΗ-ALSTOM η οποία θα έχει στη διάθεση της 18 μήνες από την ημέρα υπογραφής. Η εργολαβία αφορά όλο τον άξονα από την Αθήνα μέχρι τη Θεσσαλονίκη και μέχρι τον Προμαχώνα. Δεν αφορά το τμήμα Τιθορέα-Δομοκός που είναι έτοιμο και ήδη λειτουργεί (όντας τμήμα άλλης εργολαβίας).
Για το ETCS υπάρχουν δύο συμβάσεις. Η πρώτη, ενεργή από το 2004 αφορά την εγκατάσταση του συστήματος on board. Έχει παραδοθεί από την ΕΡΓΟΣΕ στη ΓΑΙΑΟΣΕ και αναμένεται η ολοκήρωση της. Η δεύτερη σύμβαση, που υπογράφηκε το 2005, αφορά τηνεγκατάσταση στις γραμμές. Εδώ, πληροφορίες αναφέρουν πως πιθανότερο σενάριο είναι η ολοκλήρωση των έργων εντός του 2020 καθώς απομένουν κάποιες «ουρές» της.
ΣΚΑ-ΟΙΝΟΗ
Το έργο αυτό, δεν εντάσσεται στο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης μέχρι το 2021, αλλά είναι ένα απολύτως απαραίτητο έργο, όπως αναφέραμε και παραπάνω. Στο τμήμα αυτό έχουν παρατηρηθεί προβλήματα στην υποδομή (κάτω από τις γραμμές) που κάνει σχεδόν αδύνατη την δυνατότητα διέλευσης τρένων με μεγάλο βάρος, ενώ έχει έντονες κλίσεις που απαγορεύουν τις μεγάλες ταχύτητες. Σε αυτή τη χρονική φάση το έργο είναι σε μελέτες. Με την ωρίμανση του και την σύνταξη των τευχών δημοπράτησης το έργο θα τεθεί σε διαγωνισμό. Η χρηματοδότηση του είναι εξασφαλισμένη από το ΕΣΠΑ 2014-2020 μέσω του Ε.Π. ΥΜΕ-ΠΕΡΑΑ.
Επιπρόσθετα θα πρέπει να αναφέρουμε ότι προβλήματα στην εκτέλεση των δρομολογίων από-προς Αθήνα προκαλεί και το έργο υπογειοποίησης στα Σεπόλια, έργο που όμως είναι απαραίτητο. Πλέον το δίκτυο για ένα τμήμα 3χλμ είναι με μία γραμμή για την εξυπηρέτηση όλων των τρένων. Αυτή η στένωση αναμένεται να διαρκέσει περίπου 2 έτη. Μετά θα υπάρχει ένας διπλός υπόγειος διάδρομος και σταδιακά μέχρι το 2024, τετραπλός που θα είναι ικανός να εξυπηρετεί επαρκώς όλα τα δρομολόγια και την μελλοντική αναμενόμενη αύξηση τους.
ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΔΙΚΤΥΟΥ
Το μοντέλο που δείχνει να προκρίνεται είναι το βρετανικό, με πολυετή συμβόλαια. Εδώ, ειδικά καταγραφικά τρένα (τα λεγόμενα flying banana trains), «σαρώνουν» το δίκτυο κάθε 2-3 μήνες. Εκεί καταγράφουν τριβές, φθορές και τυχόν ρήγματα στην υποδομή (ειδικά την συμπεριφορά των σκύρων) κ.α.
Στη συνέχεια συμφωνείται η διαδικασία αποκατάστασης των ευρημάτων και προχωρούν οι αντίστοιχες εργασίες. Ουσιαστικά έχοντας καταγεγραμμένο όλο το δίκτυο και τις προδιαγραφές του, αυτό θα γίνεται με πολύ απλό τρόπο, καθώς ο «εργολάβος» θα γνωρίζει εκ των προτέρων τι πρέπει να κάνει σε κάθε περίπτωση.
Επιπλέον, το καταγραφικό αυτό τρένο, θα μπορεί να λειτουργεί και προληπτικά δηλαδή αν εντοπιστεί μία μικρο-φθορά η οποία όμως δύναται να εξελιχθεί σε κάτι πιο σοβαρό, θα μπορεί να γίνει η αποκατάσταση πολύ πιο σύντομα, γλυτώνοντας χρήματα και το κυριότερο αυξάνοντας στο μάξιμουμ την ασφάλεια.
Το συγκεκριμένο μοντέλο θεωρείται σύγχρονο και ταυτόχρονα οικονομικό καθώς στη Βρετανία που εφαρμόζεται τυγχάνει μεγάλης αποδοχής λόγω της μείωσης κατά δεκάδες εκατομμύρια λίρες σε έξοδα συντήρησης κάθε χρόνο.
Όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές στο ypodomes.com, το πιο πιθανό είναι να επιχειρηθεί ένα συμβόλαιο επιπέδου υπηρεσιών (SLA Agreement), όπου βάσει των προδιαγραφών που θα τεθούν από την Αναθέτουσα Αρχή, δηλαδή τον ΟΣΕ, θα αποφασιστεί ένα επίπεδο υπηρεσιών και θα υποβάλλεται ένα πρόγραμμα συντήρησης, το όποιο θα εκτελείται όπως αναφέρθηκε παραπάνω.
ypodomes.com