Τα πάνω κάτω αναφορικά με μετατάξεις,αποσπάσεις και κινητικότητα υπαλλήλων στο δημόσιο φέρνει το σχέδιο νόμου που ετοιμάζεται να καταθέσει για ψήφιση στη Βουλή το υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης και το οποίο θα ενεργοποιηθεί από το Φεβρουάριο του 2017.
Ειδικότερα
* Καθιερώνεται κάλυψη αναγκών προσωπικού σε υπηρεσίες μέσω
εθελοντικών μετατάξεων υπαλλήλων οι οποίες θα ολοκληρώνονται το πολύ σε 2
μήνες αντι 3 χρόνια σήμερα.
* Οι αποσπάσεις θα διενεργούνται κατ εξαίρεση και μόνον όταν
συντρέχουν σοβαρές υπηρεσιακές ανάγκες. Η διάρκειά τους θα είναι ενός
έτους με δικαίωμα παράτασης ενός ακόμη έτους.
* Δικαίωμα συμμετοχής στο πρόγραμμα της κινητικότητας θα έχουν οι
μόνιμοι και αορίστου υπάλληλοι σε Υπουργεία, ΝΠΔΔ, ΝΠΙΔ και ΟΤΑ.
Εξαιρούνται οι εκπαιδευτικοί, οι ένστολοι, οι υπάλληλοι νοσηλευτικών
ιδρυμάτων (γιατροί,νοσηλευτές κλπ) πλην των διοικητικών,οι υπάλληλοι του
ΕΚΑΒ, οι δικαστικοί υπάλληλο και όσοι υπάλληλοι βρίσκονται σε διετή
δοκιμαστική περίοδο.
* Η επίβλεψη ,η αξιολόγηση και ο
συντονισμός των μετακινήσεων των ενδιαφερομένων υπαλλήλων θα γίνεται από
επιτροπή κινητικότητας που θα κρίνει και θα εγκρίνει τα αιτήματα φορέων
του δημοσίου για κάλυψη κενών θέσεων αλλά και υπαλλήλων για αποσπάσεις η
μετατάξεις. Το πρόγραμμα κινητικότητας θα εφαρμόζεται 3 φορές το χρόνο.
* Η όλη διαδικασία θα διενεργείται
μέσω ψηφιακού συστήματος όπου θα καταγράφονται και θα αποτυπώνονται σε
πραγματικό χρόνο και σε ενιαία βάση δεδομένων οι ανάγκες σε προσωπικό
αλλά και οι προσφερόμενες θέσεις. Οι ενδιαφερόμενοι θα υποβάλουν τις
αιτήσεις τους οι οποίες θα αξιολογούνται από την επιτροπή κινητικότητας.
* Διατηρούνται οι πρόνοιες για
αμοιβαίες μετατάξεις και συνυπηρέτηση συζύγων,ενώ καθιερώνονται κίνητρα
για μετακινήσεις υπαλλήλων σε παραμεθόριες και νησιωτικές περιοχές.
ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΟΙ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ
Τι ακριβώς είναι ο νέος νόμος για την κινητικότητα; Πρόκειται
για μια απλή τροποποίηση του υπαλληλικού κώδικα σχετική με τις
μετακινήσεις των δημοσίων υπαλλήλων;
Όχι. Πρόκειται για μια ολοκληρωμένη δημόσια πολιτική που αφορά στην
κινητικότητα των δημοσίων υπαλλήλων. Για πρώτη φορά στη διοικητική
ιστορία το ζήτημα «κινητικότητα» αντιμετωπίζεται ολοκληρωμένα και
ενιαία. Πρόκειται για νόμο – τομή, η δημοσίευση του οποίου θα αποτελέσει
την πράξη τέλους της αναρχίας και της χαοτικής κατάστασης που
επικρατούσε για δεκαετίες σε βάρος του δημοσίου συμφέροντος, αλλά και
των δημοσίων υπαλλήλων. Πυρήνας της νέας κινητικότητας είναι η σύνδεση
των αναγκών των υπηρεσιών με τις ατομικές επιλογές των υπαλλήλων.
Υπάρχει κάποια βασική αρχή που διέπει το νέο σύστημα;
Υπάρχει ένα πλαίσιο συνταγματικών αρχών που κατοχυρώνεται ρητά στο
νόμο: Ισότητα, διαφάνεια, αξιοκρατία. Βασική επίσης αρχή είναι αυτή της
εθελούσιας συμμετοχής του υπαλλήλου, σε θέσεις που μπορεί να προσφέρει
με τον πλέον αποτελεσματικό και ποιοτικό τρόπο τις υπηρεσίες του στο
Κράτος και, κατ’ επέκταση, στους πολίτες. Έτσι το νέο σύστημα δεν απέχει
απλώς παρασάγγας από τις σπασμωδικές και αυταρχικές προσπάθειες των
προηγούμενων κυβερνήσεων, οι οποίες κατάφεραν απλώς να διαλύσουν το
διοικητικό μηχανισμό, αλλά βρίσκεται στους αντίποδες αυτών των
πολιτικών. Αυτό συμβαίνει γιατί δομήθηκε με τρόπο επιστημονικό στη βάση
των σύγχρονων πορισμάτων της διοικητικής επιστήμης και της επιστήμης της
διοίκησης ανθρώπινου δυναμικού και όχι με γνώμονα γνωστές ιδεοληψίες.
Το νέο σύστημα επιφέρει και αλλαγές στο γνωστό σύστημα των αποσπάσεων και μετατάξεων;
Το νέο σύστημα επιφέρει μείζονες αλλαγές στο απαρχαιωμένο και
ξεπερασμένο από τα πράγματα σύστημα των αποσπάσεων και μετατάξεων. Πλέον
οι μετακινήσεις από τη μία δημόσια Υπηρεσία σε άλλη διενεργούνται ως
μετατάξεις και μόνον κατ’ εξαίρεση, όταν συντρέχουν σοβαρές υπηρεσιακές
ανάγκες, παίρνει τη μορφή της απόσπασης. Και πάλι όμως, η απόσπαση δεν
μπορεί να υπερβαίνει το ένα έτος με μόνη δυνατότητα μιας και μόνον
επιπλέον παράτασης.
Ποιους υπαλλήλους και ποιους φορείς περιλαμβάνει το νέο σύστημα;
Στο νέο σύστημα περιλαμβάνονται όλοι οι πολιτικοί διοικητικοί
υπάλληλοι εφόσον έχουν συμπληρώσει διετία από το διορισμό τους, μόνιμοι ή
υπηρετούντες με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου που
υπηρετούν σε όλες τις δημόσιες Υπηρεσίες, Οργανισμούς Τοπικής
Αυτοδιοίκησης, Νομικά πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου αλλά και Νομικά Πρόσωπα
Ιδιωτικού δικαίου που ανήκουν στο κράτος. Εξαιρούνται οι υπάλληλοι όλων
των κλάδων των νοσηλευτικών ιδρυμάτων του ΕΣΥ, πλην των διοικητικών, οι
υπάλληλοι του ΕΚΑΒ και οι δικαστικοί υπάλληλοι.
Τι είναι η Κεντρική Επιτροπή Κινητικότητας;
Πρόκειται για συλλογικό όργανο με αυξημένες εγγυήσεις
αντικειμενικότητας, αμεροληψίας και γνώσης. Αποτελείται από έναν
αντιπρόεδρο του ΑΣΕΠ ως πρόεδρο, ένα μέλος του ΑΣΕΠ, έναν νομικό
σύμβουλο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, τον αναπληρωτή Διοικητικό
Γραμματέα του Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης και
τον προϊστάμενο της Γενικής Διεύθυνσης Ανθρώπινου Δυναμικού του
Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης. Η Κεντρική
Επιτροπή Κινητικότητας συντονίζει και επιβλέπει την εφαρμογή του Ενιαίου
συστήματος Κινητικότητας, αξιολογεί τα αιτήματα των φορέων και έχει την
εποπτεία της διαχείρισης του Ψηφιακού Οργανογράμματος της Δημόσιας
Διοίκησης.
Τι είναι το Ψηφιακό Οργανόγραμμα της Δημόσιας Διοίκησης;
Για πρώτη φορά δημιουργείται η ψηφιακή αποτύπωση όλων των φορέων του
Δημοσίου με ταυτόχρονη καταγραφή του ανθρώπινου δυναμικού τους. Η
συμμετοχή των Υπηρεσιών σε αυτό, αποτελεί μάλιστα προϋπόθεση για τη
συμμετοχή τους στο νέο σύστημα κινητικότητας, όπως και η προηγούμενη
έκδοση Οργανισμών κατόπιν αξιολόγησης των δομών τους.
Τι αλλάζει στις διαδικασίες κινητικότητας;
Η καταγραφή των αναγκών των Υπηρεσιών θα αποτυπώνεται σε μία ενιαία
βάση δεδομένων όπου θα εισάγονται οι προσφερόμενες θέσεις. Με βάση αυτή,
το πρόγραμμα κινητικότητας θα διεξάγεται τρεις φορές το χρόνο ως εξής:
Οι ενδιαφερόμενοι υπάλληλοι, εφόσον διαθέτουν τα απαιτούμενα προσόντα,
καταθέτουν τις αιτήσεις τους οι οποίες αξιολογούνται και κρίνονται με
βάση συγκεκριμένα προαπαιτούμενα από τριμελές όργανο αυξημένων εγγυήσεων
της Υπηρεσίας υποδοχής.
Και τι γίνεται με τη γνωστή γραφειοκρατία των μετατάξεων και αποσπάσεων;
Η γραφειοκρατία που γνωρίζαμε μέχρι σήμερα ανήκει στο παρελθόν. Οι
δεκάδες υπογραφές που απαιτούνταν για την απλή μετακίνηση ενός υπαλλήλου
από τη μία Υπηρεσία στην άλλη καταργούνται και εκδίδεται πλέον μόνο μία
διοικητική πράξη από το αρμόδιο όργανο του φορέα υποδοχής. Είναι
ενδεικτικό ότι μέχρι σήμερα για μία απόσπαση ενός υπαλλήλου απαιτείτο η
διοικητική εμπλοκή τριών Υπουργείων, κάτι που σήμαινε γραφειοκρατικά
βάρη, οικονομικό κόστος και τελικά καθυστερήσεις και παράλογες
καταστάσεις που στρέβλωναν το σκοπό του συστήματος κινητικότητας.
Τι γίνεται όμως με τους φορείς από τους οποίους αποχωρούν οι υπάλληλοι;
Κατ’ αρχήν εισέρχονται δικλείδες ασφαλείας για να διασφαλιστεί ότι
καμία Υπηρεσία δεν θα αδειάσει και θα συνεχίσει να λειτουργεί σε ένα
ικανοποιητικό επίπεδο. Δεύτερον, όλοι οι φορείς θα μπορούν να υποβάλλουν
σχετικά αιτήματα, οπότε θα έχουν κι εκείνοι τη δυνατότητα να
αναπληρώσουν το αναγκαίο προσωπικό και μάλιστα με εκείνους τους
υπαλλήλους που είναι κατάλληλοι για τα συγκεκριμένα καθήκοντα.
Άρα καταργούνται και οι πελατειακές σχέσεις;
Το ισχύον σύστημα είχε δομηθεί πάνω σε μια παλαιού τύπου
αρχιτεκτονική των δημοσίων υπηρεσιών και δεν μπορούσε να ακολουθήσει την
οργανωτική και θεματική ανάπτυξη του δημόσιου Τομέα. Όμως εξυπηρετούσε
το παλαιό πολιτικό σύστημα, το οποίο κατά την τελευταία πενταετία αντί
να το εξορθολογίσει το καθιστούσε ολοένα και πιο περίπλοκο, για να
απαιτείται η πολιτική παρέμβαση ακόμη και για την απλούστερη περίπτωση.
Κατέστησε το σύστημα κινητικότητας από εργαλείο βελτίωσης της Δημόσιας
Διοίκησης προς όφελος του πολίτη σε όχημα πολιτικής εκμετάλλευσης προς
επιβίωση του πολιτικού κατεστημένου. Σήμερα το ενιαίο σύστημα
κινητικότητας έχει αποκλειστικό σκοπό την εξυπηρέτηση του δημοσίου
συμφέροντος.
Οι πρόνοιες για συνυπηρέτηση και αμοιβαίες μετατάξεις παραμένουν;
Οι πρόνοιες τόσο για αμοιβαίες μετατάξεις όσο και για τη συνυπηρέτηση
συζύγων διατηρούνται και μάλιστα απλοποιούνται και τους αποδίδεται
ακόμη μεγαλύτερη ευκολία. Επιπλέον, η νέα κινητικότητα διαμορφώνει
κίνητρα μετακίνησης σε παραμεθόριες, δυσπρόσιτες και νησιωτικές
περιοχές.
Θ.Πασχάλης