Στην τελική ευθεία περνάει το αστικό τμήμα του Σιδηρόδρομου σε Αθήνα και Πειραιά. Σύμφωνα με όσα είπε ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ Θάνος Βούρδας στο ypodomes.com
τα 2 έργα που είναι σε εξέλιξη πρόκειται να ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος
της φετινής χρονιάς.
Οι 2 εργολαβίες με την ολοκλήρωση τους θα έχουν πετύχει το στόχο της
αναβάθμισης στο σιδηροδρομικό διάδρομο από τον Πειραιά μέχρι το ΣΚΑ
(Μενίδι). Από τον Πειραιά μέχρι την Αθήνα θα έχουμε διπλή γραμμή με
σηματοδότηση και ηλεκτροκίνηση ενώ από την Αθήνα μέχρι το ΣΚΑ τετραπλή
γραμμή με σηματοδότηση και ηλεκτροκίνηση.
Το σημαντικό είναι πως με το πέρας των εργασιών ολοκληρώνεται η επένδυση εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ για τη λειτουργία ενός πραγματικού δικτύου στον Προαστιακό Σιδηρόδρομο της Αθήνας καθώς μέχρι σήμερα τα ημιτελή έργα δεν επιτρέπουν την ορθή εκμετάλλευση των γραμμών.
Οι επενδύσεις για τον Προαστιακό της Αθήνας ξεκίνησαν το 2002 με σκοπό να ολοκληρωθούν μέχρι τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας το 2004 (!!). Από το 2005 και μετά ξεκίνησαν εργολαβίες που υποτίθεται θα ολοκλήρωναν τα έργα σε περίοδο μερικών μηνών αλλά αντί για αυτό, ήρθε μία καταστροφική περίοδος 6 ετών μέχρι το 2011 όταν τα έργα επισήμως σταμάτησαν αφήνοντας πίσω τους τον Κεντρικό Σιδηροδρομικό Σταθμό της Αθήνας εργοτάξιο και χώρο σκουπιδιών και το τμήμα από τις 3 Γέφυρες μέχρι τον Πειραιά χωρίς ηλεκτροκίνηση.
Το 2012 η ΕΡΓΟΣΕ ξεκινά την πρώτη εργολαβία για την ανάταξη της ηλεκτροκίνησης από Αθήνα μέχρι Τιθορέα που είχε λεηλατηθεί και το 2015 ξεκινά η δεύτερη εργολαβία ολοκλήρωσης του τμήματος Αθήνα-Πειραιάς.
Σύμφωνα με τον κο Βούρδα στο τμήμα Αθήνα-3 Γέφυρες τα έργα ολοκληρώνονται μέσα στο καλοκαίρι (με τον Ιούλιο ως πιθανότερο μήνα) ενώ τα έργα μέχρι τον Πειραιά θα ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του έτους καθώς τώρα ολοκληρώνεται η μελέτη εφαρμογής. Σημειωτέον πως ο νέος σταθμός ΖΕΦΥΡΙ είναι ολοκληρωμένος από την ΕΡΓΟΣΕ και αναμένεται η παραλαβή του από τον ΟΣΕ για να τεθεί σε λειτουργία.
ΤΑ ΟΦΕΛΗ
Με την ολοκλήρωση των έργων, τα ηλεκτροκίνητα τρένα που σήμερα περιορίζονται στον διάδρομο Κιάτο-Αεροδρόμιο, θα μπουν επιτέλους στον αστικό ιστό και θα φτάνουν μέχρι το σταθμό του Πειραιά ενώνοντας πραγματικά το μεγάλο λιμάνι της χώρας με το δίκτυο του Προαστιακού (και το Αεροδρόμιο) αλλά και το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας.
Το σημαντικότερο όφελος θα είναι η μείωση του κόστους των δρομολογίων από τη χρήση της ηλεκτροκίνησης που κατά βάση είναι φθηνότερη μέχρι και 70% σε σχέση με τα σημερινά ντιζελοκίνητα τρένα τύπου railbus.
Αυτό επίσης θα έχει ως συνέπεια την αύξηση των δρομολογίων στο αστικό τμήμα, που σήμερα είναι στο απαράδεκτο σημείο να διεξάγονται μέσα στην Αθήνα δρομολόγια ανά μία ώρα, λειτουργώντας δηλαδή το αστικό τμήμα ως προαστιακό.
Τέλος τα προαστιακά δρομολόγια από Κιάτο, Αεροδρόμιο και Χαλκίδα θα μπορούν με τα ηλεκτροκίνητα τρένα να φτάνουν χωρίς μετεπιβίβαση στο κέντρο και το λιμάνι της πρωτεύουσας αναβαθμίζοντας κατά 100% τις σημερινές μέτριες επιδόσεις τους.
ΤΟ ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΤΟΥ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΥ
Σήμερα το αστικό δίκτυο του Προαστιακού δεν λειτουργεί κάτω από ιδανικές συνθήκες λόγω των έργων. Υπάρχουν δύο διάδρομοι: ο διάδρομος Πειραιάς-Αθήνα-ΣΚΑ και ο διάδρομος Μαγούλα-Αεροδρόμιο.
Στο "βαρύ" αστικό τμήμα που απουσιάζει η σηματοδότηση και ηλεκτροκίνηση λειτουργούν οι σταθμοί: ΠΕΙΡΑΙΑΣ, ΛΕΥΚΑ, ΡΕΝΤΗΣ, ΤΑΥΡΟΣ, ΡΟΥΦ, ΑΘΗΝΑ, ΑΓΙΟΙ ΑΝΑΡΓΥΡΟΙ, ΠΥΡΓΟΣ ΒΑΣΙΛΙΣΣΗΣ, ΚΑΤΩ ΑΧΑΡΝΕΣ, ΣΚΑ/ΑΧΑΡΝΕΣ. Σε αυτό το τμήμα ως απευθείας δρομολόγιο που συνδέει όλους τους σταθμούς υπάρχει μόνο το Προαστιακό δρομολόγιο της Χαλκίδας (ανά ώρα) ενώ δεν υπάρχει κάποιο ενδιάμεσο αστικό δρομολόγιο με μεγαλύτερη συχνότητα. Εδώ αξίζει να σημειώσουμε πως ουσιαστικά στο αστικό τμήμα θα πρέπει να προστεθούν και οι σταθμοί Αχαρνές, Δεκέλεια και Άγιος Στέφανος που αποτελούν τμήμα των προαστίων της πρωτεύουσας.
Το δεύτερο αστικο τμήμα Μαγούλα-Αεροδρόμιο περιλαμβάνει του σταθμούς: ΜΑΓΟΥΛΑ, ΑΣΠΡΟΠΥΡΓΟΣ, ΑΝΩ ΛΙΟΣΙΑ (ΖΕΦΥΡΙ από το καλοκαίρι και μετά), ΣΚΑ/ΑΧΑΡΝΕΣ, ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ, ΗΡΑΚΛΕΙΟ, ΝΕΡΑΤΖΙΩΤΙΣΣΑ, ΚΗΦΙΣΙΑΣ, ΠΕΝΤΕΛΗ, Δ.ΠΛΑΚΕΝΤΙΑΣ, ΠΑΛΛΗΝΗ, ΠΑΙΑΝΙΑ, ΚΟΡΩΠΙ, ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ και εκτελείται το Προαστιακό δρομολόγιο Κιάτο-Αεροδρόμιο ανά ώρα.
Τέλος λειτουργεί ένα "ενδιάμεσο" δρομολόγιο από τα Άνω Λιόσια μέχρι την Αθήνα για όσους θέλουν από το Κιάτο ή το Αεροδρόμιο να φτάσουν στο κέντρο της πόλης, που όμως δεν είναι ιδιαίτερα εξυπηρετικό.
Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com
Το σημαντικό είναι πως με το πέρας των εργασιών ολοκληρώνεται η επένδυση εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ για τη λειτουργία ενός πραγματικού δικτύου στον Προαστιακό Σιδηρόδρομο της Αθήνας καθώς μέχρι σήμερα τα ημιτελή έργα δεν επιτρέπουν την ορθή εκμετάλλευση των γραμμών.
Οι επενδύσεις για τον Προαστιακό της Αθήνας ξεκίνησαν το 2002 με σκοπό να ολοκληρωθούν μέχρι τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας το 2004 (!!). Από το 2005 και μετά ξεκίνησαν εργολαβίες που υποτίθεται θα ολοκλήρωναν τα έργα σε περίοδο μερικών μηνών αλλά αντί για αυτό, ήρθε μία καταστροφική περίοδος 6 ετών μέχρι το 2011 όταν τα έργα επισήμως σταμάτησαν αφήνοντας πίσω τους τον Κεντρικό Σιδηροδρομικό Σταθμό της Αθήνας εργοτάξιο και χώρο σκουπιδιών και το τμήμα από τις 3 Γέφυρες μέχρι τον Πειραιά χωρίς ηλεκτροκίνηση.
Το 2012 η ΕΡΓΟΣΕ ξεκινά την πρώτη εργολαβία για την ανάταξη της ηλεκτροκίνησης από Αθήνα μέχρι Τιθορέα που είχε λεηλατηθεί και το 2015 ξεκινά η δεύτερη εργολαβία ολοκλήρωσης του τμήματος Αθήνα-Πειραιάς.
Σύμφωνα με τον κο Βούρδα στο τμήμα Αθήνα-3 Γέφυρες τα έργα ολοκληρώνονται μέσα στο καλοκαίρι (με τον Ιούλιο ως πιθανότερο μήνα) ενώ τα έργα μέχρι τον Πειραιά θα ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του έτους καθώς τώρα ολοκληρώνεται η μελέτη εφαρμογής. Σημειωτέον πως ο νέος σταθμός ΖΕΦΥΡΙ είναι ολοκληρωμένος από την ΕΡΓΟΣΕ και αναμένεται η παραλαβή του από τον ΟΣΕ για να τεθεί σε λειτουργία.
ΤΑ ΟΦΕΛΗ
Με την ολοκλήρωση των έργων, τα ηλεκτροκίνητα τρένα που σήμερα περιορίζονται στον διάδρομο Κιάτο-Αεροδρόμιο, θα μπουν επιτέλους στον αστικό ιστό και θα φτάνουν μέχρι το σταθμό του Πειραιά ενώνοντας πραγματικά το μεγάλο λιμάνι της χώρας με το δίκτυο του Προαστιακού (και το Αεροδρόμιο) αλλά και το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας.
Το σημαντικότερο όφελος θα είναι η μείωση του κόστους των δρομολογίων από τη χρήση της ηλεκτροκίνησης που κατά βάση είναι φθηνότερη μέχρι και 70% σε σχέση με τα σημερινά ντιζελοκίνητα τρένα τύπου railbus.
Αυτό επίσης θα έχει ως συνέπεια την αύξηση των δρομολογίων στο αστικό τμήμα, που σήμερα είναι στο απαράδεκτο σημείο να διεξάγονται μέσα στην Αθήνα δρομολόγια ανά μία ώρα, λειτουργώντας δηλαδή το αστικό τμήμα ως προαστιακό.
Τέλος τα προαστιακά δρομολόγια από Κιάτο, Αεροδρόμιο και Χαλκίδα θα μπορούν με τα ηλεκτροκίνητα τρένα να φτάνουν χωρίς μετεπιβίβαση στο κέντρο και το λιμάνι της πρωτεύουσας αναβαθμίζοντας κατά 100% τις σημερινές μέτριες επιδόσεις τους.
ΤΟ ΑΣΤΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΤΟΥ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΥ
Σήμερα το αστικό δίκτυο του Προαστιακού δεν λειτουργεί κάτω από ιδανικές συνθήκες λόγω των έργων. Υπάρχουν δύο διάδρομοι: ο διάδρομος Πειραιάς-Αθήνα-ΣΚΑ και ο διάδρομος Μαγούλα-Αεροδρόμιο.
Στο "βαρύ" αστικό τμήμα που απουσιάζει η σηματοδότηση και ηλεκτροκίνηση λειτουργούν οι σταθμοί: ΠΕΙΡΑΙΑΣ, ΛΕΥΚΑ, ΡΕΝΤΗΣ, ΤΑΥΡΟΣ, ΡΟΥΦ, ΑΘΗΝΑ, ΑΓΙΟΙ ΑΝΑΡΓΥΡΟΙ, ΠΥΡΓΟΣ ΒΑΣΙΛΙΣΣΗΣ, ΚΑΤΩ ΑΧΑΡΝΕΣ, ΣΚΑ/ΑΧΑΡΝΕΣ. Σε αυτό το τμήμα ως απευθείας δρομολόγιο που συνδέει όλους τους σταθμούς υπάρχει μόνο το Προαστιακό δρομολόγιο της Χαλκίδας (ανά ώρα) ενώ δεν υπάρχει κάποιο ενδιάμεσο αστικό δρομολόγιο με μεγαλύτερη συχνότητα. Εδώ αξίζει να σημειώσουμε πως ουσιαστικά στο αστικό τμήμα θα πρέπει να προστεθούν και οι σταθμοί Αχαρνές, Δεκέλεια και Άγιος Στέφανος που αποτελούν τμήμα των προαστίων της πρωτεύουσας.
Το δεύτερο αστικο τμήμα Μαγούλα-Αεροδρόμιο περιλαμβάνει του σταθμούς: ΜΑΓΟΥΛΑ, ΑΣΠΡΟΠΥΡΓΟΣ, ΑΝΩ ΛΙΟΣΙΑ (ΖΕΦΥΡΙ από το καλοκαίρι και μετά), ΣΚΑ/ΑΧΑΡΝΕΣ, ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ, ΗΡΑΚΛΕΙΟ, ΝΕΡΑΤΖΙΩΤΙΣΣΑ, ΚΗΦΙΣΙΑΣ, ΠΕΝΤΕΛΗ, Δ.ΠΛΑΚΕΝΤΙΑΣ, ΠΑΛΛΗΝΗ, ΠΑΙΑΝΙΑ, ΚΟΡΩΠΙ, ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ και εκτελείται το Προαστιακό δρομολόγιο Κιάτο-Αεροδρόμιο ανά ώρα.
Τέλος λειτουργεί ένα "ενδιάμεσο" δρομολόγιο από τα Άνω Λιόσια μέχρι την Αθήνα για όσους θέλουν από το Κιάτο ή το Αεροδρόμιο να φτάσουν στο κέντρο της πόλης, που όμως δεν είναι ιδιαίτερα εξυπηρετικό.
Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com