Δευτέρα 28 Μαρτίου 2016

Υπόμνημα Π.Ο.Σ προς τις διοικήσεις για την σσε


 Αθήνα, 28/3/2016
Αριθ.Πρωτ. 38849
ΠΡΟΣ:
1. Πρόεδρο ΔΣ/ ΟΣΕ – κ. Γεώργιο Αποστολόπουλο. 
2. Διευθύνοντα Σύμβουλο ΟΣΕ – κ. Κωνσταντίνο Πετράκη. 
3. Πρόεδρο ΔΣ/ΤΡΑΙΝΟΣΕ – κ. Παναγιώτη Θεοχάρη. 
4. Διευθύνοντα Σύμβουλο ΤΡΑΙΝΟΣΕ – κ. Φίλιππο Τσαλίδη.
5. Πρόεδρο & Διευθύνοντα Σύμβουλο ΕΕΣΣΤΥ – κ. Στέφανο Αγιάσογλου.


Κύριοι,

Η υπαγωγή των ΔΕΚΟ και ειδικότερα των εταιρειών του ΟΣΕ στις διατάξεις του ενιαίου μισθολογίου παρά το ότι προφανώς το πνεύμα του νομοθέτη ήτο η ισονομία και η δικαιοσύνη, εν τούτοις, δεν αποτελεί πράξη δικαίου, αλλά αντιθέτως δημιούργησε παρά πολλά κορυφαία και συνταγματικά ζητήματα μεταξύ των εργαζομένων.

Η εμμονή εφαρμογής ενιαίων κανόνων και η εξίσωση δύο εκ διαμέτρου αντίθετων αντικειμένων εργασίας, δυσκολεύουν καθημερινά τη λειτουργία του σιδηροδρόμου. Οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται προσφέροντας υπηρεσίες καθ΄όλο το 24ωρο, 365 ημέρες το χρόνο σε πανελλαδική εμβέλεια με πλείστο μετακινούμενο προσωπικό που υπολείπεται κατά το 1/3 του απαιτούμενου, αδυνατούν να ανταπεξέλθουν στον κοινωνικό τους ρόλο στο όνομα μιας εξίσωσης συγκρίνοντας ανόμοια πράγματα. Συνέπεια αυτού είναι η διόγκωση του αισθήματος της αδικίας όταν μάλιστα αυτό, σε πολλές περιπτώσεις, συνομολογείται και από τους αρμοδίους.

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών επανειλημμένως έχει προσπαθήσει για την επίλυση των ζητημάτων, τα κυρίαρχα εκ των οποίων σας αναφέρονται κάτωθι:



1) ΑΠΩΛΕΙΑ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ ΛΟΓΩ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟΥ ΚΑΘΕΣΤΩΤΟΣ.

Η νομοθέτηση ενιαίων βασικών μισθών στη λογική της ισονομίας για όλους τους εργαζόμενους οι οποίοι υπάγονται όμως σε διαφορετικούς ασφαλιστικούς φορείς και έχουν κατ’ επέκταση διαφορετικές εισφορές, είχε ως αποτέλεσμα το καθαρό ποσό που λαμβάνουν οι εργαζόμενοι να παρουσιάζει απόκλιση έως και 20%.

Αναγνωρίζοντας το σφικτό νομικό πλαίσιο προτείναμε εξεύρεση λύσεων που θα μετρίαζαν την ανωτέρω αδικία χωρίς όμως αποτέλεσμα.


2) ΕΝΙΑΙΟ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΟ ΚΑΙ ΕΡΓΑΤΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ.

Η εξ αντικειμένου αδυναμία πρόβλεψης στο ενιαίο μισθολόγιο της ιδιαιτερότητας της εργασίας του σιδηροδρόμου, έχει ως αποτέλεσμα αρκετά ζητήματα για τα οποία δεν υπάρχει πρόβλεψη να εφαρμόζεται κατά περίπτωση η εργατική νομοθεσία. Συνέπεια αυτής της κατάστασης στα αμφισβητούμενα ζητήματα είναι η επίκληση από τις Διοικήσεις άλλοτε του ενιαίου μισθολογίου άλλοτε της Εργατικής Νομοθεσίας κατά το δοκούν, η οποία κατέληγε σχεδόν πάντα εις βάρος των εργαζομένων.


3) ΔΙΠΛΗ ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΑΠΟΔΟΧΩΝ ΚΑΤΑ 25%.

Η διαφορετική φάση με την οποία εφαρμόστηκε το ενιαίο μισθολόγιο, επέφερε και στους σιδηροδρομικούς την δύο (2) φορές μείωση των αποδοχών τους κατά 25%. Παρά το ότι ο νομοθέτης προβλέπει ότι η μείωση με την υπαγωγή στο ενιαίο μισθολόγιο δεν μπορεί να υπερβαίνει το 25% των αποδοχών, εν τούτοις ο ερμηνεύων το νόμο έπραξε το αντίθετο, με αποτέλεσμα η δικαιοσύνη να έχει δικαιώσει τους εργαζόμενους που έχουν προσφύγει.

Με το νέο ενιαίο μισθολόγιο και το ασαφή άρθρο - όσον αφορά την διπλή μείωση -θεωρούμε ότι επαναφέρει τη νομιμότητα σύμφωνα με τις δικαστικές αποφάσεις. Παρεμβαίνει όμως και πάλι ο ερμηνεύων το νόμο και εμμένει στο αλάθητο της πράξης του νομιμοποιώντας την αδικία.



4) ΑΝΘΥΓΙΕΙΝΟ ΚΑΙ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟ.

Η ΚΥΑ βάσει της οποίας επαναχορηγήθηκε το ανθυγιεινό και επικίνδυνο εκδόθηκε κυριολεκτικά στην εκπνοή της προβλεπόμενης προθεσμίας, με αποτέλεσμα να υπάρξουν λάθη και παραλείψεις που ενώ ομολογήθηκαν από τους αρμόδιους, δεν φρόντισαν να τις διορθώσουν και οι εργαζόμενοι συνεχίζουν να πληρώνουν ένα συνομολογούμενο λάθος.

Πέραν τούτου, δεν λήφθηκαν υπόψιν ούτε οι δικές μας προτάσεις ούτε οι προτάσεις των σιδηροδρομικών εταιρειών που κινούντο στο πλαίσιο δικαίου για όλους τους σιδηροδρομικούς αναγνωρίζοντας την ιδιαιτερότητα του σιδηροδρομικού επαγγέλματος.


5) ΕΠΙΔΟΜΑ ΘΕΣΗΣ ΑΥΞΗΜΕΝΗΣ – ΕΥΘΥΝΗΣ.

Στις σιδηροδρομικές εταιρείες λόγω της φύσεως της εργασίας υφίσταται η ύπαρξη Τομέων και Ομάδων καθότι λειτουργούν συνεργεία συντήρησης κατά μήκος της υποδομής όσο και εντός των συγκροτημάτων επισκευής τροχαίου υλικού. Επιπροσθέτως, το προσωπικό επί των αμαξοστοιχιών και της κυκλοφορίας είναι επιφορτισμένο με καθήκοντα αυξημένης ευθύνης φροντίζοντας για την ασφάλεια της κυκλοφορίας και των επιβατών.

Η εφαρμογή του ενιαίου μισθολογίου προέβλεπε τέσσερις (4) βαθμίδες ιεραρχίας και ουδεμία πρόβλεψη υπήρχε για τις ανωτέρω βαθμίδες με αποτέλεσμα την 1-1-2013 να σταματήσει η χορήγησή του.

Το επίδομα θέσης – αυξημένης ευθύνης για τις δύο επιπρόσθετες βαθμίδες που υφίστανται στον κανονισμό, σύμφωνα με τις διατάξεις του νέου ενιαίου μισθολογίου είναι επιτρεπτό να χορηγηθεί μετά από έκδοση ΚΥΑ, που αποτελεί προϋπόθεση για την υπογραφή της Σ.Σ.Ε.

«Για τις εταιρείες ΟΣΕ – ΤΡΑΙΝΟΣΕ – ΕΕΣΣΤΥ οι οποίες λειτουργούν επί 24ωρου βάσεως καθ’ όλη την διάρκεια του έτους, χωρίς διακοπή, και για το προσωπικό των οποίων, το οποίο αφενός μεν διαθέτει ιδιαίτερη και άριστη εξειδίκευση αναφορικά με την λειτουργία επί των αμαξοστοιχιών, την εξασφάλιση της κυκλοφορίας, αλλά και υποστηρικτικών δραστηριοτήτων, όπου τούτο απαιτείται, ενώ διαθέτει επιπρόσθετα επαγγελματικά προσόντα αφετέρου δε κατέχει θέση ευθύνης ως Επικεφαλής Τομέα και Επικεφαλής Ομάδος με βάση τον υπηρεσιακό οργανισμό, ζητάμε: Με βάση την παρ.5 του άρθρου 16 του νόμου 4354 να θεσπιστεί η αντιστοίχιση των ανωτέρω βαθμών του Επικεφαλής Τομέα στο βαθμό του εδαφίου Βζ της παραγράφου 1 και των υπόλοιπων στο βαθμό του εδαφίου Βη της παραγράφου 1. Από την ημερομηνία υπογραφής, το ανωτέρω προσωπικό θα δικαιούται αυτόματα και το επίδομα θέσης που καταβάλλεται στους αντίστοιχους βαθμούς που προβλέπονται στο άρθρο 16 του νόμου 4354 του νέου Ενιαίου Μισθολογίου».


6) ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΕΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΕΣ.
Με το ν.4336 διεκόπη κάθε δωρεάν παροχή ή επιδότηση με τα Μέσα Μεταφοράς, με συνέπεια οι σιδηροδρομικοί να μην δικαιούνται την παροχή μεταφοράς με το σιδηρόδρομο που μέχρι σήμερα υφίστατο με συμμετοχή επί της τιμής του εισιτηρίου.

Η ενέργεια αυτή αποτελεί μία παράδοξη πρωτοτυπία οι Έλληνες σιδηροδρομικοί να δικαιούνται δωρεάν μετακίνηση στην Ευρώπη πλην Ελλάδος, ενώ οι ευρωπαίοι σιδηροδρομικοί να δικαιούνται δωρεάν μετακίνηση στην Ελλάδα.

Προτείνουμε την προσαρμογή της τιμολογιακής πολιτικής της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τους εργαζόμενους, τους συνταξιούχους και τα μέλη οικογενειών τους ούτως ώστε να συνεχιστεί η προαναφερόμενη κατάσταση καθώς και μέριμνα για την άμεση έκδοση των υπηρεσιακών ταυτοτήτων που εκκρεμεί.



7) ΤΥΠΙΚΑ ΠΡΟΣΟΝΤΑ – ΥΕ.

Κύριος άξονας του ενιαίου μισθολογίου με το νόμο 4024 και το νόμο 4093 είναι ο μισθός του εργαζόμενου να καθορίζεται με βάση τα τυπικά του προσόντα. Αποτέλεσμα αυτού, είναι να καταστρατηγείται το συνταγματικό δικαίωμα για ίση αμοιβή για ίση εργασία. Υπήρχε βέβαια διάταξη η οποία καθόριζε ότι όποιος εκτελεί καθήκοντα κατηγορίας ανώτερης των τυπικών προσόντων του αμειβόταν στην ανώτερη κατηγορία με 3ετή καθυστέρηση λήψης των κλιμακίων.

Με βάση αυτές τις διατάξεις προτείναμε στο εξώδικο για την διαπραγμάτευση της Σ.Σ.Ε. την ορθή θέσπιση προσόντων πρόσληψης για κάθε σιδηροδρομική ειδικότητα που σε συνάρτηση με την ευνοϊκή διάταξη που προαναφέρουμε να ισχύσει η ίση αμοιβή για ίση εργασία. Το ζήτημα αυτό έχει συμφωνηθεί να συμπεριληφθεί στην νέα ΣΣΕ που ευελπιστούμε να υπογραφεί.

Η θέση της κυβέρνησης η οποία μας ανακοινώθηκε από τον τότε Υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης - τον κύριο Κατρούγκαλο - ήτο ότι όλοι θα αμείβονται ίδια για την ίδια παρεχόμενη εργασία και αυτό θα ήτο ο κορμός του νέου μισθολογίου. Το νέο μισθολόγιο που ισχύει από 1/1/2016, όχι μόνο δεν συμπεριέλαβε την προαναφερόμενη θέση, αλλά απάλειψε και την ευνοϊκή διάταξη που υπήρχε στο προηγούμενο και αφορούσε μεγάλο μέρος εργαζομένων υποβιβάζοντας τους κυρίως από την ΔΕ στην ΥΕ. Συνέπεια αυτού, είναι η συμφωνία για ενσωμάτωση της πρότασης στην Σ.Σ.Ε. να μην έχει πλέον καμία απολύτως αξία και η αδικία να μεγεθύνεται.


Επανερχόμενοι στο ζήτημα αυτό λόγω της ύπαρξης νέων δεδομένων προτείνουμε την αναγνώριση της ιδιαιτερότητας του σιδηροδρομικού επαγγέλματος όπου: α) απαιτεί ιδιαίτερη εκπαίδευση και β) τη συσσωρευμένη εμπειρία μετά από πολυετή εργασία στο αντικείμενο το προσωπικό της ΥΕ να αμείβεται στην ΔΕ.

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών έχει επανειλημμένως υποβάλλει προτάσεις για τα ανωτέρω ζητήματα, καθώς και για τα κυρίαρχα ζητήματα λειτουργίας του σιδηροδρόμου, δυστυχώς σε ώτα μη ακουώντων έως σήμερα.

Προσβλέποντας στην καλή συνεργασία με όλες τις Διοικήσεις των εταιρειών, ζητάμε συνάντηση όπου θα αναλυθούν τα ανωτέρω ζητήματα και θα εξευρεθούν λύσεις αναγνωρίζοντας το σφιχτό νομοθετικό πλαίσιο προκειμένου να ολοκληρωθεί η διαπραγμάτευση και να υπογραφεί Σ.Σ.Ε. -



Ο Πρόεδρος                                                               Ο Γενικός Γραμματέας