Δυστοκία στη διαδικασία ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Όλοι πλέον θεωρούν πολύ πιθανή την επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού της
ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αφενός για να αναδιαταχθούν τα ενδιαφερόμενα επενδυτικά
σχήματα, αφετέρου για να εισαχθούν πιθανώς και άλλα περιουσιακά στοιχεία
που θα καταστήσουν την εταιρεία πιο ελκυστική.
Τις εναλλακτικές επιλογές που έχει η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ
εξετάζει το ΤΑΙΠΕΔ, μετά και την αποχώρηση του προέδρου και διευθύνοντος
συμβούλου Θανάση Ζηλιασκόπουλου. Χθες πραγματοποιήθηκε σύσκεψη στο
ΤΑΙΠΕΔ με τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με στόχο να
εξεταστούν οι δυνατότητες διοίκησης/διαχείρισης της επιχείρησης ενόψει
της αποκρατικοποίησης. Το θέμα καίει ιδιαίτερα, καθώς απαιτείται η
υπογραφή των σχετικών διεταιρικών συμβάσεων συνεργασίας μεταξύ ΤΡΑΙΝΟΣΕ,
ΕΕΣΣΤΥ, ΟΣΕ κ.ο.κ.
Η παραίτηση του κ. Ζηλιασκόπουλου δεν αποτέλεσε κεραυνό εν αιθρία.
Αφορμή αποτέλεσε η Ειδομένη, αλλά οι αιτίες εντοπίζονται αλλού. Ο
επικεφαλής της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που διορίσθηκε στη συγκεκριμένη θέση από τον
πρώην υπουργό Μεταφορών Δημήτρη Ρέππα, παρά τη αναμφισβήτητα θετική
συνεισφορά του στην εταιρεία, δεν είχε καμία επαφή με τη σημερινή
πολιτική ηγεσία. Οπως η περίπτωση του κ. Δημήτρη Δημητρίου στον ΟΑΣΑ,
έτσι και ο κ. Ζηλιασκόπουλος στους τελευταίους 10 μήνες δεν είχε καμία
επικοινωνία είτε με τον υπουργό Οικονομίας Γ. Σταθάκη, είτε με τον
σημερινό υπουργό ΥΠΟΜΕΔΙ Χρ. Σπίρτζη. Ετσι, χωρίς καμία πολιτική κάλυψη,
ο κ. Ζηλιασκόπουλος, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ,
καλούνταν να υπογράψει τη νέα σύμβαση συντήρησης τροχαίου υλικού της
ΤΡΑΙΝΟΣΕ με την Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου
Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ).
Η νέα σύμβαση συντήρησης ανεβάζει το τίμημα από 19 εκατ. ευρώ ετησίως σε
29 εκατ. ευρώ, καθώς αλλάζει ο τύπος υπολογισμού του. Αρκετοί
χαρακτηρίζουν την αύξηση αυτή «προίκα» προς την ΕΕΣΣΤΥ, η οποία επίσης
είναι προς αποκρατικοποίηση. Αλλοι πάλι θεωρούν τα επιπλέον 10 εκατ.
ευρώ εξορθολογισμό του χαμηλού τιμήματος που επιβλήθηκε σε μια εποχή
δύσκολη για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Αυτό που διαφαίνεται πάντως είναι ότι ο
παραιτηθείς κ. Ζηλιασκόπουλος δεν ήθελε να βάλει την υπογραφή του στη
σχετική σύμβαση, χωρίς μάλιστα να έχει κάποια επικοινωνία με την
πολιτική ηγεσία. Τώρα στη θέση του φέρεται ότι προορίζεται ο κ. Φίλιππος
Τσαλίδης ή τουλάχιστον ο τελευταίος να αναλαμβάνει τη θέση του προέδρου
της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, στην περίπτωση που ο υπουργός Χρ. Σπίρτζης επιλέξει να
διαχωριστούν οι θέσεις του προέδρου και του διευθύνοντος συμβούλου.
Ολα τα παραπάνω αναμφίβολα υποδηλώνουν τη δυστοκία στη διαδικασία
αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Αυτό παραδέχθηκε εμμέσως πλην σαφώς και ο
πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιος Πιτσιόρλας, ο οποίος θεωρεί ότι σε
περίπτωση που ο διαγωνισμός κηρυχθεί άγονος, θα επαναπροκηρυχθεί άμεσα.
Πιθανόν κάτι τέτοιο να βολεύει περισσότερο, καθώς φαίνεται να αλλάζουν
οι ισορροπίες μεταξύ των διεκδικητών. «Το ενδιαφέρον (για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ)
υπάρχει από άλλες πλευρές. Διαδικαστικά δεν μπορούν να μπουν αυτή τη
στιγμή στον διαγωνισμό, από τους κανόνες του διαγωνισμού δηλαδή, γιατί
είμαστε στη δεύτερη φάση και δεν μπορούμε να αλλάξουμε τους
συμμετέχοντες», είπε χαρακτηριστικά σε πρόσφατη συνέντευξη Τύπου. Και
κατέληξε: «Αν αυτός ο διαγωνισμός (της ΤΡΑΙΝΟΣΕ) είναι άγονος, θα πρέπει
να επαναληφθεί πάρα πολύ γρήγορα».
Ολοι πλέον θεωρούν πολύ πιθανή την επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού της
ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αφενός για να αναδιαταχθούν τα ενδιαφερόμενα επενδυτικά
σχήματα, αφετέρου για να εισαχθούν πιθανώς και άλλα περιουσιακά στοιχεία
που θα κάνουν πιο ελκυστική την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Ενα τέτοιο δικαίωμα θα είναι ο
προτιμητέος επενδυτής ν’ αναλάβει και τη συντήρηση της σιδηροδρομικής
γραμμής, κάτι που σήμερα δεν διαθέτει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά η ΕΡΓΟΣΕ. Από την
άλλη πλευρά, με βάση το χαμηλό ενδιαφέρον των Ρώσων, πολλοί είναι
εκείνοι που βλέπουν στην περίπτωση επαναπροκήρυξης του διαγωνισμού ως
πιθανή μια σύμπραξη τα αμερικανικής Watco και της ΓΕΚ Τέρνα, που
θεωρούνται από τους σοβαρούς και σταθερούς διεκδικητές. Τα έσοδα δεν
αναμένεται πάλι ότι θα είναι πολλά, καθώς εδώ στόχος είναι η
ιδιωτικοποίηση, αφού αν δεν προχωρήσει η εξαγορά του από ιδιώτες, θα
κλείσει οριστικά. Η εταιρεία οφείλει να επιστρέψει κρατικές ενισχύσεις
700 εκατ. ευρώ που φυσικά δεν υπάρχουν και η εταιρεία θα βάλει λουκέτο.
Πιο ευοίωνο είναι το μέλλον της ΕΕΣΣΤΥ όπου δεν τίθεται θέμα διακοπής
της διαδικασίας αποκρατικοποίησης. Ολοι εκτιμούν ότι ο διαγωνισμός θα
ολοκληρωθεί, έχοντας τους Γάλλους (Alstom) ως φαβορί για τη συγκεκριμένη
επένδυση, μετά και την τελευταία επίσκεψη Ολάντ στην Ελλάδα. Η εταιρεία
μάλιστα θα αναπτυχθεί ιδιαίτερα, όταν, βάσει νόμου, αναλάβει και τη
συντήρηση του τροχαίου υλικού και των άλλων δημοσίων οργανισμών σταθερής
τροχιάς (Τραμ, ΗΣΑΠ, Αττικό Μετρό).