Είναι
τελεσίδικο, τα πουλάμε όλα: Λιμάνια, αεροδρόμια και τρένα. Στην πρόταση
που κατέθεσε η ελληνική κυβέρνηση στους δανειστές, η οποία φέρει την
υπογραφή του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα και στην ενότητα
αποκρατικοποιήσεις, αναφέρεται ρητά η συνέχιση των διαγωνισμών πώλησης
των ΟΛΠ και ΟΛΘ, των περιφερειακών αεροδρομίων, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, του
Ελληνικού και η ανανέωση της σύμβασης παραχώρησης του «Ελ. Βενιζέλος».
Του Φώτη Φωτεινού
Οι
ετήσιοι στόχοι εσόδων από ιδιωτικοποιήσεις (εξαιρουμένων των συμμετοχών
σε τράπεζες) είναι για το 2015, το 2016 και το 2017 1,4 δις, 3,7 δις
και 1,2 δις αντίστοιχα.
Όπως υπογραμμίζεται, «οι αρχές θα πραγματοποιήσουν άμεσα αμετάκλητα βήματα
(will take immediate irreversible steps) για την πώληση των
περιφερειακών αεροδρομίων, του Ελληνικού και για την ολοκλήρωση των όρων
πώλησης των λιμένων Πειραιώς και Θεσσαλονίκης και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Θα
προχωρήσουν, επίσης, σε συνεργασία με τον πλειοδότη (tender) στην
παράταση της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών».
Σύμφωνα με τα όσα είχε αποκαλύψει το γερμανικό Tagesspiegel για την, αμέσως προηγούμενη, ελληνική πρόταση στους δανειστές:
-Τα προσδοκώμενα έσοδα από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την ΕΕΣΣΤΥ ανέρχονται στα 50 εκατ.
-Για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, το τίμημα είναι γνωστό και ανέρχεται στα 1,23 δις. ευρώ. Ανάδοχος είναι η κοινοπραξία Fraport – Koπελούζος.
-Για τον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ έχει προϋπολογιστεί τίμημα, ύψους 500 εκατ.
-Για την παράταση της σύμβασης παραχώρησης του «Ελ. Βενιζέλος», πιθανότατα κατά 20 έτη, τίμημα 250 εκατ.
Οι ανωτέρω ιδιωτικοποιήσεις θα προχωρήσουν, σύμφωνα με την ελληνική πρόταση στους δανειστές, υπό τον όρο ότι διασφαλίζεται:
- ένα ελάχιστο επίπεδο επενδύσεων,
-προστατεύονται τα εργασιακά δικαιώματα,
-υπάρχουν δεσμεύσεις για τη διασφάλιση ωφελημάτων στις τοπικές οικονομίες,
-η συμμετοχή, με μειοψηφικό ποσοστό, του δημοσίου στις ιδιωτικοποιήσεις,
-η προστασία του φυσικού περιβάλλοντος και της πολιτιστικής κληρονομιάς.