Όλοι
κρεμόντουσαν από τα χείλη του. Ενδεικτικό είναι ότι, στην πρώτη σειρά,
καθόταν (και) ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρος
Βενιάμης, ο οποίος - λίγο νωρίτερα - επισήμανε, στο 1ο Ναυτιλιακό
Συνέδριο της «Ναυτεμπορικής», ότι «ο κλάδος είναι υπεράνω κομμάτων»,
καθώς και ότι «απαιτείται απόλυτος σεβασμός στο ισχύον θεσμικό πλαίσιο που διέπει τη ναυτιλία στην Ελλάδα, προκειμένου να μην διαταραχθεί η ανταγωνιστικότητα της».
Του Φώτη Φωτεινού
Οι
σύνεδροι, κυρίως εκπρόσωποι ναυτιλιακών εταιρειών, περίμεναν (με
αγωνία) την ομιλία του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Γιώργου Σταθάκη και κυρίως,
πιθανές αναφορές στην μετατροπή της εθελούσιας συνεισφοράς των
εφοπλιστών σε υποχρεωτική, κ.α.
Τελικά,
ο κ. Σταθάκης, ο οποίος πιθανότητα θα αναλάβει το υπερ-υπουργείο
Ανάπτυξης, εμφανίστηκε "διπλωμάτης" στις δηλώσεις του, σημειώνοντας ότι
«δεν θα υπάρξει αιφνιδιασμός. Όποιες αλλαγές γίνουν, θα γίνουν στο
πλαίσιο διαλόγου και συζήτησης. Θα πρυτανεύσει η λογική». Τα ανωτέρω
δήλωσε ο κ. Σταθάκης, ο οποίος – σημειωτέον – προέρχεται από ναυτιλιακή
οικογένεια.
Υπενθυμίζεται ότι ο ΣΥΡΙΖΑ έχει κατακρίνει την «φορολογική εύνοια» των εφοπλιστών, αλλά και το γεγονός ότι, αρκετοί από αυτούς, προτιμούν αλλοδαπές σημαίες και εργαζόμενους.
Στάση αναμονής από τους εφοπλιστές
Πάντως, και οι εφοπλιστές διατηρούν χαμηλούς τόνους. Σε σχετική ερώτηση, ο Χάρης Βαφειάς (Πρόεδρος και CEO, Stealthgas Inc) τόνισε ότι δεν φοβάται την αλλαγή, φτάνει να πρυτανεύσει η λογική.
Αντίστοιχα, ο Δρ. Ιωάννης Κούστας (Πρόεδρος
& CEO, Danaos Corp) υπογράμμισε ότι «η κυβέρνηση δεν θα πυροβολήσει
το πόδι της», αποσαφηνίζοντας ότι «άλλο το θεσμικό πλαίσιο κι άλλο
κάποιες αλλαγές στις δευτερογενείς νομοθεσίες». Δηλαδή, εκτίμησε ότι η
διαπραγμάτευση ΣΥΡΙΖΑ – εφοπλιστών θα επικεντρωθεί σε δευτερεύοντα
ζητήματα.
Από την πλευρά τους, ο Σπύρος Καπράλος (Πρόεδρος,
Star Bulk Carriers Corp.) επισήμανε ότι, εάν αλλάξει το φορολογικό
πλαίσιο, οι ιδιώτες - μέτοχοι της εταιρείας θα «πρέπει να σκεφτούν τι θα
κάνουν», ενώ ο Ted Petropoulos (Head of Petrofin Research PSMI) σημείωσε ότι «εάν αλλάξει η φορολόγηση, πολλά ελληνικά πλοία θα αλλάξουν σημαία».
ΣΥΡΙΖΑ – εφοπλιστές θα συγκρουστούν για τους ναυτεργάτες;
ΣΥΡΙΖΑ
και Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών εκτιμάται ότι θα αναζητήσουν τρόπους, ώστε
να καταπολεμηθεί η ανεργία των Ελλήνων ναυτών, καθώς σε αυτή την
κατεύθυνση θα πιέσει ο ΣΥΡΙΖΑ.
Ωστόσο, σημείο σύγκρουσης αποτελεί το γεγονός ότι οι Έλληνες θεωρούνται «ακριβοί». Γι΄αυτό, στην ποντοπόρο δεν έχει ανανεωθεί, εδώ και χρόνια, η Συλλογική Σύμβαση Εργασίας.
Μάλιστα,
στην τελευταία έκθεση των «Ποσειδωνίων», ο πρόεδρος της ΕΕΕ, Θεόδωρος
Βενιάμης «επιτέθηκε» στα ναυτεργατικά σωματεία, σημειώνοντας ότι το
ελληνικό κοινοβούλιο επικύρωσε τη Διεθνή Σύμβαση Ναυτικής Εργασίας MLC
του ΙΜΟ, που υποχρεώνει, όταν δεν υπάρχει συλλογική σύμβαση εργασίας, να εφαρμόζεται η ατομική.
«Η πρόταση των εφοπλιστών οδηγεί σε συνθήκες γαλέρας.
Ασφαλώς και δεν μπορούν να υπάρξουν και δεν θα δεχτούμε ατομικές
συμβάσεις στην ποντοπόρο», υπογραμμίζει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας
Ένωσης Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ), Αντώνης Νταλακογεώργος.
«Είναι
οξύμωρο να μειώνονται οι θέσεις εργασίας των Ελλήνων ναυτών και από την
άλλη, να γιγαντώνεται ο ελληνικός και ελληνόκτητος στόλος. Αυτή τη
ναυτιλία θέλουμε;», διερωτάται ο πρόεδρος της ΠΕΝΕΝ.