Νέες προοπτικές για την ελληνική οικονομία και τον ρόλο που μπορεί να
έχει στην παγκόσμια διακίνηση εμπορευμάτων δημιουργούνται από την
περαιτέρω αξιοποίηση του σιδηροδρομικού δικτύου και τις επενδύσεις
ύψους 230 ευρώ που δρομολογεί η Cosco στο λιμάνι του Πειραιά, μετά το
«πράσινο φως» στον Φιλικό Διακανονισμό με τον ΟΛΠ. Καθοριστικό ρόλο στη
μετατροπή της χώρας σε διεθνές διαμετακομιστικό κόμβο αναμένεται να
παίξει και η υλοποίηση του
εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο, που έχει προσελκύσει τα βλέμματα κορυφαίων επενδυτών από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
Ενα νέο τοπίο διαμορφώνεται σταδιακά στην εφοδιαστική αλυσίδα,
δημιουργώντας νέα δεδομένα για την ελληνική οικονομία. Την ώρα που η
χώρα δίνει «μάχη» να βγει από την κρίση και να επιστρέψει σε τροχιά
ανάπτυξης, συντελείται μια μικρή επανάσταση στην αναβάθμιση των
μεταφορικών υποδομών. Στην πρώτη γραμμή βρίσκεται το λιμάνι του Πειραιά,
το οποίο με τη βοήθεια των Κινέζων της Cosco «γυρίζει σελίδα» και
μετατρέπεται σε ένα σύγχρονο λιμάνι, ικανό να φιλοξενήσει τις
μεγαλύτερες εταιρείες μεταφοράς εμπορευμάτων από την Ασία προς την
Ευρώπη και αντίστροφα. Ταυτόχρονα, «ατμομηχανή» της ανάπτυξης αποτελεί η
ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία αξιοποιεί το σιδηδρομικό δίκτυο, προσελκυόντας
πολυεθνικούς κολοσσούς από τον χώρο των ηλεκτρονικών και της
αυτοκινητοβιομηχανίας που «τροχοδρομούν» πάνω στις ελληνικές ράγες.
Περαιτέρω ώθηση στα σχέδια μετατροπής της Ελλάδας σε πύλη εισόδου και
εξόδου προϊόντων θα δώσει η κατασκευή του εμπορευματικού κέντρου στο
Θριάσιο Πεδίο αλλά και η υιοθέτηση νέας νομοθεσίας για τον κλάδο των
logistics. Δεν είναι τυχαίο ότι στελέχη της αγοράς εκτιμούν ότι ο κλάδος
των logistics μπορεί να εξελιχθεί σε πιο δυνατό «μοχλό» στήριξης ακόμα
και από αυτόν του τουρισμού.
Δύο τρένα
Η Ουγγαρία, η Τσεχία και η Σλοβακία δείχνουν την εμπιστοσύνη τους στους ελληνικούς σιδηρόδρομους και ήδη από την προηγούμενη εβδομάδα ξεκίνησε η πιλοτική εφαρμογή της μεταφοράς προϊόντων μέσω του ελληνικού δικτύου προς τον Πειραιά. Μάλιστα, δύο από τα συνολικά δέκα τρένα που φεύγουν από τον Πειραιά με κατεύθυνση την Κεντρική Ευρώπη επιστρέφουν «γεμάτα» προϊόντα που εξάγουν οι χώρες αυτές. Έτσι η χώρα μας και το λιμάνι του Πειραιά παίζει πλέον διπλό ρόλο, κερδίζοντας ακόμα μεγαλύτερο κομμάτι στην παγκόσμια διακίνηση εμπορευμάτων.
Η Ουγγαρία, η Τσεχία και η Σλοβακία δείχνουν την εμπιστοσύνη τους στους ελληνικούς σιδηρόδρομους και ήδη από την προηγούμενη εβδομάδα ξεκίνησε η πιλοτική εφαρμογή της μεταφοράς προϊόντων μέσω του ελληνικού δικτύου προς τον Πειραιά. Μάλιστα, δύο από τα συνολικά δέκα τρένα που φεύγουν από τον Πειραιά με κατεύθυνση την Κεντρική Ευρώπη επιστρέφουν «γεμάτα» προϊόντα που εξάγουν οι χώρες αυτές. Έτσι η χώρα μας και το λιμάνι του Πειραιά παίζει πλέον διπλό ρόλο, κερδίζοντας ακόμα μεγαλύτερο κομμάτι στην παγκόσμια διακίνηση εμπορευμάτων.
Αυτή τη στιγμή η ΤΡΑΙΝΟΣΕ εξυπηρετεί 40 τρένα τον μήνα και συνολικά 500
τρένα τον χρόνο. Από την αύξηση του εμπορευματικού έργου αναμένεται
αύξηση των εσόδων από τα περίπου 16 εκατ. ευρώ το 2013 σε περίπου 22
εκατ. ευρώ το 2014 και σε 30 εκατ. ευρώ το 2015 (σχεδόν διπλασιασμός των
εσόδων).
«Τροχοδρομούν» νέα deals
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Ασίας αλλά και της Κεντρικής Ευρώπης έχουν μπει στο στόχαστρο της Cosco και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με σκοπό την επέκταση της συμφωνίας μεταφοράς εμπορευμάτων μέσω του ελληνικού σιδηρόδρομου και του λιμανιού του Πειραιά. Στο ίδιο πλαίσιο σύντομα αναμένονται και νέες συμφωνίες με εταιρείες ηλεκτρονικών όπως η LG, η Dell αλλά και η Apple.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Ασίας αλλά και της Κεντρικής Ευρώπης έχουν μπει στο στόχαστρο της Cosco και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με σκοπό την επέκταση της συμφωνίας μεταφοράς εμπορευμάτων μέσω του ελληνικού σιδηρόδρομου και του λιμανιού του Πειραιά. Στο ίδιο πλαίσιο σύντομα αναμένονται και νέες συμφωνίες με εταιρείες ηλεκτρονικών όπως η LG, η Dell αλλά και η Apple.
Στόχος είναι οι δύο εταιρείες να διαπραγματευτούν τη μεταφορά των
μεγάλων φορτίων των αυτοκινητοβιομηχανιών τόσο από την Ασία προς την
Κεντρική Ευρώπη, προσελκύοντας KIA Motors και Hyundai, όσο και
αντίστροφα προσελκύοντας BMW, Skoda κ.α.
Με τον τρόπο αυτό η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα εξασφάλιζε την επιστροφή γεμάτων τρένων
από Κεντρική Ευρώπη, πετυχαίνοντας ακόμα πιο δελεαστικές τιμές για τις
εταιρείες που θα μεταφέρουν τα εμπορεύματά τους με τον σιδηρόδρομο.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα είναι οι μεγαλύτεροι «πελάτες» της ελληνικής
σιδηροδρομικής εταιρείας που βρίσκεται σε διαδικασία αποκρατικοποίησης
και η οποία έχει ήδη ξεκινήσει την υλοποίηση του μεγάλου deal με την HP,
τη ZTE και τη Huawei. Στελέχη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ εκτιμούν ότι μόλις οι
συμφωνίες κλείσουν με τις αυτοκινητοβιομηχανίες το φορτίο που θα
μεταφέρεται θα είναι 10πλάσιο από αυτό της HP!
Οι συζητήσεις με τη διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι σε προχωρημένο στάδιο με
δεκάδες εταιρείες, ενώ οι δύο ασιατικές αυτοκινητοβιομηχανίες βλέπουν
«θετικά» τον μειωμένο χρόνο αλλά και κόστος μεταφοράς.
Σήμερα ο μεγαλύτερος πελάτης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς το εξωτερικό είναι η
Sony, η οποία θα μεταφέρει τρία τρένα την εβδομάδα από το Ικόνιο στην
Τσεχία.
Ιδιωτικοποιήσεις
Δύο διαγωνισμοί για το Θριάσιο Πεδίο
Δύο διαγωνισμοί για το Θριάσιο Πεδίο
Με δύο διαγωνισμούς αναμένεται να ολοκληρωθεί η κατασκευή του
μεγαλύτερου κέντρου logistics της χώρας στο Θριάσιο Πεδίο που αναμένεται
να αλλάξει τα δεδομένα στην μεταφορά των εμπορευμάτων δίνοντας για
πρώτη φορά τη δυνατότητα διαχείρισης και αποθήκευσης από τις εταιρείες.
Στο τέλος του χρόνου οι εφτά ενδιαφερόμενοι που έχουν καταθέσει μη
δεσμευτική προσφορά θα κληθούν από την ΓΑΙΑΟΣΕ να καταθέσουν
δεσμευτικούς φακέλους προκειμένου να υπάρξουν ανάδοχοι των δύο
διαγωνισμών. Ο πρώτος διαγωνισμός θα αφορά την κατασκευή του
εμπορευματικού έργου ενώ ο δεύτερος τη διαχείρισης της σιδηροδρομικής
λειτουργίας του κέντρου.
Στόχος της διοίκησης της ΓΑΙΑΟΣΕ είναι να μην προχωρήσει η κατάτμηση του
έργου, αν και αποτελούσε μία από τις αρχικές λύσεις, καθώς σε μια
τέτοια περίπτωση υπάρχει ο κίνδυνος το έργο να περιοριστεί σε πολύ
λιγότερα στρέμματα από τη συνολική έκταση των 588 στρεμμάτων που έχει
προβλεφθεί για την επέκταση του εμπορευματικού κέντρου.
Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) έχει δεσμεύσει πόρους για την
χρηματοδότηση των κέντρων διαλογής του ΟΣΕ στο Θριάσιο, υπό την
προϋπόθεση να αναπτυχθεί το τμήμα των αποθηκών από ιδιώτες επενδυτές.
Το έργο προβλέπει σημαντικές επενδύσεις που μπορεί να φτάσουν τα 250
εκατ. ευρώ ενώ μη δεσμευτικές προτάσεις για την ανάπτυξη του
εμπορευματικού κέντρου έχουν καταθέσει οι Goldair, Foodlink, Redeplan,
Cosco, Sarmed (Ελληνικές Αποθήκες Σαραντίτης), MedLog και η Eurobank
Properties. Από τις ανωτέρω εταιρείες άλλες εκδήλωσαν ενδιαφέρον τόσο
για το εμπορευματικό κέντρο (αποθήκες) όσο και το σιδηροδρομικό terminal
κι άλλες μόνο για το εμπορευματικό.
imerisia.gr