Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Καθυστερήσεις, ανελκυστήρες με βλάβη, εκτός
λειτουργίας μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίων, ελλιπής καθαριότητα.
Πρόκειται για ορισμένα από τα «κακώς κείμενα» που επιδιώκει να διορθώσει
η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, της εταιρείας λειτουργίας του σιδηροδρομικού
δικτύου και του προαστιακού.
Όπως ανέφερε χθες σε δημοσιογραφική συνάντηση ο διευθύνων σύμβουλος της
ΤΡΑΙΝΟΣΕ Αθανάσιος Ζηλιασκόπουλος, η εταιρεία υλοποιεί σειρά ενεργειών
με στόχο τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς το επιβατικό κοινό.
Σε αυτές περιλαμβάνονται οι καθυστερήσεις ως προς την εκτέλεση των
δρομολογίων, η αποκατάσταση των βλαβών σε ανελκυστήρες και κυλιόμενες
σκάλες –σύμφωνα με τον ίδιο έχουν αποκατασταθεί κατά 95% σήμερα-η
βελτίωση της καθαριότητας των αποβάθρων και των συρμών και η βελτίωση
του πληροφοριακού συστήματος που δεν παρέχει ακριβή ενημέρωση για τις
αφίξεις των τρένων του προαστιακού.
Σύμφωνα με τα στελέχη των σιδηροδρόμων, τα προβλήματα αποδίδονται και
στον κατακερματισμό του ΟΣΕ που έχει δημιουργήσει πολυάριθμους τομείς
ευθύνης που μοιράζονται, μεταξύ άλλων, η ΓΑΙΑΟΣΕ και η ΕΡΓΟΣΕ.
Ωστόσο, η μεγάλη «ανάσα» για τα ελληνικά τρένα θα έρθει όταν τεθεί σε
λειτουργία το σύστημα ηλεκτροκίνησης που θα επιτρέψει στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ να
εξοικονομήσει 10 εκατ. ευρώ ετησίως ποσό που αντιστοιχεί στη δαπάνη
για προμήθεια ντίζελ. Υπολογίζεται, δηλαδή, ότι η ηλεκτροκίνηση θα
περικόψει το κόστος για πετρέλαιο από 25 εκατ. ευρώ σήμερα στα 15 εκατ.
ευρώ.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που περιέγραψε η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τον
Μάρτιο θα ξεκινήσει η ηλεκτροκίνηση από την Αθήνα μέχρι την Χαλκίδα,
ενώ από τον Μάιο η ηλεκτροκίνηση θα έχει ολοκληρωθεί και στο τμήμα
Δομοκός-Θεσσαλονίκη. Η είσοδος στην... εποχή της ηλεκτροκίνησης θα
επιτρέψει το δρομολόγιο Πειραιάς – αεροδρόμιο να πραγματοποιείται, μέσω
προαστιακού, χωρίς μετεπιβίβαση, ενώ θα αυξηθούν οι διαθέσιμες θέσεις,
καθώς στο δίκτυο θα μπουν τα μεγαλύτερα και πιο σύγχρονια βαγόνια
Desiro.
Στο μέτωπο της διακίνησης εμπορευμάτων, η συνεργασία με την Cosco, όπως
ανέφερε ο κ. Ζηλιασκόπουλος, εμφανίζει αξιοσημείωτες επιδόσεις, με το
2015 να προβλέπεται ότι θα διακινούν εμπορευματοκιβώτια 500 τρένα. Για
την επόμενη χρονιά εκτιμάται ότι ο τζίρος από το έργο της διακίνησης
εμπορευμάτων θα αυξηθεί κατά 10 εκατ. ευρώ και θα διαμορφωθεί συνολικά
στα 30 εκατ. ευρώ. Σήμερα τα εμπορευματικά τρένα φεύγουν από τον Πειραιά
και καταλήγουν προς την Γκιούρ της Ουγγαρίας, την Παρντούμπιτσε και την
Μπρατισλάβα της Τσεχίας.
Ιδιωτικοποίηση
Όσον αφορά την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, σύμφωνα
με όσα αναφέρουν όσοι παρακολουθούν τη διαδικασία, η ημερομηνία
κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών θα μετατεθεί για τον Φεβρουάριο έναντι
του Δεκεμβρίου που είχε αρχικά προβλεφθεί. Η ρωσική κοινοπραξία RZD-ΓΕΚ
ΤΕΡΝΑ φαίνεται να είναι η μόνη που παραμένει ενεργή στη διαδικασία
διεκδίκησης των ελληνικών σιδηροδρόμων, ωστόσο, απομένει το ενδιαφέρον
των Ρώσων να διαπιστωθεί στη «γραμμή τερματισμού», ενώ η συνολική έκβαση
του διαγωνισμού θα εξαρτηθεί από το εάν λάβουν χώρα οι εθνικές εκλογές.
Τέλος, όσον αφορά τα μεγέθη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, το 2014 αναμένεται να
«κλείσει» με κέρδη και με οριακή αύξηση του κύκλου εργασιών. Το κόστος
μισθοδοσίας μειώθηκε από 120 εκατ. ευρώ πριν από μερικά χρόνια σε 28-30
εκατ. ευρώ, με τον αριθμό απασχολουμένων να διαμορφώνεται σε 800 ατομα
απο 1.700 παλαιοτερα. Ο Προαστικός Αθήνας εμφανίζεί ετησίως ζημιές 15
εκατ. ευρώ και κύκλο εργασιών 15 εκατ. ευρώ, σε αντίθεση με τον
Προαστιακό Πατρών που είναι κερδοφόρος.